ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

IT för personlig vård av kroniskt sjuka
Extrudering för ökad biogasproduktion – och lite till..
Transienta förlopp är upp- och urladdningar
Kortprogram för cannabismissbrukare
Det energieffektiva kylbatteriet
Anders Grauers Svenskt hybridfordonscentrum
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
Den energieffektiva kyldisken
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Beräkning och provning vid typkontroll av ställningar i Sverige
Energiråd för butiker Hej och välkommen till detta möte som ska handla om energieffektivisering i butiker. Att inte riktigt veta hur situationen ser ut.
Energiteknik Kondensor, värmeväxlare, turbin och generator
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Föreläsning Energitransporter MVKN10 Svend Frederiksen LTH
Lars Wadsö   Resultat från ”Energibesparing genom utnyttjande av tunga byggnaders termiska beteende”
Alkoholpolicy och hälsofrämjande arbete i Sverige: vad fungerar?
Vår konkurrenskraft avgör
Folktandvården Norrland
Teknikupphandling Börje Nord En teknikupphandling är en anbudsprocess som ska stimulera och skynda på utveckling och användning av effektivare teknik.
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Biobränsleoptimerad oxidationskatalys för framtidens avgasefterbehandling September 2013 – hösten 2017 FFI Energi och.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Dataföreningen i Sverige
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Ramverk för patientmedverkan
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research.
Ingenjörsverktyg för Li-jonbatterier
Matlagning i hemmet.
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
Elektrisk impedans tomografi(EIT)
ELVÄGAR I SIMULATOR Projekt: Demonstration och test av elektrifierade fordon och vägar i körsimulator Start: Slut: Deltagare: VTI,
Förmågor och centralt innehåll
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Monolitiskt Integrerade Energilagringsmoduler
Laddomat / 31 -Effektiva kulvertstyrningar
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Framtidens utmaningar
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
FS Dynamics Sweden AB Jungmansgatan 31 • SE Göteborg • Sweden • Tel: +46 (0) e-post: • internet:
KIV - Katalog I Väst KIV, är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en.
Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence.
InstitutionerFöretag Kompetensområden Robotdalen Logistikautomation Automation Region.
FFI Resultatkonferens | iQDrive | Pär Degerman, Scania CV AB
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
Högtemperaturlitiumbatterier (HT-LiB):
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier
TRUPER TRAKTIONSMOTORER UTAN PERMANENTMAGNETER - ALTERNERAD POLKONFIGURATION Samuel Estenlund, Industriell Elektroteknik och Automation,
Kompetens kring design och produktion av mjukmagnetiska material Mjukmagnetiska komponenter Induktionsvärmning Induktorer-MagChoke ®
Nätaggregat(stationär) batteri (bärbar)
AB Volvo Industrial Electrical Engineering and Automation, Lund University, Sweden SuperCool.
Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och.
Säkrare energilagerlösningar med fluorfria elektrolyter [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 6,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV,
Mål för kursmomentet Ellära-Magnetism i ämnet Fysik år 8.
Samspelseffekter vid deaktivering av efter- behandlingskatalysatorer för biobränsledrift Projektbudget 25,7 MSEK Sökta medel: 50 % Projektgrupp Hanna Lind.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Framtidskartläggning
1 Projektet Study Destination Sweden. 2 Vad är Study Destination Sweden (SDS)? Ett projekt som drivs av Svenska institutet och 31 universitet och högskolor.
CEROS Elslipmaskin.
Ramverk för patientmedverkan
Bakgrund - Motiv Krav på ökad hållfasthet, lägre vikt mm i konstruktioner leder till användande av nya avancerade material med nya bearbetnings egenskaper.
Yrkeshögskolan Halmstad
SPARA ENERGI Jarl Nilsson Elektro-Emanuel AB
Simulering ger bättre beredning
Presentationens avskrift:

ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning 2014 2014-10-09 Sebastian Hall, Lunds Universitet sebastian.hall@iea.lth.se Nämn e-posten

Eldrivet – Generell information Start: 2011-10-01, Slut: 2014-12-31 Huvdstödmottagare samt andra parter i projektet: Statens energimyndighet BAE-Systems; Bevi Teknik & Service; e-Power Nordic AB; Inmotion Technologies AB; Lund University; Scania Sweden AB; Volvo cars AB; Volvo Technologies AB. Program: Elektriska drivsystem Stödsumma: 17 999 280 SEK Bara babbla lite

Eldrivet – Struktur och syfte 7 delprojekt. Syfte: Förbättra prestanda och livslängd av elektriska drivsystem i fordon. Ökad samverkan i Sverige inom ämnet. Ämnen: Kylning. Test and utvärdering. Uppdatering om branschtrender. Presentation baserad på lägesrapport från början av året. Bara projekt 5! Inte samordnare.

Del 1: Kylning av kraftelektronik i fordon Mål: minska junction temperatur med tre grader. Vätskekylning: Införande av insats i kylkanalen. Ökat tryckkraft på krafttransistorerna. Temperaturen minskar med 8 grader Förklara bilderna Höger: omvandlare elfordon Vänster: Kylare med monterad modul (svart)

Del 1: Kylning av kraftelektronik i fordon Mål: minska junction temperatur med tre grader. Luftkylning: Analytiskt verktyg framtaget; Simuleringar utförda; testbänk framtagen; prototyper framtagna. Ny prototyp jämförs med befintlig kylare; 4.5 o förbättring. Bilderna!

Del 2.1: Kylning av elmotorer i fordon (Volvo Tech.) Mål: Öka kunskapen om kylning av elektriska maskiner. Part 1: Modellering av kylning och värmetransport. Inkluderar virvel strömmar, transienta förlopp och temperatur beroende parametrar.

Del 2.1: Kylning av elmotorer i fordon (Volvo Tech.) Mål: Öka kunskapen om kylning av elektriska maskiner. Del 2: Designa, bygg och testa en elmaskin. Skall ha 30 % ökad värmetransportförmåga jämfört med en konventionell vattenkyld statormantel. Fokus på rotorkylning. En rotor är nästan färdigdesignad.

Del 2.2: Kylning av elmotorer i fordon (Semcon) Mål: Designa en maskin kyld med transmissionsolja. Olja i rotorn kyler magneterna. 3D och 2D simuleringar samt analytiska beräkningar har utförts.

Del 3: Kontaktering av kraftelektronik i fordon Mål: Utveckla tekniker som har positiv inverkan på pris, packningsvolym och vikt. Många prototyper har konstruerats. Parametrar som utvärderas: Storlek, kostnad och produktionsbarhet. Förslitning på grund av värme, kyla och vibrationer. Montagebarhets- och duglighetsstudier av strömskenor. Kontaktering med hjälp av gängpressade skruv.

Del 3: Kontaktering av kraftelektronik i fordon Mål: Utveckla tekniker som har positiv inverkan på pris, packningsvolym och vikt. Planerat jobb: Kontaktering mot keramiska och aluminium PCB:er utan hålmontering. Fjädrade kontakter för termisk expansion. Lödningsfri PCB kontaktering.

Del 4: Accelererad provning av elektriska drivsystem Mål: Utveckla metoder för accelererade livslängdsprover. Aspekter som beaktas: Termisk åldring av isolationssystem. Termo-mekanisk påverkan på isolationssystem. Partiella urladdningar. Temperaturcykling av kraftelektroniska komponenter. Vibrationer.

Del 4: Accelererad provning av elektriska drivsystem Mål: Utveckla metoder för accelererade livslängdsprover. Status: Provrigg för livslängdsprovning färdigställd. Metod för att räkna om en körcykel till en accelererad provcykel framtagen. Testning pågår. Studie kring vilka parametrar som styr åldrande i kraftelektronik påbörjad.

Del 5: Dynamisk provning Mål: Utveckla metod för att karaktärisera elektriska maskiner utan testbänk. Platsekonomiskt. Tidsekonomiskt. Materialekonomiskt. Babbla om du har mkt tid

Del 5: Dynamisk provning Mål: Utveckla metod för att karaktärisera elektriska maskiner utan testbänk. Accelerera och bromsa maskinen med olika strömmar och utvärdera prestanda i form av: Flödes- och momentmappar. Verkningsgradsmappar. Termisk karaktär.

Del 6: Hur alternativa halvledarmaterial förändrar fordonsindustrins förutsättningar Mål: Studie kring hur SiC och GaN påverkar förutsättningar för elektriska fordon. Mässor och konferenser har besökts. Projektet har uppdaterats om trender inom branschen.

Del 7: Omriktare med kiselkarbid Konstruera en omriktare för att driva en elektisk motor i laborationsmiljö. Mål: Minska kylbehovet. Erhålla samma spänningsrippel på DC sidan med reducerad kapacitans. 5% minskade förluster jämfört med Si. Identifiera optimal switchfrekvens.

Del 7: Omriktare med kiselkarbid Konstruera en omriktare för att driva en elektisk motor i laborationsmiljö. Status: Olika transistorer och topologier har testats. Omvandlare har konstruerats utifrån testresultaten. Infineon HybridPACK omvandlare har valts som referens för test. Förlustsimulering som funktion av ström, spänning och frekvens har utförts. Den konstruerade omvandlaren testas nu och jämförs med HybridPACK.

Tack för mig