Eurokrisen Lars Calmfors Junilistans seminarium 29/10- 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
Advertisements

Konjunkturer och ekonomisk politik i den keynesianska modellen Kapitel 15 © Fregert och Jonung, Makroekonomi, 2010, Studentlitteratur.
1 Ívar Jónsson Arbetsmarknaden i Västnorden mikroekonomier - almänna förutsättningar.
Hur ska framtida statsfinansiella kriser i Europa undvikas? Lars Calmfors Kungl. Vetenskaps-societeten Uppsala, 31/
SNS Konjunkturrådsrapport 2011 Anders Vredin (ordf.) Runar Brännlund Lars Ljungqvist Per Strömberg Arvid Wallgren.
Innebär hanteringen av eurokrisen den slutliga dödsstöten för den ekonomiska demokratin?
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/
Ulvik 2007.
EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
Aktörer och institutioner i internationella relationer: EU, NATO & AU
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Europaparlamentet – den enda direkt.
Lars Calmfors SNS samhällsprogram 16/9 Thoresta herrgård
Europeiska unionens institutioner
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 16/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? Fungerar det reformerade regelsystemet långsiktigt?
Finanskrisen Var kommer vi från och hur tar vi oss ur den? Lars Heikensten.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Från framgång till kris
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
EU (Europeiska Unionen)
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansiell stabilitet November Kreditförlusterna väntas bli lägre Återhämtning i realekonomin Finansiella marknader fungerar bättre Lägre.
Finansiell stabilitet Juni 2010 Presskonferens
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Europeiska unionen BIV VT 2010 Tel Tjänste: /
Offentliga finanser och penningpolitik Förste vice riksbankschef Svante Öberg SACO
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Kap 11. Investeringsefterfrågan
1 Klas Eklund SNS, 19 november 2002 TIO ÅR MED RÖRLIG VÄXELKURS OCH INFLATIONSMÅL: BARA ETT KVAR VAD KAN VI LÄRA FÖR FRAMTIDEN?
Stefan Ingves Extramöte i finansutskottet 16 augusti 2011.
Vart leder eurokrisen? Lars Calmfors Vetenskapsrådets kvartalsseminarium: EU och drömmen om ett enat Europa 26/
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Penningpolitisk rapport Juli Svensk ekonomi utvecklas starkt.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Internationell ekonomi Privatekonomi Företagsekonomi Nationalekonomi Internationell ekonomi Vad påverkar den internationella ekonomin? Sverige och världsekonomin.
Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 22/
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Internationella rapporten 2016
Strukturen i pappersindustrin 2012
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Kap 14 Budgeten i stabiliseringspolitiken
1.

Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
Globala Arbetskraftskostnader En internationell jämförelse av arbetskraftskostnader inom tillverkningsindustrin Augusti 2013.
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Eurokrisen Lars Calmfors Junilistans seminarium 29/

Frågor Vad förklarar eurokrisen? Klarar de värst utsatta länderna anpassningen? Går det att förebygga liknande kriser i framtiden? Har krisen förändrat argumenten för svenskt EMU-medlemskap?

Finansiellt sparande och skuldkvoter, procent av BNP Finansiellt sparandeBruttoskuld Frankrike-7,5-877,683,6 Grekland-13,6-9,3115,1124,9 Irland-14,3-11,764,077,3 Italien-5,3 115,8118,2 Portugal-9,4-8,576,885,8 Spanien-11,2-9,853,264,9 Storbritannien-11,5-1268,179,1 Sverige-0,5-2,142,342,6 USA-11,1-10,168,179,1

Varför har underskottsproblemen blivit så allvarliga? Akuta krisstöd till den finansiella sektorn De automatiska stabilisatorerna har fått verka - lägre skatteintäkter och högre offentliga utgifter Diskretionära (aktiva) finanspolitiska stimulanser

Två grupper av länder Grekland Portugal Italien (Frankrike) Irland Spanien

Stabilitetspaktens regler Maximalt 3 procent av BNP i underskott Budgetbalans i normala tider Högst 60 procent i konsoliderad bruttoskuld och annars minskande skuld

Budgetsaldo i Frankrike, Grekland, Italien och Portugal, procent av BNP

Överträdelser av EUs finanspolitiska regler Belgienxx Bulgarienx Cypernxx Danmark Estland Finland Frankrikexxxxxxx Greklandxxxxxxxxxx Irlandxx Italienxxxxxxx Lettlandxx Litauenxx Luxemburg Maltaxxx Nederländernaxx Polenxxxxx Portugalxxxxxx Rumänienxx Slovakienxx Slovenienx Spanienxx Storbritannienxxxxx Sverige Tjeckienxx Tysklandxxxxxxx Ungernxxxxxx Österrikex x x xx

Varför har inte reglerna upprätthållits? Flera länder har samtidigt haft stora underskott och gått i koalition för att blockera sanktioner De som skött sig har velat undvika politiska kriser Mild behandling för ”förbrytare” idag är investering i mild behandling för framtida ”förbrytare” Bristande legitimitet för sanktioner på europeisk nivå

Budgetsaldo i Irland, Spanien och Storbritannien, procent av BNP

Ökning av bostadskrediter (procent av BNP) Ökning av sysselsättning i byggsektorn (procent av total sysselsättning) Real appreciering (procent) Bytesbalansun- derskott 2007 (procent av BNP) Irland Spanien Euroområ- det Överhettningar före krisen

Den offentliga sektorns konsoliderade bruttoskuldkvot

Klarar krisländerna anpassningen? Skuldnedskrivningar inte uteslutna Fortsatta risker för systemkollaps Plågsamma budgetkonsolideringar Stor risk för att alternativet är ännu värre Man tvingas till obetingad konsolider- ingsstrategi som Sverige på 1990-talet Ingen egen valuta som kan depreciera och ge ”export-led growth”

Kan framtida kriser förebyggas? Starkare incitament att efterleva stabilitetspakten Bredare makroekonomisk övervakning Bättre samspel mellan europeisk och nationell beslutsnivå Starkare nationella finanspolitiska ramverk Permanent krishanteringssystem

Stabilitetspaktens efterlevnad Tidigare och mer gradvisa sanktioner Större vikt för skuldkriteriet Omvänd kvalificerad majoritet?

Bredare makroekonomisk övervakning Tidigare identifiera makroekonomiska obalanser (överhettningar) Varningsmekanism - bytesbalans - utlandsskuld - relativa kostnader - kredittillväxt - tillgångspriser Finansiella sanktioner

Europeisk termin 1.Generella riktlinjer från Ministerrådet 2.Medlemsstaternas stabilitetsprogram (konvergensprogram) 3.Kommissionens och Ministerrådets bedömning 4.Medlemsstaternas budgetbeslut Behov av fysisk nationell arena där EU-nivå och nationell nivå kan mötas - utfrågningar i nationellt parlament?

Nationella finanspolitiska ramverk Minimiregler för de nationella ramverken - statistik och redovisning - síffersatta finanspolitiska mål Rekommendationer - ”top-down approach” för budgeten - oberoende granskningsorgan (finanspolitiska råd)

Behov av permanent europeisk krishanteringsmekanism De finansiella stödåtgärderna bryter mot EU- fördragets no-bail-out clause - förbud för EU-institutioner och regeringar att ta över betalningsansvaret för en medlemssstats skulder Svår avvägning - moral hazard (för stater och långivare) - undvika systemkollaps

European Monetary Fund Krisland ska kunna ansöka om att dess långivare ska få byta ut sina fordringar mot fordringar på fonden ”Haircut” Kapitalförluster för långivarna (minskad ”moral hazard” men begränsade förluster (minskad risk för systemkollaps) Strikta krav på budgetkonsolidering

Samordning med makroekonomisk övervakning Makroekonomisk övervakning som underlag för bedömning av graden av försäkring Beslut i förväg om graden av nedskrivning vid omstrukturering av skulder Bättre samspel mellan övervakning och marknadsdisciplin Oberoende experter

Räntedifferenser mot Tyskland på tioåriga statsobligationer, procentenheter

Hur påverkas argumenten för svenskt EMU-medlemskap? Knappast ny information om risken för asymmetriska störningar Men ny information om att andra euroländer kan få ta på sig kostnader för ”brottslingarna” Samtidigt minskar regelförändringarna riskerna för nya statsfinansiella kriser Ingen anledning aktualisera frågan innan dimmorna skingrats