Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp synpunkter och identifierar möjliga förbättringsområden Tanken är att löpande följa upp hur kommunens service till näringslivet utvecklas genom ett Nöjd-Kund-Index (NKI)
Verksamhetsområden Bygglov Markupplåtelser Miljötillsyn Brandtillsyn Serveringstillstånd
Serviceaspekter Tillgänglighet Information Bemötande Kompetens Rättssäkerhet Effektivitet
Fakta om undersökningen Faktainsamlingen gjordes av Utrednings- och statistikkontoret (USK) under perioden 27 mars - 7 maj 2007, SCB ansvarade för analysen Enkätundersökning med 25 frågor kring olika serviceaspekter och 3 helhetsbedömningar Bruttourval drygt företag Svarsfrekvensen var 71 procent
Sammanfattning av resultatet Kommunernas service får godkänt av företagen Totalt Nöjd-Kund-Index (NKI) 2007: 63 Bäst betyg får Enköping och Vallentuna (NKI 75), följt av Nykvarn, Smedjebacken, Solna (NKI 74), Sämst betyg får Ekerö (NKI 49) Bäst betyg får bemötande och kompetens (medelbetyg 68), följt av tillgänglighet (67) och information (66), sämre omdömen får effektivitet (61) och rättssäkerhet (64) Förbättringsarbetet bör fokusera på effektivitet, som har störst effekt på den totala kundnöjdheten, NKI
NKI per kommun (medelvärde)
NKI brandtillsyn per kommun
NKI miljötillsyn per kommun
NKI bygglov per kommun
Prioriteringsmatris för samtliga verksamhetsområden