IBU-Öresund Charlotte Lindström Chef avd. för planeringsstrategier Region Skåne oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Strukturplan för Skåne Nordväst - Gemensamma ställningstaganden
Advertisements

Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Öresundssamarbete och Vind i Øresund Olof Samuelsson Industriell Elektroteknik och Automation (IEA) LTH Lunds Universitet / LTH / MIE / Industriell.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Är du intresserad? Vänd dig till KrAmi för mer information! Finna Få
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Socialdemokraterna i Region Skåne (S)atsningar på kollektivtrafik i Skåne.
Länsstyrelsen i Norrbottens län bjuder in till Konferens om introducering av radiokommunikationssystemet RAKEL i Norrbotten 25 mars 2009 i Luleå Riksdagen.
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Framtidsperspektiv – Öresund Per Tryding, PhD Ladda ner vår app!!
1 Charlotte Lindström IBU-Öresund  Initiativ från Öresundskomiteen  Syfte att analysera problemställningar och ta fram ett strategiskt.
Bättre Möjligheter På Arbetsmarknaden – Udvikling Af Voksenuddannelse I Øresundsregionen BMPA - UAVIØ.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Västsvenska paketet.
Malmös framtida kollektivtrafik Kollektivtrafikutredning
Infrastrukturplanerna
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Parkeringsnormer och utemiljönormer
Hur ska biblioteken fungera som lokala och regionala utvecklingsaktörer om tre år? Hur kommer vi dit? Ett strategiskt samtal om biblioteksutveckling 24.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Inriktningsplanering för
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
SKÅNES FÄRDPLAN FÖR BIOGAS
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
Rapport Förbifart Stockholm Uppföljning efter beslut Bil Sweden & MRF.
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Dagens organisationsmodell kännetecknas av utmaningar
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Miljösamverkan Skåne Göran Jansson, Länsstyrelsen i Skåne län
Øresund Sara Virkelyst Project Manager Øresund University/Øresund Science Region.
Skan-RTK Del II Användarseminarium 16 september 2003 Daniel Johansson.
Stöd för kommuner i hantering av strandskyddsregelverket Strandskydd i Norrbotten.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
 1 Välkomna!.  Vad är helaskåne? Projekt för: Spelarrekrytering Skolor Idrottslyftet skolsamverkan för SkBBF och föreningar Föreningar 2 I samarbete.
Ett samarbetsprojekt mellan Skånes 33 kommuner – Länsstyrelsen – Kommunförbundet Hemsida
Ambulanstriagering! Triageseminarium
Gunnar Petersson, Flyinge Utveckling SWOT December LAG Kävlingeådalen LAG Kävlingeådalen.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
© Apoteket AB Maria Landgren. J01 i Skåne recipe/1000 inv år
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Brysselnätverket 20 augusti 2015 Nytt från Bryssel.
Verksamhetsansvariga Personligt Ombud 6 oktober 2015.
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
10 medverkande kommuner deltagare
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Design i kollektivtrafiken
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Skördeutfall 2018 Skåne.
Länsmöte för livsmedelskontroll
Länsmöte för livsmedelskontroll
Presentationens avskrift:

IBU-Öresund Charlotte Lindström Chef avd. för planeringsstrategier Region Skåne oktober 2008

IBU-Öresund De tre regionerna är gemensamt ansvariga för projektet –Region Skåne är leadpartner –Region Sjælland är samordnande part

IBU-Öresund Projektet är planerat att pågå under perioden juli 2008 – december 2010 Budget € ,70 ( ,61 SEK) –Justerad med styrningsutvalgets beslut 30 deltagande parter –14 danska parter –16 svenska parter

Deltagande parter Allerød Kommune Ballerup Kommune Banverket Eslövs kommun Faxe Kommune Fonden Femern Bælt Forum Frederikssund Kommune Helsingborgs stad Helsingør Kommune Holbæk Kommune Hässleholms kommun Kalundborg Kommune Kristianstads kommun Kävlinge kommun Køge Kommune Landskrona kommun Lunds kommun Länsstyrelsen Malmö stad Næstved Kommune Region Hovedstaden Region Sjælland Region Skåne Skånetrafiken Staffanstorps kommun SÖSK Vellinge kommun Vestegnssamarbejdet Vordingborg Kommune Vägverket

Delaktiviteter 4 st olika delaktiviteter kommer att pågå parallellt under projektet Region Skåne, Region Hovedstaden & Region Sjælland har huvudansvar för varsin del Den fjärde delaktiviteten är tvärgående & gemensam för alla de tre övriga aktiviteterna. De tre regionerna gemensamt ansvar för genomförandet av denna.

Organisationsskiss Koordineringsgrupp Styrgrupp Delaktivitet 3 Projektledning Sekreterare Ekonomi Delaktivitet 4 Delaktivitet 2Delaktivitet 1 Faglig styrgrupp Bred förankring, konferenser Faglig styrgrupp/ /referensgrupp ASS. PARTER

Delaktiviteter 1. Øresundsregionens infrastruktur og byudvikling – ØRIB III -augusti 2008 – december Region Skåne leder aktiviteten 2. Øresund som internationalt trafikknudepunkt -september 2008 – augusti Region Sjælland leder aktiviteten 3. Femern Bælt-forbindelsens betydning og behovet for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg -september 2008 – augusti Region Hovedstaden leder aktiviteten

Delaktiviteter 4. Tværgående aktiviteter –Transportanalyser for persontransport på vej og med kollektiv transport augusti 2008 – december 2010 –Godsanalyser, anvendelse af godsmodel GORM augusti 2008 – december 2010 –Udarbejdelse af slutrapport mars 2010 – oktober 2010 –Kommunikation og forankring (intern og ekstern) juli 2008 – december 2010

Delaktiviteter 1.Øresundsregionens infrastruktur og byudvikling – ØRIB III - Konsultbudget € ,00 ( ,40 SEK) 2.Øresund som internationalt trafikknudepunkt - Konsultbudget € ,00 ( ,00 SEK) 3.Femern Bælt-forbindelsens betydning og behovet for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg - Konsultbudget € ,59 ( ,48 SEK) 4.Tværgående aktiviteter - Konsultbudget € ,33 ( ,60 SEK)

Delaktiviteter 1.Øresundsregionens infrastruktur og byudvikling – ØRIB III - Konsultbudget € ,00 ( ,40 SEK) 2.Øresund som internationalt trafikknudepunkt - Konsultbudget € ,00 ( ,00 SEK) 3.Femern Bælt-forbindelsens betydning og behovet for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg - Konsultbudget € ,59 ( ,48 SEK) 4.Tværgående aktiviteter - Konsultbudget € ,33 ( ,60 SEK)

Pågatågen, Öresundstågen och bra busstrafik skapar ännu bättre förutsättningar för det goda boendet i Skåne!

Kollektivtrafikens roll Kollektivtrafiken är ett medel för att skapa nyttor på andra håll i samhället Ge kollektivtrafiken optimala betingelser för fortsatt utveckling! En sådan utveckling avlastar vägarna och ökar framkomligheten för både bussar och den ”vanliga biltrafiken” = den är bra för alla

Växa i starka stråk Förr: Urbanisering, närhet = täthet Nu: Utvidgade arbetsmarknader närhet = turtäthet Framkomlighet en konkurrensfakt or 25 km/h i staden - utopi?

Första steget en succé

Sjuttiofem personer som åker med bussen tar mindre plats än sjuttiofem personer som åker bil