MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Rösjöskolan.
Lerums vision Att vara Sveriges ledande miljökommun om 11 år.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Montessoriskolan Skäret - Åk F-3 - Göteborgs Stad.
Nordhemsskolan - Åk Göteborgs Stad
Sandeklevsskolan - Åk Göteborgs Stad
Bläseboskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kärraskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trollängsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Sannaskolan år F-9 - Åk Göteborgs Stad
Torpaskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Vättleskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Utbynässkolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Angered - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Majorna-Linné - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lundby - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Gunnestorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Gunnilseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Kärralundsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gunnestorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Lilla Trulsegården - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Nytorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bergsgårdsskolan - Åk Göteborgs Stad
Gamlestadsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Toleredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Torslandaskolan F-5 - Åk Göteborgs Stad
Svartedalsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lundby - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Kärnvärden.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Bra svarsfrekvens BUN 92% KS och.
Annedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bläseboskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Högsboskolan, G-verksamheten - Åk Göteborgs Stad.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Östra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Grundskolans åk 7-9.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Kalvhagskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nämndplan 2015.
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Föräldramöte år 2-3 Välkomna!
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Barn- och utbildningsnämnden Månadsuppföljning september 2017
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.

BAKGRUND Kommunfullmäktige beslutade vid fastställande av budgetdirektiven för åren bland annat: Lokalöversyn Vingåkers kommun ska verka för bättre och effektivare lokalanvändning och att den totala lokalytan minskar. Med detta ges nämnderna och förvaltningarna i uppdrag att göra inventeringar och analyser över den nuvarande lokalanvändningen. Vilka lokaler finns, hur stor är den totala lokalytan. Till vad, när och av vilka används lokalerna?

Inte bara ekonomi vägleder arbetet Alla barn som lämnar grundskolan har självkänsla, empati, god livskunskap och lust till ett livslångt lärande. Vingåkers skolor är stimulerande, trygga och har hög undervisningskvalitet. Kultur i vid bemärkelse genomsyrar verksamheten. Kontakter med det lokala samhället och näringslivet är en naturlig del av verksamheten. Alla respekterar varandra och känner glädje och stolthet i en lärande organisation. Barn- och utbildningsnämndens vision

Grundförutsättningar enligt kommunfullmäktiges budgetbeslut för planperioden ska en besparing på 500 tkr göras på av BoU nyttjade lokaler ska besparingen vara 1,5 miljon ska en besparingen vara 3,0 miljoner.

Elevutvecklingen i Vingåker Årskurs F-6, 7-9 och totalt i kommunen

Födelsetal i hela kommunen

Hur liten/stor kan en skola bli? Utbildningsresultat. Forskningsresultat visar inte att storleken på skolan är utslagsgivande. Den viktigaste faktorn är bra lärare. Social kompetens. Inte heller här kan man se att skolstorleken har avgörande betydelse. Personalens agerande har stor betydelse. Ekonomi. Ekonomin sätter gränser för hur mycket lärarresurs som kan avsättas och för vad lokalerna får kosta. Lokaler. Även lokalyta är viktig och lokalernas utformning är avgörande för genomförandet av den pedagogiska verksamheten. Sårbarhet. Verksamheten måste kunna fungera även när en pedagog är sjuk. Bra undervisning ska ske i en trygg miljö inom ramen för de styrdokument som finns.

FÖRÄNDRINGSFÖRSLAG ALTERNATIV AALTERNATIV BALTERNATIV C Skola. Ytterskolorna behåller åk F-3, Sa+Hn åk F-5, Vidåker åk 6-9. Vidåker får ev lokalstöd från Hansjö. Skola. Ytterskolorna behåller åk F-3, Sävsta åk F-3, Hansjö åk 4-6, Vidåker åk 7-9. Skola. Mn och Hö F-6, Sa och Hn F-6, Vr 7-9. Bp och Ör till tätorten. Fritidshem i alla ytter- områden + Hn + Sa. Skol- skjuts mellan skola och fritidshem vid behov. Förskola. Knattebo upphör i övrigt ingen förändring av verksamhet.