Logistics platforms for improved strategic flexibility

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Ateadagen 2006 Magnus Sallbring, Atea
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
© 2013 IBM Corporation Pure Data for Analytics (Netezza) David Rådberg BigData Sales SWE.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Logistik, Business Logistics
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Affärsintegration och Asset Management
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Våra kunders behov Behov
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Mattis Bergquist
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Organisation och produktion
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Logistik vid husbyggnad
De nya affärsrelationerna
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Organisationers formella drag
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
The Agile Supply Chain Competing in Volatile Markets by Martin Christopher Grupp 13 Elin Gunnarsson Sandra Larsson Berenice Torres Sanja Petkovic.
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Betydelsen av företagsnätverk – pågående studie av Automation region Peter Ekman Universitetslektor/forskare.
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
Saabs historia 30-talet: Försvaret behövde rustas upp Lösning: Svenska Aeroplan AB (SAAB) Efter andra världskriget: Satsning på civil marknad.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Optimera Supply Chain med Qlikview May 2011 Mikael von Porat Director of Supply Chain Recipharm AB
Logistics Platforms for Improved Strategic Flexibility Carl Ståhlbom Johnnie Silfverhielm Oscar Frisk Philip Groppfeldt Viktor Wilhelmson Grupp 10.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Vilmale FINFO-dagen 2016.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Dynamic Effectiveness Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Författare: Mats Abrahamsson Staffan.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
[Produktnamn] Marknadsplan
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
(Enterprise Resource Planning)
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
[Produktnamn] Marknadsplan
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

Logistics platforms for improved strategic flexibility Litteraturseminarium 2013-10-31 Grupp 6 Sandra Aggemo Patricia Bengtson Sofia Gutå Mikaela Wahlund Abrahamsson, M, Aldin, N och Stahre, F (2003), "Logistics Platforms for Improved Strategic Flexibility", International Journal of Logistics: Research and Applications, Vol. 6, No. 3

Hur kan organisationer strukturera och organisera sin logistik? syfte Hur kan organisationer strukturera och organisera sin logistik?

avgränsning Fokus på distribution, tar inte upp hela logistiksystemet. Internt perspektiv.

tre typer av logistik Typ 1: Decentraliserad logistik ansluten till produktion och marknadsföring. Typ 2: Centraliserad logistik och direkt distribution. Typ 3: Logistikplattformar som en resursbas för marknadsutveckling.

Typ 1: Decentraliserad logistik ansluten till produktion och marknadsföring Huvudfokus: Optimering av logistikaktiviteter. Prioritet inom logistik: Intern effektivitet och resursutnyttjande. Kundservice relaterad till geografiskdistans till kunder. Struktur och organisation: Logistik tight kopplad till produktion och försäljning. Decentraliserat. Flexibilitet: Operationell flexibilitet. Lokal expertis – Marknadsfokus. Risk för suboptimering. Huvudfokus: kostnadsmininmering, lead kom på 80-tal. 80-tal: fokus på produktivitet och resursmaximering

Typ 2: Centraliserad logistik och direkt distribution Direkt distribution – Orderledtid – Produkttillgänglighet. Internt fokus med låg interaktion i supply chain. Huvudfokus: Logistikstruktur. Prioritet i logistik: Minimera kostnader – skalfördelar. Kundservice relaterad till tid till kunder och tillgänglighet. Struktur och organisation: Centraliserad logistik och centraliserat beslutsfattande. Flexibilitet: Operationell flexibilitet från förmågan att bemöta unika kundkrav.

Typ 3: Logistikplattformar som en resursbas för marknadsutveckling Externa relationer och ökat kundfokus. Hantera lyhördhet viktigare än kostnadsminimering och korta ledtider. Huvudfokus: Dynamiska förmågor. Prioritet i logistik: Logistik som en resursbas för nya marknadspositioner och marknadsstrategier. Utveckla nya erbjudanden till nyckelkunder. Struktur och organisation: Centraliserad logistik och standardiserade processer med anpassningar till marknadssegment. Flexibilitet: Strategisk flexibilitet. Förmåga att ompositionera sig på marknaden snabbare och mer kostnadseffektivt än konkurrenterna. Push-filosofi

Logiken bakom logistikplattformar En mer dynamisk omvärld kräver att företag har strategiska valmöjligheter och strategisk flexibilitet. Logistikplattformar ska stötta strategier som: - Bredda sortimentet - Nya marknadskanaler - Geografisk expansion - Tillgodose globala kunders behov så väl som lokala - Förvärv - Nedskärningar när det behövs

The luna/bergman & Beving Tools case Leverantör av verktyg och maskiner. Är transaktionsintensivt (hanterar 20,000 orderrader per dag från ett sortiment på 120,000 produkter). Typ 1: - Lokala, självständiga och kostnadsrationaliserande distributionscenter. - Långa ledtider och dålig tillgänglighet. Typ 2: - Ökade krav från marknaden. - Mer centraliserat logistiksystem. - IT-system. Typ 3: - Kunderna har starkare inflytande. - Olika segment och olika marknader kräver flexibilitet. - Toolstore. - Typ 3 är inte tillfullo implementerad. Typ 1: lokala, självständiga och kostnadsrationaliserande som distributionscenter. De hade tre okoordinerade distributionscenter. Här tolererades långa ledtider och dålig tillgänglighet (miljö 80-talet). Inte marknadsdrivet. Typ 2: ökade krav från marknaden med kortare ledtider och kostnadseffektivitet. Mer flexibilitet. Hantering av olika typer av orders. Ledde till ett mer centraliserat logistiksystem. Blev mer marknadsorienterat (inte helt marknadsdriven än). IT-system i fokus. Lageromsättningshastigheten kunde därmed öka. Typ 3: Logistikutveckling har blivit extern där kunderna har starkare inflytande. Olika segment och olika marknader kräver flexibilitet. Exempelvis servar den Polska marknaden med lägre volymer. (Toolstore) möjliggöra flexibilitet, vilket ledde till synergieffekter tack vare orderstandardisering. Trots denna riktning är inte typ 3 tillfullo implementerad. För att åstadkomma detta måste logistiken vara en integrerad del av strategiutvecklingen. Caset visar att det inte bara är de interna koordinationer mellan marknadsföring och logistik, utan att det är viktigt att logistiken är kundfokuserad (externt fokuserad).

Flexibel kapacitet Kapacitet Kapacitet Fast kapacitet ledtid Empirisk exempel: Ericsson – fler dimensioner än operationell effektivitet. Genom att ha en integrerad strategisk och logistisk plattform finns det möjligheter att justera kapacitet efter efterfrågan och därmed sätta fasta ledtider mot kund. Har företag istället en fast kapacitet blir det svårare att möta dessa förändringar. Justerbar kapacitet så kan man fortsätta vara lönsam även i nedgångsfaser. (Typ 3). Flexibel ledtid Ledtid Ledtid Figur 2. Fast jämfört med flexibel kapacitet (Modifierad)

Flexibilitetskrav och struktur Decentraliserat logistiskt ansvar relaterat till logistisk verksamhet Decentraliserat logistiskt ansvar relaterat till logistiskt system Centraliserat logistiskt ansvar relaterat till ”affärssystem” TYP 1 TYP 2 TYP 3 Typ 3 är inte den bästa lösningen för alla företag, utan det finns endast behov att utveckla den om miljön är dynamisk. I stabila miljöer kan det fortfarande vara bäst att använda sig utav typ 1 eller 2. (Däremot kan man fråga sig hur många marknader som fortfarande är stabila) Det finns likheter mellan logistiktyperna, alla behandlar flexibilitet vad gäller volym tid samt produkt och service. Men typ 3 skiljer sig åt då den innebär en förmåga att reagera snabbare och i större omfattning, vilket möjliggör strategisk ompositionering (strategisk flexibilitet). Märkbart är även att logistiksystemet för typ 3 är med centraliserat än typ 2 då den är centraliserad på affärsnivå och inte bara på logistiknivå. Detta kan till viss del förklarat i nästa modell som behandlar gränssnittet mellan produktion-logistik-marknadsföring

Gränssnitt mellan produktion-logistik-marknadsföring Statisk kontext Typ 1 Produktion Logistik Marknadsföring Mindre dynamisk kontext Typ 2 Det finns distinkta skillnader mellan de olika logistiktyperna gällande gränssnittet mellan produktion och marknadsföring. I typ 1 blir logistiken en aktiv del i att antingen maximera försäljning eller att att optimera produktionen. I typ 2 ses logistiken som en sepatat enhet som arbetar för att sänka kostnader genom skalfördelar. Nyckeltal som tid ut till kund eller lagertillgänglighet blir viktiga och kopplar ihop enheterna. I typ 3 är logistiken en del av affärsmodellen och integrerar med både produktion och marknad. Här finns det en strävan att balansera produktion och logistik så att genomloppstider och time-2-market. Även om logistiken är integrerad med marknad och produktion behöver de inte ha samma struktur. Funktionerna har olika drivkrafter och exempelvis behöver försäljning ofta vara mer decentraliserad och produktionen kan exempelvis ha en leanstruktur. Logistiktikens funktion är då att underlätta för de mest lämpliga strukturerna för produktion och marknadsföring.På så sätt kan den fungeran som en bro för att koppla ihop andra enheter. Produktion Logistik Marknadsföring Typ 3 Dynamiskkontext Figur 4. Gränssnitt mellan produktion -logistik-marknadsföring (Modifierad)

Reflektioner kring logistiska plattformar Dyrt Kostnader höga p.g.a. flexibel resursbas VRIO Svårimiterbar Värdeskapande Integrerad approach Logistikstruktur integrerad i stragetiskt arbete Valmöjligheter Riskreducera “Survival of the fittest” Valmöjligheter: “Do or die”, cost-benefit-analys gäller inte här då det kan handla om överlevnad.

Tack för oss! Frågor?