Hur attraherar jag unga till min verksamhet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Välkommen till Industritekniska programmet. •3-årig yrkesutbildning •Två inriktningar –Svetsteknik – MIG/MAG, MMA, TIG –Produkt och maskinteknik – svarvning,
Höstens vägledning i åk 9
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
- en positiv och realistisk självbild
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
~ Den första mobiltelefonen ~
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Patientenkät sommaren -13
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Högtidstal Retorik.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Praktisk arbetslivsorientering
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vård- och omsorgs-(college)
Teknikcollege Söderslätt Vad är det?. Företagen är Teknikcollege – Teknikcollege är skolan.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Askersunds kommun
Studie- och yrkesvägledare
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Prao Vecka 40 (29 sep - 3 oktober)
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Vem är jag, Vem är du?.
Personligt brev.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
STUDENTREKRYTERING.
Elev loggbok.
Teknikcollege Söderslätt
Presentationens avskrift:

Hur attraherar jag unga till min verksamhet? #teknikcollege14

Ulrik Simonsson Ungdomsbarometern

Stipendieutdelning på Njudungsgymnasiet Ewa Blom, rektor

Alla elever i åk 1, 2 och 3 Väcka intresse Skapa goda förebilder Visa på möjligheter Festlig avslutning

Företagen får ”visa upp sig” Bra respons i lokaltidningen Företag på ”kö” för att få lämna stipendier

Ewa Blom Rektor EE- och IN-programmen, Njudungsgymnasiet Vetlanda kommun Telefon: 0383-974 39, 070-669 74 39 E-post: eva.blom@vetlanda.seEeva.blova.Blom@vetlanda.se

Entreprenöriellt lärande som motivationsfaktor Martin Alkemark, rektor Anette Pallander, lärare Fenix kultur- och kunskapscentrum, Vaggeryd

”…och den ljusnande framtiden är vår”

I vilken ände börjar man? Lärandekulturen skall bygga på erfarenheter och forskning. Alla medarbetare skall vara medskapare till en ny pedagogisk plattform. Vi behöver koppla in en forskningsresurs

Pedagogisk utveckling Medskapare pedagogisk plattform Pedagogisk helhetsidé 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Processgrupper Förbättringsåtgärder Verksamhetsidé Plattform Tillämpning Den pedagogiska helhetsidén tillämpas i programmens arbetsplaner, medarbetar-och lönesamtal.

Föreställningskartor Hur bidrar vi till ungdomars lärande och utveckling? 66 ↓ 11 3 1 Vi började med att var och en (66 personer) tänkte till kring frågan: Hur bidrar jag till ungdomars lärande och utveckling? Vi gick ihop i par och lärgrupper och skapade 11 föreställningskartor. Kartorna såg olika ut. Vissa var detaljerade andra var övergripande. Vi samtalade i processgruppen kring kartorna och fokuserade speciellt på likheter och skillnader.

Entreprenöriellt lärande Pedagogisk plattform - -Kreativitet -Stimulerande lärmiljö -Samverkan med näringslivet -Lagarbete -Ämnesintegration Entreprenöriellt lärande -Verklighetsanknytning -Medarbetarskap -Ansvar -Kommunikation -Utveckla nyfikenhet -Ta initiativ

- För att nå målen måste vi sträva efter att alla känner … JAG KAN ..och har förstått hur jag kan använda allt jag lärt mig. JAG VILL ..och är motiverad och engagerad i det jag gör JAG VÅGAR ..och har självförtroende och en utvecklad drivkraft JAG ÄR TRYGG ..och har gått på en skola som varit både stabil och trygg.

Är det möjligt att gå från en bit plåt till en färdig produkt på en vecka?

Dag Moment Måndag Kl. 8.00 Introdag på AQ. Rundvandring i lokalerna. Spåna fram en produkt. 11.00 lunch på Fenix 12.00-16.00 Tankearbete och skissande på Fenix   Tisdag Kl. 8.00- 16.00 på AQ. Produktionsanpassning, konstruktion, CAD-ritning, beredning. Lunch på AQ. Onsdag 8.00-16.00 Dagen D! Produktion på AQ. Ni följer er plåtbit genom alla olika processerna, stans, bockning, lackning mm. Lunch på AQ. Torsdag 8.00 -16.00 På AQ. Produktion på förmiddagen. 12.00 lunch på AQ 12.45 kalkylberäkningar. Dokumentation. Förberedelse av PPT till fredagens redovisning Fredag 8.00 AQ. Förberedelse inför redovisning. 11.00 Redovisning inför personal från AQ, media, lärare från Fenix, vår rektor, någon från TC mm.

Dag 1 Idéfas

Dag 2 Läraren är en i teamet Produktanpassning

Dag 2 Ordern läggs

Dag 3 Dagen D! Produktion.

Dag 4 Sista momentet

Dag 4 Ämnesintegration

Dag 5 Skarpt läge!

Tack för att ni lyssnade! Har ni frågor? Mejla gärna. martin.alkemark@edu.vaggeryd.se anette.pallander@edu.vaggeryd.se

Välkommen till Teknikcollege i Hofors Börje Andersson, Bäckströms mekaniska

2004 Ovako kontakt med Skolans rektor Mats Berglund

2005 start för nya Industriskolan

MÅL Anställningsbara ungdomar.

Samarbets partner Ovako,Simson,Midroc,SKF,TIM,Lepro, ABB, Bäckströms

APL 1+8+8 Sommarpraktik årskurs 1 & 2 4 veckor Körkort Stipendier 10 000:- Utbildning på Ovako Travers,Truck,Hydraulik,Heta Arbeten SKF utbildning i mätteknik Ovako-SKF-Bäckströms Arbets miljö

2014 fick 10 av 11 Elever stipendiet

Hillevi Larsson Agneta Larsson Teknikcollege Skaraborg

Kontakta oss gärna för mer information! Teknikcollege Skaraborg Marie Hult 076 036 19 80 Anders Breitholtz 070 228 12 81 www.materialconnexion.se Hillevi Larsson 073 461 99 56 Agneta Larsson 070 714 79 74 Teknikcollege Skaraborg

Få arbetslivserfarenhet och inblick i teknikindustrin Sommarjobb Få arbetslivserfarenhet och inblick i teknikindustrin Aktivitet för årskurs 8

Upplägg: 60 ungdomar/sommar Jämnt antal tjejer och killar Uppdrag från företag Skolmiljön Marknadsföring

Har lett till: - Ökat antal elever på industritekniska och teknikprogrammet - Fler tjejer på programmen - Integration mellan skola och näringsliv

Martina Batur Teknikcollege Kronoberg 073-987 53 54 martina Martina Batur Teknikcollege Kronoberg 073-987 53 54 martina.batur@gotech.nu

Teknikcollege Arvika/Eda Åsa Barck, Volvo CE Catharina Eriksson, Solbergagymnasiet Gemensam finansiering

Teknikcollege Arvika/Eda - certifierade 2009 13 företag 2 kommuner 3 skolor 2 Industritekniska och 1 Tekniskt program

Engagerad lokal styrgrupp Representanter från företag och skolor Tydliga mål varje år Arbetsgrupper för snabbare resultat Alla bidrar till gemensam pott med pengar

Gemensam pott Samtliga medlemmar, kommuner och företag, betalar in en summa pengar utifrån antalet anställda Används till alla event under året – vi behöver inte jaga pengar Handhas av den lokala styrgruppen som också tar beslut om hur pengarna skall användas 2013 – 800 000:-,bl a inköp av flerop-maskin till en av våra skolor 2014- 500 000:-, ev. svetsrobot på gång 3d-skrivare, ”truckutbildare”,

Årliga och stadigvarande event Utdelning av verktygslådor samt grafräknare Nian väljer – åk 9 - elever får ansöka om en exklusiv rundtur bland våra teknikföretag Teknikkärran – utrustad med olika teknikprylar och redo att ge sig ut bland våra mellanstadieskolor Mingelkväll - en lyxig kväll för åk 9 och ifjol endast för tjejer vilket resulterade i fler tjejer till teknikprogrammet

asa.barck@volvo.com catharina.eriksson@arvika.com

Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet Kurs: Konstruktion 1 Mekanik och Fantasy Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet Kurs: Konstruktion 1

Konstruktion 1 © Emma Sedin Projekt Mekanik Konstruktion 1 © Emma Sedin

Välj ett av ”jobben” DreamWorks ska producera en ny storfilm. Vi behöver dig som kan skriva ett avsnitt i storyn. Genre: Fairy tale! From Software/Namco Bandai, Bethesda Softworks ska producera ett nytt spel. Vi behöver dig som kan skriva ett avsnitt i storyn. Genre: Fantasy/Mytologi! Du ska agera rollspelsledare och leda din publik genom ett äventyr, där ni stöter på olika problem/händelser. Tabletop!

Taltyper i mekanik… … ska konverteras så att de passar in i din Game story/Fairy tale! Du ska använda dig av 10 olika taltyper som du konverterar (gör om) så att de precis matchar din story och ditt ”jobb”!

Ont om idéer? Se trailer på Dark Souls 2 Läs en Fairy Tale… Filmkväll med ”The Hobbit” Brainstorming i projektgruppen..

Jämviktslaboration i parken

Praktik följs upp med teori En av de 10 taltyperna ser ut så här:

Taltypen skrivs om till Fantasy Vi är 4 prinsessor. Illasinnade bybor vill avsätta vår Pappa Kungen så vi tränas upp till krigarprinsessor. Vi måste fly och vandrar över en hal stock över en bäck. För att stocken ska funka som bro måste vi hitta jämviktsläget så att stocken stabiliseras och blir fastlås. Då kan vi vandra vidare med våra juvelprydda svärd som vi har till vårt försvar. På andra sidan möter vi vår vän Herr Goblin –en snäll och hjälpsam dvärg. Vi får goda råd inför vår fortsatta flykt… Skriven av: Felicia Hanna Clara Mathilda TE13D

Beräkning Vi krigarprinsessor väger: 50, 55, 60, 62 (kg) Vi söker ett jämviktsläge och placerar oss så här på stocken: Var ska vår lättaste prinsessa stå för att vi ska få jämvikt? Uträkning: 500 · x + 600 · 1,6 = 550 · 1,5 + 620 · 2,5 x = 2,83 m Svar: Lättaste prinsessan får stå till vänster 2,83 m från momentpunkten! Vi fortsätter vår farofyllda vandring…

Emma Sedin Kontaktuppgifter Legitimerad lärare Konstruktion, Teknik och Produktutveckling Teknikcollege Mälardalen Rinmangymnasiet emma.sedin@eskilstuna.se 0709 – 85 03 45 016 – 710 16 58

Skugga ingenjör/tekniker S:t Mikaelsskolan Mora Idén har hämtats från Skalats ned till en dag Anders Skogs Lärare, teknikprogrammet

Syftet Öka förståelsen vad det innebär att arbeta som ingenjör i industrin Ge eleverna en bild på några av de arbetsuppgifter som finns inom industrin Skapa kontakter mellan eleverna och de lokala industriföretagen Många elever vet inte vad det innebär att arbeta som ingenjör/tekniker Bra om de kan ha en tydlig målbild med sina studier, vad ska det leda till Lättare att motivera de olika ämnena Öka förståelsen för CDIO. CDIO står för de steg som man menar att ingenjören går igenom vid utveckling av produkter, processer eller system: planering, konstruktion, implementering och drift (conceive, design, implement, operate).

Hur har vi gjort Tredje gången det genomförs I årskurs ett En dag på vt, när de nationella proven ska rättas Inte så lyckat de första gångerna Företagen hade inte avsatt personer med tid Små företag hade inte möjlighet att ta hand om en elev en hel dag Svårt för ett litet ftg. att ha tid en hel dag med att förklarar vad man gör

I år gick det bättre, varför? Vi fick hjälp med att marknadsföra idén Nådde även de mindre företagen De större företagen engagerade fler personer som kunde dela på uppgiften De mindre företagen delade på en eller flera elever Industrins samarbetsorgan MAI-gruppen Mora

Problem och lösningar Måste vara tydliga mot företagen vad syftet med dagen är Se till att de verkligen avsätter personer med tid för att genomföra dagen Kan gärna vara flera personer som representerar olika roller Viktigt att få med de olika rollerna som tekniker/ingenjörer kan ha inom industrin Konstruktör, produktion, design

Problem och lösningar Motivera även de mindre företagen att vara med, de kan t ex dela på uppgiften Följa upp, låt eleverna sammanfatta sina upplevelser direkt efter Låt även eleverna dela med sig till varandra, de har varit på olika ftg. Ge återkoppling till företagen, vad var bra, vad kan förbättras Tag med tidningarna så att det skrivs om det PR

Några reflektioner från eleverna Jag var ute på xxxxx denna dag med Matilda. Vi fick ett bra mottagande, och vi vart presenterade inför dem som arbetade där på morgonmötet vilket jag tyckte var bra så alla visste varför vi var där. Det var intressant att se verkligen, dock var det lite svårt att förstå allting dem berättade för det kändes som att man kanske skulle ha varit lite mer insatt i det för att förstå allt ordentligt. Men det kändes verkligen som att dem ville visa oss hur det gick till, alltså vi satt inte bara och lät tiden gå utan vi fick hela tiden se någonting nytt och vad olika personer på företaget gjorde vilket jag tyckte var bra.

Fler reflektioner från eleverna Dagen var nyttig och jag tycker alla som ska gå teknikprogrammet ska få denna möjlighet att se hur det kan vara att jobba som ingenjör. Jag tyckte att det var trevligt på xxxxxx. Vi fick följa med fyra stycken olika personer som alla visade oss olika aspekter av vad de gjorde på företaget. Först så visade de oss hur cad processen gick till. Sedan så fick vi se lite hur de tänkte med förpackningar. Som sist så fick vi gå omkring och se själva lokalerna där de producerade knivar. Inemellan det så fick vi gå och äta lunch. Upplägget som de hade gjort för oss var enligt mig väldigt bra. De kunde svara på alla frågor som man hade och förklarade saker.

Tack för mig anders.skogs@mora.se Slut Tack för mig anders.skogs@mora.se

Studiebesök Njudungsgymnasiet Håkan Karlsson, rektor

Studiebesök Alla TC-program EE, IN, TE Även sateliter BA, FT, VF All pedagogisk personal Studie och yrkesvägledare

Varför? Skapa sammanhang Ökad förståelse Vart leder utbildningen Se industri/ verkstadsförertag

Vad har detta gett? GG-lärare och SYV har uppskattat detta jättemycket Hemmaplan för våra karaktärsämneslärare Spännande för företagen att möta en annan målgrupp Få se elevernas APL och blivande arbetsplatser

Några av de företag vi besökt

Håkan Karlsson Rektor Teknikprogrammet, Njudungsgymnasiet Vetlanda kommun Telefon: 0383-97553, 070-634 65 43 E-post: hakan.karlsson@vetlanda.se

FREJA – av tjejer för tjejer Siddy Johannsdotter

Vad är “F”? Fuglesang, Stromme och Zennström F står för Civilingenjörsprogrammet i Teknisk Fysik Yrkesutbildning Klassisk mekanik till avancerad beräkningsmatematik

”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?” ”Men ÄR det verkligen så himla ojämställt? JAG märker ju faktiskt inte av det!” -Företagspamp ”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?” -Gymnasielärare ”Lika många killar som tjejer på programmet? Nej lugna er! Är det verkligen nödvändigt?” -Professor på Universitetet, Gammal student på Teknisk Fysik ”Alltså det är ju bara så det är, tjejer HAR ju svårare för teknik än killar!” - Lärare på programmet ”Teknisk Fysik? Tjejer ska hålla på med något mjukt, typ design!” -Taxichaufför i Uppsala ”Finns det ens några snygga tjejer på F?” -Snubbe på krogen ”Alla killar lär ju vara på dig!” - Kompis en utekväll ”Lilla gumman…” -Många, när en ber om hjälp

Vad vi får höra… ”Ska du verkligen läsa Teknisk Fysik, du vet att det är svårt?” ”Teknisk Fysik? Tjejer ska hålla på med något mjukt, typ design!” ”Finns det ens några snygga tjejer på F?” ”Alla killar lär ju vara på dig!” ”Lika många killar som tjejer på programmet? Nej lugna er! Är det verkligen nödvändigt?” ”Lilla gumman…” ”Alltså det är ju bara så det är, tjejer HAR ju svårare för teknik än killar!” M.m….

Vad gjorde vi? Startade FREJA Mål: -Knutpunkt för tjejer -Få fler tjejer att intressera sig för teknik -Verka för jämställdhet - Inspirera andra

Projekt och samarbeten För medlemmar: Cokladkväll, Afrodans, Pluggkvällar, Tema-luncher För Andra: Teknikcollege Fyrisskolans besök Fler gymnasiesamarbeten

FREJA – Uppsala tekniska fysikers tjejfrening Siddy Johannsdotter Tel 070 471 79 94 siddy.johannsdotter@gmail.com freja.utft@gmail.com