Katrinebergs folkhögskola Tolk- och översättarinstitutet (TÖI)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Muntliga nationella prov i svenska
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
 " Gränsen mellan folkbildning och utbildning – något som förenar eller skiljer?" Konferensen: Samverkan och flexibilitet för livslångt lärande 2013 Folkbildningsrådet.
Introduktion för nyanlända invandrare
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Att söka till högskolan
Tolkutbildningar inom folkbildningen
Bakgrundsbeskrivning Många av våra medlemsorganisationer har en hög medelålder, ledarna är ofta ännu äldre. Det betyder att om inget görs kommer många.
Fråga 1: Hur många lediga platser anmäldes till Arbetsförmedlingen 2007? a b c

Karriäruppföljning 2011 Sara Nyberg Per-Anders Östling.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Teletolktjänster Samordningscentral Ca 150 språk TelefontolkningarKontakttolkningarTeckenspråk Skriftliga översättningar Tel: Fax:
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
KORTA VÄGEN Projekt Utländska Akademiker (PUA)
Katthöljen vid sekelskiftet. Katthöljen i dag Den gamla ”Folkes bro”
Skola och utbildning Copyright: Microsoft.
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Utbildningsgruppen Gruppen 28 oktober 2010: Anna Karin Albin
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
NIKE –Nätverket för invandrarkvinnor
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Välkommen till Studiefrämjandets ledarintroduktion!
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
VAD ÄR POPKOLLO? Musikläger för tjejer som startades i Hultsfred 2003
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Vuxenutbildning motor för regional och lokal utveckling zEn infrastruktur som tjänar vuxnas lärande brett från folkbildning via grundläggande och gymnasial.
Kvalitetsutvärdering  Projekt 2002  10 skolor i Sthlm  Ordinarie verksamhet 2003  20-talet skolor rikstäckande  31 skolor 2005  39 skolor 2006 
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
LärCentrum Partille. Mål -en mäklande funktion -tillgodose olika gruppers behov av utbildning -en motor som arbetar för ökad kompetensutveckling -en mötesplats.
Validering och folkbildning
Teckenspråk på Språkrådet
Vårträff för svensklärare den 7-8 maj Min bakgrund & erfarenheter Om vuxenutbildningen i Sverige Kommunal vuxenutbildning Eftergymnasial.
Förslag till innehåll Beskrivning av SISU Idrottsutbildarnas resa Nyläge från och med 2008 Samarbeten med idrotten Samtal.
Delprojekt kompetensutveckling. Mål för delprojektet kompetensutveckling AktivitetEffektmålProduktmål Samordnad utbildning Att utveckla Västra Götaland.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Vuxenutbildningen i Alingsås 2000 Basorganisation: 210 Kunskapslyftet: 205 (340 x 60%) Grundläggande: 75 Sfi: 75 Uppdrag: 25 KY: 105 Distans SSVH: 20 SUMMA:
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
TRYGG I STALLET 20 oktober, Katrinebergs folkhögskola 1 ungdom och 1 styrelserepresentant Antimobbnings kampanj.
Familjerättsbyrån, Göteborg
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Studiecirkel Egen Styrka
27 folkhögskolor Två sökande på varje plats 894 Studieförberedande folkhögskoleplatser 368 Etableringskurs.
Samhällsorientering för nyanlända. Förordning om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare (SFS 2010:1138) 11 § Länsstyrelserna ska främja och.
Svenska Brukshundklubben Ingrid Jansson.
 Statsbidragen till Studieförbunden  Fördelningsmodell 2007 –är till sitt innehåll förutom regelverk och riktlinjer en omfattande reflektion över folkbildningsverksamheten.
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
Tolktjänster (språk) Beställning av telefon- och kontakttolk
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Vad är Folkhögskolespåret?
Vuxenutbildning 2015 sfi och sfx Nacka
Wifi: ACC_Wireless. Lösenord:
Folkbildningens betydelse
Vuxenutbildning 2018 Grundläggande och gymnasial vux Länet totalt
Ny möjlighet till uppehållstillstånd Mia Hemmestad Avd. för juridik Avd. för utbildning och arbetsmarknad
Tolkning i offentlig sektor – ny utbildning på högskolenivå
Folkuniversitetet Kunskap förändrar..
Presentationens avskrift:

Katrinebergs folkhögskola Tolk- och översättarinstitutet (TÖI) Anders Malm Katrinebergs folkhögskola Tolk- och översättarinstitutet (TÖI)

Kontakttolk Till skillnad mot konferenstolk Invandrartolk Community interpreter Konsekutiv tolkning Simultan i domstol Telefontolkning eller på plats

Tolkutbildning inom folkbildningen Folkhögskolor och studieförbund Teckenspråkstolkutbildningen Svenska för invandrare Flexibel skolform Internat Försöksverksamhet Biskops-Arnö fhsk

Folkbildning ”Fritt och frivilligt” Inga inträdesprov Inga skriftliga prov Ingen examen Inga centrala studieplaner ”Folkbildningspedagogik”

Den ”gamla” utbildningen Inga krav på förkunskaper Ingen sammanhållen utbildning Lösliga krav på omfång Ingen hänsyn tilltolkbehovet Inga prestationskrav Obalans realia – språkhandledning För många anordnare

Den ”gamla” utbildningen Brett ämnesutbud Många bra kurser Några mycket duktiga deltagare

Grundutbildning till kontakttolk Försöksverksamhet 2005 Start 2006 Idag: Distansundervisning på fhsk På-plats hos studieförbunden

Grundutbildning till kontakttolk Härnösands folkhögskola, ettårig Katrinebergs folkhögskola, Halland, tvåårig Åsa folkhögskola, Sörmland, tvåårig Wiks folkhögskola, Uppland, ettårig Medborgarskolan i Malmö, ettårig Folkuniversitetet i Göteborg, ettårig Sf Vuxenskolan i Botkyrka, ettårig

Den ”nya” grundutbildningen Förkunskapstester Samordning Sammanhållen utbildning Fastställd delkursordning Obligatorisk språkhandledning Många prov i utbildningen Kursbevis och utbildningsbevis

Kvarstående problem Arbetsmarknaden Uppdragstagare Tolkförmedlingarna Svårt rekrytera kvalificerade deltagare Lärarnas kompetens Resurserna till utbildningen Ett teckenspråk 33 miljoner 40 tolkspråk 14 miljoner

Förkunskapstester Samtal på svenska Samtal på tolkspråk Lucktest på svenska Översättning från svenska till tolkspråk Samhällstest

Delkurser Introduktionskurs Socialtolkning Sjukvårdstolkning Juridikens grunder Juridik påbyggnad Asyltolkning