Kollektivtrafikbarometern 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Att bygga förnyelse – Hur byggbranschen förnyas!
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kundundersökning mars 2010
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Christer Olson Kollektivtrafikbarometern 2012 Högsby Utdrag.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
VÅREN 2013 KONJUNKTURLÄGE VÄSTERBOTTEN Anna Norin, utredare Regional utvecklingsplanering ,
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Möte inför upphandling,
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
PRESSKONFERENS SVENSK KOLLEKTIVTRAFIK och KALMAR LÄNS TRAFIK AB Stortorget Kalmar den 14 augusti 2008.
Kalmar län Arbetsmarknadsutsikterna våren 2014 Prognos för arbetsmarknaden
Kalmar län Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011 Arbetsförmedlingen Kultur Media.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2016
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2015
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året
Prisutveckling på villor och bostadsrätter det närmaste året
Presentationens avskrift:

Kollektivtrafikbarometern 2013 Avser KLT linjetrafik buss och tåg, ej serviceresor Högsby 2014-01-21

Andel resenärer som reser kollektivt i Kalmar län I procent 31% reser kollektivt minst en gång i månaden (33% 2012) Små förändringar i resfrekvensen! Källa: 1200 intervjuer/år

Sammanfattning 2013 Nöjdheten minskar bland både allmänheten och resenärer, främst märks detta hos resenärer i stadstrafiken samt de mest frekventa resenärerna. Året domineras av linjeomläggningar/trafikstarter. Dessutom kan konstateras att kontantstoppets (start dec 12) effekter slår igenom under 2013. Inga förändringar avseende produkter eller priser har skett under året. Resandeökning 10%! Drivkrafterna på resandet (kunskap och relevans) är stabila, vilket bekräftar en fortsatt positiv resandeutveckling Skillnaden mellan vad KLT är och KLT gör fortsätter att öka, nu är gapet hos allmänheten 40%. Varumärkessatsning påbörjad under året.

Nöjdhet med kollektivtrafiken Procent nöjda (Image-indikation) Källa: 1200 st intervjuer, slumpmässigt urval 15-75 år

Nöjdhet KLT 2013 Resenärer fördelat på resfrekvens Procent nöjda Nöjdheten hos de mest frekventa resenärer fortsätter att minska kraftigt. Åtgärder behövs!

NÖJDHET KLT RESER KOLLEKTIVT NÅGON GÅNG 2008-2013 Graf m båda felmarginaler. NÖJDHET KLT RESER KOLLEKTIVT NÅGON GÅNG 2008-2013

NÖJDHET KLT RESENÄRER I STADSTRAFIK OCH LANDSBYGDSTRAFIK 2008-2013

NÖJDHET KLT KLT SOM FÖRETAG OCH DEN SENASTE RESAN i procent Samtliga tillfrågade, 1200 st

KÄNNEDOM OM KLT - Allmänheten VEM ANSVARAR FÖR KOLLEKTIVTRAFIKEN I KALMAR LÄN? 2007-2013 Samtliga tillfrågade, 1200 st/år

Graf m båda felmarginaler. KUNSKAP Jag har tillräcklig kunskap för att kunna resa kollektivt i Kalmar län (biljetter, tider etc) Kunskap är en av de större drivkrafterna på resandet!

RELEVANS Kollektivtrafiken i Kalmar län är ett tillgängligt alternativ för mina resor Relevans/Tillgänglighet är den största drivkraften på resandet! OBS! Ca hälften av de tillfrågade anser att KLT ännu inte är ett relevant alternativ.

Graf m båda felmarginaler. PRODUKTFÖRDEL Kollektivtrafiken i Kalmar län ger mig fördelar jämfört med att åka bil Produktfördel är en faktor för ökad nöjdhet.

Graf m båda felmarginaler. POPULARITET Mina vänner och bekanta talar väl om kollektivtrafiken i Kalmar län Popularitet är en den största faktorerna för ökad nöjdhet.

Graf m båda felmarginaler. PRISVÄRDE Jag upplever att kollektivtrafiken i Kalmar län är ett mer prisvärt alternativ än bil Pris/prisvärde är en faktor som främst påverkar nöjdheten.

Graf m båda felmarginaler. KVALITET Jag upplever att kollektivtrafiken i Kalmar län är punktlig och pålitlig Kvalitet/Pålitlighet är av de största drivkrafterna för nöjdhet.

MARKNADSANDEL TOTALT KALMAR LÄN Totalt 2013 I jämförelse med alla färdmedel har kollektivtrafiken ca 8,6% marknadsandel (8,4% 2012) I jämförelse med alla motoriserande färdmedel i länet är marknadsandelen för kollektivtrafiken ca 10,6% (10,4% 2012).