Dataföreningen i Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nyttorealisering på 10 min
Advertisements

Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Checklista för jurister
Projekt Infrastruktur 2.0
En översyn av riksintressen pågår
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Kompetensplattform Halland
Att söka och förvalta kunskap
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
KnowledgeCare Effektiv kunskapshantering och lärande i kunskapsintensiva verksamheter.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Workshop för GIS samordnare
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Våra kunders behov Behov
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Folktandvården Norrland
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
<element name="ReportClient" minOccurs="0">. <simpleType>
Regionalt samarbete Tillit
Välkommen till ESF:s seminarium
Modell för Utveckling av ledningssystem
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Lantmäteriets informationsförsäljning
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Projekt och Arkitektur
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Anslutning till Mina meddelanden
Välfärdsteknologi.
Dataföreningen verkar under två deviser – För IT i Sverige – För Kunskap och Kontakter Sveriges största förening för individer som har anledning att följa.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Finansiell samordning
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Introduktion till The Rational IT Model
Kommunernas tillgång till EBH-stödet, eller ”Kommunaccessen”.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Design & Utvärdering, 5 poäng
Risk- och sårbarhetsanalyser
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kommunikationsprocesser
ArtDatabanken Till styrmodell .
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Presentationens avskrift:

Dataföreningen i Sverige DF är en ideell förening Centralt branschorgan för IT-användare som verkar för ökad effektivitet och rationalitet Erfarenhet från ett antal liknande projekt som gällt nya teknikområden Samverkan mellan företag erfarenhetsspridning sparar resurser Företagens behov styr uppläggningen Samverkan med forskning

Organisationer som deltar i Serviam AMF pension Banverket Dataföreningen KTH/ DSV Högskolan i Skövde IT plan RSV Sandvik SAS SLL Tietio Enator SEB Volvo IT RPS? Organisationer som deltar i Serviam

Hur skapas kunskap?

Serviam övergripande idé part part logik logik information information Utbyte mellan oberoende parter över internet logik part information

Serviam övergripande idé Möjliggörande teknologi stödfunktioner affärsmodeller Ekonomisk infrastruktur arkitektur Användarnas behov Behörighet Juridik säkerhet

6,7 Metod och teknikutveckling 9 Utvärdering metod-teknik Projektplan centrala delar År 1 År 2 1 Litteraturstudie 2,3,4,5 Kartläggning 6,7 Metod och teknikutveckling 9 Utvärdering metod-teknik 8 Affärsnytta 11 Utv. av effekter 10 Kunskapsspridning o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s 2003 2004 2005

6 Arkitektur web services 7 Förvaltning web services Projektplan centrala delar År 1 År 2 Kartläggning Metod och teknikutveckling 2. Stödfunktioner (kataloger, säkerhet, driftsövervakning, verifiering) 3. Arkitektur 6 Arkitektur web services 4. Förvaltning 7 Förvaltning web services 5. Affärsnytta 8 Affärsnytta o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s 2003 2004 2005

6 Arkitektur web services 7 Förvaltning web services Projektets leverabler Kartläggning Metod och teknikutveckling 2. Stödfunktioner (kataloger, säkerhet, driftsövervakning, verifiering) struktur och användning av katalogtjänster 2.1 2.2 avtalsformer 3. Arkitektur arkitektur 6 Arkitektur web services 3.1 Prototyper som demonstrerar arkitektur 6.2 katalog med arkitekturmönster för web services 3.2 katalog med mönster och design för web services 6.1 7 Förvaltning web services 4. Förvaltning Procesmodell för underhåll av web services 7.1 förvaltningsaspekter 4.1 Utveckling av tekniska stödfunktioner 4.2 Prototyper av verktyg för förvaltningsstöd 7.2 5. Affärsnytta 8 Affärs-nytta och införande affärsnytta 5.1 Ekonomiska & juridiska aspekter 5.2 Pedagogiskt material och handledningar 8.2

2. Stödfunktioner - aktiviteter Kartläggning Metod och teknikutveckling 2. Stödfunktioner (kataloger, säkerhet, driftsövervakning, verifiering) struktur och användning av katalogtjänster 2.1 2.2 avtalsformer Översiktlig kartläggning av funktionalitet för att stödja användning av en infrastruktur baserad på webb services. Vi studerar Kataloger och söksystem Säkerhet. Verifikation av att motparten är rätt och är det under hela dialogen Driftsövervakning. Övervakning av prestanda, hastighet, felfrekvens, vilka som kommunicerar, etc Verifiering Avtalsbildning för tjänstebaserade system

6 Arkitektur web services 3. Arkitektur - aktiviteter Metod och teknikutveckling Kartläggning arkitektur 6 Arkitektur web services 3. Arkitektur 3.1 Prototyper som demonstrerar arkitektur 6.2 katalog med arkitekturmönster för web services 3.2 katalog med mönster och design för web services 6.1 uppbyggnad med komponenter och objekt med mönster och ramverk Samordning av web services . Hur web services kan samordnas och kombineras. Hur skillnader i meddelandetolkning och processlogik kan identifieras och hanteras riktlinjer för design av web services för modularisering och minskat beroende till andra tjänster. kartlägga och dokumentera nuläge, problem och behov i organisationer med betydande användning hur befintliga systemarkitekturer på sikt kan utvecklas till tjänstebaserade arkitekturer utformning av web services för enkel samverka med andra web services. hur befintliga systemarkitekturer påverkas x empiriska studier hos företag, utformning av riktlinjer och algoritmer, konstruktion av prototyper som bygger på tidigare framtagen teknik intervjuer, seminarier, modelleringssessioner och rapportförfattande

7 Förvaltning web services 4. Förvaltning - aktiviteter Metod och teknikutveckling Kartläggning 7 Förvaltning web services 4. Förvaltning Procesmodell för underhåll av web services förvaltningsaspekter 7.1 4.1 Utveckling av tekniska stödfunktioner 4.2 Prototyper av verktyg för förvaltningsstöd 7.2 processer, roller och aktiviteter för förvaltning av web services hur förvaltning av tjänstebaserade system mellan organisationer hanteras organisatoriskt övervakning och drift av web services . egenskaper hos web services som ska övervakas tekniker för övervakning, med hänsyn tagen till befintlig webbtjänst teknik nuläge, problem och behov för förvaltning av web services, speciellt för kunskaps-hanterande tjänster inom företag hur företag i praktiken underlättar integration av system identifiera de arbetsprocesser som används för förvaltning av web services inklusive gränser och kopplingar mellan dessa planering, intervjuer, seminarier och rapportförfattande kartläggning av arbetsprocesser och behov av teknikstöd för drift hos företag, utformning underhållsprocess , konstruktion av prototyper delvis baserade på redan framtagen teknik

8 Affärs-nytta och införande 5. Affärsnytta - aktiviteter Metod och teknikutveckling Kartläggning 5. Affärsnytta 8 Affärs-nytta och införande affärsnytta 5.1 Ekonomiska & juridiska aspekter 5.2 Pedagogiskt material och handledningar 8.2 betydelsen av hur beskrivna arkitekturer möjliggör effektiva affärsmodeller belyses i affärsmässiga termer handledningar som konkret visar hur den framtagna metodiken kan stödja den löpande verksamheten, bl.a. via olika praktikfall nuläge, problem och behov för affärsnytta, speciellt för kunskapshanterande tjänster inom företag som nått framgång med tekniken identifiera situationer där tekniken har visat sig utgöra en väsentlig förutsättning för en effektiv verksamhet identifiera förhandenvarande arkitekturer hur nya former av interaktion mellan organisationer möjliggörs krav som olika tillämpningsområden ställer på arkitekturen Det framtagna materialet skall vara ett stöd för beställarkompetensen planering, intervjuer och rapportförfattande, kartläggning av olika typer av kostnader, studium av hur rättigheter, avtal och ägande påverkas.