MMS Akademi 2009-10-07 Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Strategier för hur mätvärdes-rapporteringen kan bli bättre
Advertisements

Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Urskogs-studien Samhällsekonomiska intäkter och kostnader av att spara vissa urskogar Värderade 11 primära rekreationsområden Enkätundersökning 1100 svenskar.
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
Livet fungerar – med bredband från Telia
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
RAPPORT Hur går det för kunderna – en uppföljande mätning Juli 2012 Kund: NyföretagarCentrum Sverige Kontaktperson: Harry Goldman, Daniel Dworetsky Kontakt.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Kundundersökning mars 2010
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Att ta tempen på den unga målgruppen
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Hittaut.nu Ett friskvårdprojekt med orientering, karta och modern teknik i fokus.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
Framtiden är här nu Brf Bolmen 2
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Samhällsvetenskapliga metoder
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Marknadsundersökning Förvaring sep 2009 Sverige. Genomförande Undersökningen är genomförd av Norstat på uppdrag av JM AB/Seniorgården AB. I Sverige är.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
London 2006 Deltagare: SVT – Håkan Sandberg Viasat (UK) – Gunnar Pettersson, Laura Alarcon-Blythin, Jeremy Martin TV4 Tobias Egge Kanal 5 – Rebecka Thulin.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Massmedia.
Fiber från Telia. Bredband för hela hemmets kommunikation Tv med mängder av kanaler och program Fast telefoni med lägre priser Abonnemang utan bindningstider.
Presentationens avskrift:

MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer

Agenda – Del 1 TV-tittandet idag Så mäts TV-tittandet Panelen –Hur ser den ut –Rapportering –Representativitet –Rekrytering –Kontroll –Installation Nyheter – Time Shift Del 2 – Mats Lindkvist

Hur ser TV-tittandet ut idag?

Hur mäts TV-tittandet i Sverige idag? MMS samarbetar med AGB Nielsen Media Research som har panelen och mättekniken. Panelen omfattar 2600 individer i 1200 hushåll. Varje individ i panelen registrerar sig mha en fjärrkontroll när de tittar. Även deras gäster registrerar sitt tittande för att kompensera för panelens tittande i andras hem. Alla TV-apparater och all kringutrustning i hushållen mäts mha en elektronisk mätare. Belöningen är lotter till ett värde av 600 kr per år. Panelen är frivillig och omsättningen är ca 25 % varje år.

Hur identifieras och mäts kanalerna? 3 olika typer av mätare: Eurometer – frekvensmätning TVM5 – banneridentifiering UNITAM – ljudmatchning, kan även mäta tidsförskjutet tittande

Panelen 1350 installerade hushåll, varav drygt 1200 hh rapporterar varje dag. TV-tittandet i hemmet mäts, inklusive gästtittande Rådata – minutdata levereras dagligen 20 kanaler levererar dagligen loggar med program (alla 20) och reklam (endast 16) Dessa kontrolleras mot TV-tablåer samt en kontrollfil från TVCheck MMS levererar tittarsiffror till kunder i form av datafiler och andra rapporter

Panelrapportering

Hur vet vi att panelen är representativ för Sveriges befolkning? För att spegla ett miniatyr-Sverige har statistiska analyser genomförts för att kontrollera vad som samvarierar mest med TV-tittandet: Många respektive få kanaler (Pay resp. Non Pay) Familjesituation – 1 pers., 2 pers., 2+ med barn Utbildning – låg respektive hög Uppskattat TV-tittande – låg, medium, hög konsumtion

Kontrollvariabler (primära) – viktning av panelen Hushållsnivå -Vägning i grupperna Pay resp. Non Pay enligt matrisens alla celler Individnivå -Kön/ålder -Familjesituation -Urbaniseringsgrad Varje panelmedlem representerar drygt 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter

Hur rekryteras panelen? MMS genomför en Basundersökning 2 gånger per år som har tre syften: -Rekryteringskälla till panelen -Kartläggning av befolkningen -Befolkningstal Riksrepresentativt slumpmässigt urval 4500 telefonintervjuer per halvår samt 1000 extra rekryteringsintervjuer med ungdomar Frågor om TV-apparater, kringutrustning, bakgrundsfakta om hushållet

Hur går det till när ett hushåll installeras? Hushållet kontaktas och fyller i två enkäter för kartläggning AGB har tekniker runt om i hela landet Teknikerna bokar hembesök Teknikerna installerar alla mätare samt utbildar panelen i användningen av mätarna Teknikerna gör återbesök om det blir tekniska problem eller om något måsta uppdateras

Hur vet vi att panelen sköter sig? Dagliga kvalitetskontroller -Felaktig rapportering av tittande: -Tittande på okänd kanal eller att ingen är registrerad när TV:n är på -Tittande för gäster utan demografiska data -Tittare som registrerat sig på flera TV-apparater samtidigt Inställningarna på TV:n ändrats - Mätaren kopplas bort - Ny video, DVD eller annan utrustning installeras

Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år Regelbundna telefonintervjuer med alla hushåll i panelen - Uppdatera demografiska variabler - Studera panelriktigheten, dvs. hur väl de registrerar sig då de tittar samt loggar ut då de slutar titta. - Panelriktigheten ligger på %

Nyheter i TV-mätningen Time Shift UNITAM – ny mätare 40 % av befintliga panelen där möjlighet till tidsförskjutet tittande finns UNITAM mäter mha ljudmatchning Referensbibliotek med drygt 100 kanaler

Nyheter i TV-mätningen Time Shift Ny valuta – konsoliderat data efter 8 dagar samt preliminära overnights Ny total-TV definition – endast referensbandade kanaler Ny definition av och sätt att beräkna tittarmåtten – mer info om det i MMS Gyllene Regler

Nyheter i TV-mätningen Time Shift Live-data från 28 september 2009 och TS-data från mars 2010 Mer info om detta finns på mms.se

Vill ni veta mer? Jannike Sköldebjer Mycket information och gratis tittarrapporter. Gratis topplistor – registrera dig på HotTop!