Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Olycksutveckling Moped
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Motorcyklisters hastigheter
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
=.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Smittspårarutbildning
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Presentationens avskrift:

Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi Syfte: Att få synpunkter på hur strategins viktigaste områden ska omsättas i handling och förverkligas. 13.00 Inledning Tillsammans för Nollvisionen Claes Tingvall /Jesper Christensen 13.10 Mc och moped fakta Johan Strandroth Arbetet med den gemensamma strategin för mc och moped Jörgen Persson/ Örjan Ellström 14.00 Grund- och vidareutbildning ? Roger Johansson Var står Vägverket i räckesfrågan idag? Är gruset på vägen ett stort problem? 14.30 Kaffe 15.00 McRF ett gott exempel Per Johansson Hur minskar vi hastighetsöverträdelserna ? Alla Hur ökar vi andelen motorcyklar med ABS? Hur minskar vi antalet trimmade mopeder? Hur ökar vi hjälmanvändningen hos mopedister? 16.30 Avslutning

Gemensam strategi för ökad mc- och mopedsäkerhet Effektmål Ett trafiksäkert mc- och mopedåkande. Projektmål Till 1 mars 2010 ta fram en gemensam strategi för ökad mc- och mopedsäkerhet. Strategin ska visa på hur antalet omkomna ska minskas med 50% och allvarligt skadade med 25% till 2020.

3 Olycksutveckling mc och moped Antal omkomna i trafiken under de senaste tolv månaderna 1997- aug 2009

4 Olycksutveckling mc och moped Antal svårt skadade i trafiken under de senaste tolv månaderna 1997- aug 2009 Jan 97 - aug 09

Svårt skadade sjukvård (PAR)

Den totala antalet omkomna och svårt skadade mopedister har ökat. Antal personskador per mopedklass Omkomna och svårt skadade mopedister 2000-2008 (källa: polisrapporterade trafikolyckor) Den totala antalet omkomna och svårt skadade mopedister har ökat.

7 Antal omkomna och svårt skadade barn (0-17år) per trafikantkategori och år

Moped, Hjälmanvändning - Ålder 72 omkomna 2000-2006 Två tredjedelar av de som använt hjälm i åldern -17 år har tappat hjälmen.

Alkohol och droger 81 omkomna 2000-2008 2017-04-06 Alkohol och droger 81 omkomna 2000-2008 I gruppen 18-64 år omkommer fler mopedförare alkoholpåverkade än nyktra.

Moped, Trimning - Ålder 67 dödsolyckor 2000-2006 I åldergruppen -17 år omkom nästan hälften på konstaterat trimmade mopeder.

Riskminskning kontra ålder mc-ägare Kommentar: En del av minskningen av olycksrisken på mc kan bero på ett åldrande mc-kollektiv.

Klassfördelning 203 omkomna mc-förare 2005-2008 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Supersport, Custom och Offroad utgör de största grupperna i dödsolyckor.

MC, OLYCKSTYP Antalet dödade 2004-2007, 217 motorcyklister Nästan hälften av alla omkomna mc-förare dog i singelolyckor.

Mc, KROCKOBJEKT 2004-2007, andelen dödade, 78 singelolyckor I singelolyckor omkom 19 stycken motorcyklister i kollision med räcke varav 5 i kollision med mitträcke

Mc, Korsningsrelaterade olyckor 2000-2007, 93 mc-olyckor Avsvängande Korsande kurs Bil Mc Bil Mc 34 % 43 % Mc Bil 23 % I 4 av 10 korsningsolyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

Mc, BEDÖMD HASTIGHET 2004-2007, andelen dödade, 200 motorcyklister Okänt, 18 % Skyltad, 40 % Mycket över, 32 % Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = 10-30 km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet Över, 25 % Endast 4 av 10 omkomna mc-förare har bedömts köra inom tillåten hastighetsgräns.

Mc, HASTIGHETSÖVERSKRIDNING klasser 2004-2007, 63 olyckor mycket över skyltad hastighet 6 av 10 mc-förare som körde mycket över skyltad hastighet körde Supersport.

Alkohol- och drogpåverkade, 1 % Mc, ALKOHOL och DROGER 2004-2007, andelen dödade, 200 motorcyklister Okänt, 1 % Alkohol- och drogpåverkade, 1 % Drogpåverkade, 3 % Övriga olyckor, 78 % Alkoholpåverkade, 17 % I 11 olyckor av 200 har mc-föraren varit påverkad av andra droger än alkohol. Var femte motorcyklist omkom i en alkohol- eller drogrelaterad olycka.

Mc, HJÄLMANVÄNDNING 2004-2007, andelen dödade, 200 motorcyklister Okänt, 5 % Saknat hjälm, 8 % Rätt använd hjälm, 76 % Tappat hjälm, 12 % 8 av 10 dödade mc-förare som ej använt hjälm var alkohol-påverkade. Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen.

Mc, KÖRKORTSFÖRVÄRV 2004-2007, andelen dödade, 200 mc-förare Okänt, 9 % Tagit, 50 % A-körkort saknas, 23 % * Fram tom 1975 fick man A-behörighet utan att avlägga särskilt prov när man tog B-körkort. Fått, 19 % Var fjärde omkommen mc-förare saknade A-körkort.

Mc, KÖRKORTSFÖRVÄRV kontra TRAFIKARBETE 2004-2007, andelen dödade, mc-förare Antalet omkomna mc-förare som fått A-körkort är klart underrepresenterade.

Gemensam mc- och mopedstrategi Arbetsutkast 1.0 Nuvarande avgränsning: Tvåhjuliga mc och mopeder på väg

Organisation Arbetsgrupp: SMC, Sveriges MotorCyklister TS, Transportstyrelsen McRF, Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund RPS, Rikspolisstyrelsen NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande TFF, Trafikförsäkringsföreningen Vägverket (SKL och kommuner) Styrgrupp: SMC, Transportstyrelsen, McRF, RPS ,Vägverket Referensgrupper: GNS (Gruppen för Nationell Samverkan) Arbetsmiljöverket, Folksam, NTF, Näringsdepartementet, RPS, SKL, Toyota Sweden AB Transportstyrelsen , Vägverket Mc- och mopedrådet Folksam , SMC, NTF, CMS , RPS, FMCK , Vägverket, Försäkringsförbundet , VTI , McRF, MHF Transportstyrelsen, SVEMO, SMR, STR  

Strategi för att lyckas! Huvudstrategin för säker mc/mopedtrafik är att systemutformarna ska vidta åtgärder som stödjer förarna i att undvika krascher Det viktigaste bidraget är att införa ABS på alla motorcyklar och eliminera trim på mopeder. Mc och mopedsäkerhet skall vara en naturlig del i trafiksäkerhetsarbetet Uppnås genom tydlig koppling till etappmålsarbetet och tydliggjort förhållningssätt till Nollvisionen. Mc och mopedsäkerhet skall bygga på fakta och vetenskaplig grund Uppnås genom att viktiga kriterier som leder mot målet utifrån känd kunskap är definierade. Forskning /utvecklingsbehov lyfts fram och beslutas där internationell samverkan beaktas. Aktörer fokuserar och bidrar systematiskt enskilt och/eller tillsammans Aktörer bidrar genom att sätta egna mål för den verksamhet som påverkar indikatorerna och följer upp målen årligen enligt etappmålsarbetet. Kontinuitet och ständiga förbättringar Uppnås genom årlig översyn/uppdatering av strategi och handlingsplan i alla dess delar utifrån utfall av skador och aktörers genomförda aktiviteter.

Hur skall det hänga ihop? Målstyrning TS-arbete Mät- och analysplan Mätning och analys Resultat- konferenser Mc- och mopedstrategi Förslag till av kriterier Effekt- beräkningar av kriterier Kriterier mc/moped Aktörsmål/ mått Uppföljning Modell för säker vägtrafik Kriterier för mc/moped i modellen Avvikelse- hantering, mha djupstudier Åtgärder

På gång inom ”körkortsområdet” Körkort(AM) Moped klass I Förarbevis Moped klass II 1 oktober 2009 Riskutbildning mc 1 november 2009 Tredje körkortsdirektivet / Körkortsutredningen Författningar klara senast den 19 januari 2011 Bestämmelserna tillämpas fr.o.m. den 19 januari 2013

Till departementet lämnade förslag Skjutsning Cykelbanor mm

Olycksreducerande effekt av ABS i alla olyckor ALLA olyckor med personskador 38% ALLA svåra och dödliga olyckor 48%

Olycksreducerande effekt, ABS i korsningsrelaterade olyckor Alla korsningsrelaterade olyckor med personskador 43% Alla svåra och dödliga korsningsrelaterade olyckor 71%

Viktiga områden – motorcyklar Arbetsutkast Indikatorer Potential Nuläge Målnivå Effekt Låsningsfria bromsar 21 30% 98% 15 Hastighetsanpassning, statliga vägar minst 11 ? 80% minst 6 Hastighetsanpassning, kommunala gator minst 4 Minst 3 Rätt använd hjälm 4 - Heltäckande skyddsutrustning 3 Nykterhet 8 Säkra korsningar, kommunalt vägnätet 50% 2 Säkra korsningar, statligt vägnät Göra befintliga vägräcken mc-vänliga 5 0% Synbarhet/uppmärksamhet 6 Övriga indikatorer Total (antal sparade liv) 79   31 Korrigerat för dubbelräkning (faktor 0,6) 47 Mål -50% omkomna motorcyklister år 2020 (ant sparade liv) 27

Viktiga områden – moped Arbetsutkast Indikatorer Potential Nuläge Målnivå Effekt Otrimmade mopeder 3 25%? 80%? 2 Mopeder utan tekniska brister 4 20%? Rätt använd hjälm ? - Nykterhet Säkra korsningar, kommunalt vägnät 50% 1,5 Övriga indikatorer 2,5 Total (antal sparade liv) 19,5   9 Korrigerat för dubbelräkning (faktor 0,6) 12 Mål -50% omkomna motorcyklister år 2020 (ant sparade liv) 7

Mätplan etappmålsarbetet: Indikatorer på trafiksäkerhetsutvecklingen 32 Mätplan etappmålsarbetet: Indikatorer på trafiksäkerhetsutvecklingen 1. Hastighetsefterlevnad – statligt vägnät (mc och moped) 2. Hastighetsefterlevnad – kommunalt vägnät (mc och moped) 3. Nyktra förare (mc och moped) 4. Bältesanvändning 5. Hjälmanvändning (hjälm mc och moped, ev skyddsutr. mc) 6. Säkra fordon (ABS mc, otrimmade mopeder) 7. Säkra tunga fordon 8. Säkra statliga vägar (mc och moped) 9. Säkra kommunala gator – GCM-passager (moped II) 10. Säkra kommunala gator – korsningar (mc och moped) 11. Snabb och adekvat räddning (Alla) 12. Utvilade förare 13. Hög värdering av trafiksäkerhet (Alla) Arbetsutkast

Handlingsplan forskning, utveckling och demonstration Prio 1 ? Ansvarig Vad innebär en bra vidareutbildning på mc? Synbarhet mc/moped (fordon,förare och eller väg) Stödsystem (ISA, TC osv) Vad är en 5-stjärnig användare, fordon, väg Sidoområde, Mc-vänligt räcke? Övrigt: Nollvisionssträckor mc? (Demo) Kontroll av ABS-systems bestående effekt 2012?? Medicinska krav Kollektivkörfält mc/moped, effekt Utvärdering av ålderskrav mc och moped (AM) Framtida moped och mc-utveckling - studie Arbetsexempel !

Hur kan vår organisation bidra? De i arbetsgruppen ingående organisationerna bör visa vägen Alla organisationer kan bidra enligt etappmålsarbetet!

Aktuellt just nu: Handlingsplaner/Guidelines för hastighet, ABS, trim och hjälm 9-punktsprogrammet stäms av med SMC OH-serier mc och moped olyckor/ utveckling, på vv.se Utvecklande av strategidokument 1.0 tom febr 2010 Utvecklande av egna målsättningar

Grund- och vidareutbildning

Motorcykelsäkerhet – litteraturstudie & metaanalys (TÖI, 2003) 2007-04-18 Mc-OLA Motorcykelsäkerhet – litteraturstudie & metaanalys (TÖI, 2003) Utbildning – effekt på olyckor

2007-04-18 Mc-OLA Räcken

Drift och underhåll av vägar

BRISTER VÄGBANA 2004-2007, 200 dödade motorcyklister I 4 % av dödsolyckorna har själva vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse.

2007-04-18 Mc-OLA Kaffe!

McRF

HUR? minskar vi hastighetsöverträdelserna? ökar vi andelen motorcyklar med ABS? minskar vi antalet trimmade mopeder? ökar vi hjälmanvändningen hos mopedister? ?

Tack! Ytterligare åtgärdsförslag sänds till therese.höök@vv.se OH-serien kommer att finnas på www.vv.se