Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Center för Skolutveckling
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Pedagogisk dokumentation
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Världens bästa skola Linda Norberg.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Från skolforskning … till forskning i skolan
17 december Dolda kunskaper 17 december
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Lärandet i Nacka – mot nya höjder!. (Nya) Visioner och mål…… Vision - öppenhet o mångfald Värdering - människor kan o vill Världens bästa skola – för.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Erik 5 år lär sig räkna.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
OECD Territorial Review of Sweden
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Elevdemokrati i praktiken
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research
Förordningstext Speciallärarexamen
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Vad är studiehandledning?
Verksamhetsbeskrivning
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Några godsaker á lá Nacka

Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och lärare Nacka beforskas, Unos uno – post hoc Fjädern – kvalitetspris för förskollärare, lärare och fritidspedagoger Fou-lab och fou-seminarium ALL information på (tryck på rutan ”anordnare”)

Fou-lab – arenor för att bygga kompetens att omvandla kunskap till praxis… …för att öka måluppfyllelsen för barn och elever Möjligheter att träffa och samarbeta med intresserade personer från andra skolor, för att tillsammans utveckla, testa och genomföra nya idéer inom ett antal viktiga områden Satsningen har som målsättning att stärka kunskapsbasen för förskolans och skolans personal genom att arbeta fram metoder som stödjer utvecklingen av kunskap, erfarenheter och effekter i förskolor och skolor i Nacka

Fou-lab läsåret 2010/2011 Ett till ett – pedagogik för ökad måluppfyllelse genom digital kompetens (för personal med erfarenhet av att arbeta med ett till ett, alla åldrar) Kommunikation i alla ämnen – språkets betydelse för kunskapsutveckling (alla åldrar, särskilt samhälls- och naturvetenskapliga ämnen ) Små barns lärande – utmaningar och stimulans för alla (särskilt förskolan) Vägledning på riktigt! – karriärutveckling för alla (alla åldrar, både lärare, skolledare, vägledare inom skolan och fristående vägledare) Passion för matematik! – ökat självförtroende i matematik Inflytande på riktigt! – för bättre resultat (alla åldrar, personal och skolledare)

På jakt efter framtiden…..

Nya styrdokument….och de gamla… ”Trestegsraket” 1)Information på rektorsmötena 2)Kvalitetsutvecklingsdagen den 24 november om det pedagogiska ledarskapet bl.a. 3)Tematisk seminarieserie för skolledare, ex. likvärdighetsgarantin, likabehandlingslagen, avgifter och längre ledigheter etc.