Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen Projektbudget på totalt 10 Mkr/år i 3 år (start april 1996) 50% från KK-stiftelsen och 50% från kommunerna Fördelning mellan kommunerna Kinda 10% Linköping 90%
Skalbara projekt viktigt lever vidare efter projekttidens slut kan spridas till andra skolor jobbar med befintliga resurser undvika projektinfarkt
Tre huvudspår för BIT i praktiken Ny pedagogik i en skola flexibel i tid och rum, till innehåll och resurser NOT - öka intresset för Naturvetenskap Och Teknik Skola, bibliotek och museum i IT-samverkan
1. Ny pedagogik, Delprojekt Kompetensutveckling IT-verktyg Flexibel undervisning i tid och rum Förändrat inre arbetssätt Elektroniska nätverk IT-caféer Samordning BIT - Pedagogiskt Centrum
Kompetensutveckling IT-verktyg Efterfrågestyrt, Verksamhetsnära Egen kompetens i organisationen, kompetensvård viktigt BIT-piloter utbildar kollegor till BIT-körkort nivå A, B och C Skräddarsytt kursutbud Programpiloter BIT-Nätverk i samverkan med Pedagogiskt Centrums samverkansgrupper
BIT-piloter Susanne Liljeblad Lennart Lundwall
Kursmaterial på nätet http://www.linkoping.se/bit/96sept/itkk9609.htm Materialet utskrivet på papper får fritt kopieras i oförändrad form under förutsättning att källan anges
Så här ser det ut på
Presentera Pedagogiskt Centrum på nätet
2. NOT, Delprojekt NOT - ny metodik Flickor och teknik NOT - Resurscentrum Miljöprojekt Tekniskt resurscentrum
NOT - kräver ny metodik "Läst men inte förstått" - från passiv till aktiv pedagogik. ”Problembaserat lärande av naturvetenskap - lika attraktivt för båda könen” Professor Ingemar Ingmarsson, LiU
Länktips: www.edu.linkoping.se/skiftet/ www.edu.linkoping.se/kanalen/ www.edu.linkoping.se/bit2a/ www.edu.linkoping.se/satra/
BIT: Tekniskt resurscentrum Optimera utbytet av IT-investeringar på skolområdet Minska kostnaderna för installation, drift och underhåll av IT-utrustning i skolan.
BIT: Tekniskt resurscentrum Resurser skapas för att kunna hjälpa skolor att välja rätt teknisk nivå och rätt utrustning för sina respektive behov. Genom utbildningsinsatser ge stöd för skolor att själva klara enklare installationer och felsökning. Utvärdera ny teknik och samordna kontakterna med leverantörer. Skapa ett forum (fysiskt och elektroniskt) för erfarenhetsutbyte mellan dataansvariga inom kommunerna.
Teknik/Pedagogik Inom projekt går allt bra Behov av standard Teknik/Pedagogik måste utvecklas parallellt Behov av standard Lokal frihet/Sårbarhet Relation Skola/Kommun/Dataavdelning Infrastruktur Fastighetsnät E-post Tillgänglighet Teknisk support
3. Skola, bibliotek och museum i IT-samverkan Skola-Bibliotek i IT-samverkan Skola-Museum i IT-samverkan
Länktips www.edu.linkoping.se/bit3a/ www.edu.linkoping.se/stangebro/ www.edu.linkoping.se/museum/
Visioner om vår skola på 2000-talet IT är ett naturligt verktyg i kunskapsprocessen Eleverna är förberedda för ett ständigt kunskapssökande och den naturliga nyfikenheten är bibehållen Kontakter med omvärlden är ständigt förekommande Skolan är flexibel med avseende på tid, rum och organisation IT har bidragit till att skapa en skola med hög kvalitet i undervisningen
Erfarenhets och resultatspridning Publicera på egen webb och på KNUT delprojekt, skolutvecklingsprojekt verksamhetsberätterser 1996, 1997, 1998 Studiebesök Utvärderingsrapporter Tryckt material Seminarier It-dygnet i Linköping 96, 97, 98 och 99
BIT - Broar med IT www.linkoping.se/bit/ www.kinda.se/skolor/bit/