Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

SCANDIC KÖPER RICA FAKTAUNDERLAG 11 FEBRUARI 2014.
1 Ívar Jónsson Arbetsmarknaden i Västnorden mikroekonomier - almänna förutsättningar.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
DISTRIKTSMÖTE 25 – 26 MAJ 2013 sundsvall MEDLEMSKAP
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Vikten av att nätverka
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
En upplevelse *
Hasta la Vista Vinn en äventyrsresa med Microsoft till Spanien.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Det fortsatta arbetet Projekttiden för Scandinavian Islands är 1 juli juni 2012 Huvudområden för projektet blir: • Kompetensutveckling • Produktutveckling.
Organisationerna. Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning,
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Kundundersökning mars 2010
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
WEB - landingsite med bokningsbara produkter WEB - landingsite med bokningsbara produkter SOCIALA MEDIER – facebook, twitter.
Turismens historia kapitel 2.
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
Anna Wikholm Kjellberg
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Förstudiens syfte: lägga grund för ett ännu starkare fokus på affärsmässighet. tydligare rollfördelning mellan turistföretagen, ideella.
Förslag till planering kapitel 12
SGF Personalkonferens, Bosön, 27 oktober 2008 Bo Bengtsson GIT = Golfens IT-system.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Makt och Demokrati.
Reseproduktion och försäljning
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Agenda Vilka är VisitSweden Nuläge Framtidsmöjligheter Utmaningar.
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Exempel på lyckat samarbete industri – akademi Ingemar Fredriksson Perimed AB IMT, LiU.
Vad är en Convention Bureau? En Convention Bureau är en icke vinstdrivande organisation som med hjälp av nationella och internationella möten och evenemang.
Första jobbet/Feriearbete Bakgrund 1600 ungdomar ansökte om feriearbete sommaren ungdomar besökte Feriemässan den 16/ (drygt)
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Marknadsföring av Projekt X
principer som beskriver
1. Välj strategisk utmaning och möjlighet Industri & Logistik Student Små- och medelstora företag Finland & Danmark 2. Bjud in medarbetarna T ex: ”Initiativen.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Lions internationella ungdomsläger Vill Du åka på ungdomsläger till Europa?
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Sammanfattning av nationellt vårdprogram för cervixcancerprevention
Massaleveranser till vissa marknader 2009
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Strukturen i pappersindustrin 2012
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Gränsen som attraktion
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Erfarenheter AC International

”Caught by Västerbotten Lapland!”

Hur lyckas man med export? Attraktiva, exportmogna produkter/upplevelser och destinationer Tillgänglighet till produkt och destination Försäljning. Det ska vara enkelt att köpa för ÅF och slutkund Analys och marknadsföring. Skapa kännedom och vilja boka

Vi spände bågen Fler utländska turister till länet Utveckling av produkter och kompetenser hos turistföretagen, framför allt inom entreprenörskap, värdskap, produkt- och tjänstedesign Företag som deltar ska bli mer internationellt konkurrenskraftiga Turistföretag från länet som syns i internationella researrangörers produktutbud ska öka

Hur började vi? Bjuda in företag Inventeringar: 3 researrangörer och VT besökte företagen Almi besöker företagen och genomför en behovsanalys Träffar med företagen, går igenom resultat och behov, bestämmer och prioriterar åtgärder

Verktygen Västerbottens ”modellen” Affärssamarbeten Matchmaking och Marketing Marknadskunskap Företagsbesök VT (exportmognad, turismlogik) Produktutveckling Tillgänglighet Kunskapsöverföring Företags- och kompetensutveckling Värdskap Design Marknadskommunikation Nya marknadskanaler, webb Mystery Shopping Lönsamhetsstyrning Finansieringscoachning

Saxnäsgården Hotell & Konferens

Saxnäsgården och AC International Värdskap (Extern part) Mystery shopping (Vad är vi dåliga på) Varumärkeshandbok (Vilka är vi?) Hemsida och sociala medier (Tankesätt) Matchmaking (Nätverk)

Lyckas med export Har vi något att erbjuda? Visningsresor Lära känna varandra Göra det möjligt

Charterflygets utveckling

Charterlinjer

Matarlinjer

Kännedom och synlighet ökar!

Kännedom och synlighet

Resultat 15 företag har gått Designprogram 18 deltagit i workshops i Värdskap 16 företag har deltagit i affärsutvecklingssamtal, marknadskanaler, lönsamhetsstyrning och finansieringscoachning Samtliga företag har fått en genomgång i turismlogik, exportmognad Företag har utvecklat sin webb Digital Produktmanual

Produktutveckling Zauberhaftes Lappland Lockruf der Wildnis Spezial- hotels Im Land der Mitternachts- sonne Magisches Lappland Resort Hotels Der Hohe Norden Küsten von Format Highlights Lappland Royal Tour City Hotels Berge und Meer Auf dem Spuren von Elch Ende der Welt Küste bis zum Fjäll Viel Erlebnis für Naturliebhaber

Resultat gästnätter kr Nummer 4:a

Topplista internationella gästnätter 1. Norge, Tyskland, Finland, Polen, Danmark, Holland, UK, Schweiz, Ryssland, Italien, Frankrike, Spanien,

Produkt Rum ute och inne Årstider Produkt – plats Bättre på att förmedla vad vi kan erbjuda (kontakt, relation och internet) Bättre tillgänglighet (Bokning, resa och på plats)

Framtid Tillgänglighet (Bokning, resa, plats och information) Gemensam boknings- och informationsplattform Att mötas för att utvecklas Vem är en drömgäst?

Tillsammans är vi bättre!