eTjänster inom socialtjänsten, tester i Hudiksvall eHälsa eTjänster inom socialtjänsten, tester i Hudiksvall Madeleine Hedin, Projektledare
Hudiksvalls kommun 37 000 Invånare 2244 personer över 80 (3569 år 2030) Budget omsorgsförvaltningen 550 000 000 LOV – kundval i hemtjänst, Den första på väg in i vår
2030 Attraktivt att arbeta inom omsorgen Hudik hela livet Trygghetsboenden Andra förvaltningar
eTjänster Stort utbud Svårt att välja rätt Vara öppen för nya tankesätt
Nattfrid Valfritt Bara vid rena tillsynsbesök Inte aktiv hela tiden Ingenting spelas in
Nära Behöver ingen dator Enkel fjärrkontroll Ökad social samvaro Ökad trygghet
Teknik Internet Fiber ADSL Trådlöst Net1 Acreo ”Tjock tv”/Smart tv
Urvalsprocessen Nattpatrullen Larmcentralen Artiklar i lokaltidningen Vikten av att lägga fram frågan på rätt sätt
Samtycke Demens Presumtivt samtycke Lika behandlingsprincipen Oprövat i domstol Lagändring
Information Testpersoner Anhöriga Handläggare Personal Pensionärsorganistaioner Referensgrupp
Problem Näraboxar som startar av sig själva Näraboxar som tar över tv-bilden Trådlöst nätverk via elnätet Problem med brandväggar Modem som slår av vid strömavbrott (Ivar) Dålig bildkvalitet på nattkameror Skillnad på tjänst och produkt Krav i eventuell upphandling
Utvärdering Personal Anhöriga Kunder
Efter projektet Beslut om breddinförande? Upphandling? Stadsnät Volontärer Hemtjänstpersonalen