1 Föreläsning 8 Grafik AWT
2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är ett komponent där man vill kunna rita.
3 Arv (extends) Genom att använda nyckelordet extends vid deklaration av en klass så ärver man en del metoder och attribut från en annan klass. Class SpelPlan extends Frame {…}
4 Klassen Graphics Ett objekt ur klassen Graphics representerar den yta man ritar på. I klassen finns metoder för att rita linjer, rektanglar, ellipser och polygoner samt skriva text. Skriv import java.awt.*; och import java.awt.event.*; i början av programmet.
5 Koordinatsystemet (0,0) x y
6 Linjer drawLine(xstart, ystart, xslut, yslut) (xstart, ystart) (xslut, yslut)
7 Rektanglar drawRect(xstart, ystart, bredd, höjd) fillRect(xstart, ystart, bredd, höjd) (xstart, ystart) höjd bredd
8 Lyssnare Om man vill att en knapp ska agera när man klickar på den så använder man en lyssnare som heter ActionLystener Det finns andra lyssnare som t.ex reagerar på mus-rörelse och klickningar o.s.v. WindowsListener är en lyssnare som kan användas till händelse som rör sig om fönster.
9 AWT komponenter
10 Component
11 Hur ser komponenter ut?
12 Container
13 Layoutmanager
14 Placering av komponenter beroende på vilken Layoutmagnager som används