1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mina bevakningar Procapita + Presentation.
Advertisements

SNAPCHAT Grundare Evan Spiegel.
1 2I1049 Föreläsning 8 KTH-MI Peter Mozelius Grafiska gränssnitt, Java interface och händelsehantering.
1 Windows programmering (2) Borland C++ Builder 4/5 Modsoft Ab Kent Westerholm.
Klasser och objekt.
Programmeringsteknik
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Klassarv och inkapsling
©storm.
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
Föreläsning 9 Sökning, sortering, grafikprogrammering.
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Swing Grafik delen i Java kallas för Swing. Swing är stort; ca 800 klasser i 16 paket. Swing är en utveckling av AWT (Abstarct Window Toolkit). AWT var.
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
2D-grafik. Något om FrameWorks
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
Modellering med UML
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1.Se till att ett objekt finns skapat i ProUnit, stäng av programmet. 2.Om Web version av ProUnit används se till att filen ProUnitWebCAD_MC.exe har installerats.
Objektorienterad programmering i Java
Next previous Grafik: 2D-geometri. Något om dubbelbuffring. Java: 2D, awt & Swing. Föreläsning 3 Innehåll 2D-transformationer Mer om 2D-grafik i Java Något.
Föreläsning 5. Problemet Vi har sett att vi kan ersätta de metoder vi ärver från överklassen med egen funktionalitet (polymorfism) class Bil : public.
Programmeringsteknik
JavaFX Pär Sikö, Epsilon Agenda Vad är JavaFX JavaFX exempel Swing och JavaFX Språket Egna komponenter Bindning Operationer och funktioner.
Föreläsning 15 (16) Introduktion till Swing. Historik (java.awt) JDK 1.0 – AWT (Abstract Window Toolkit) Paket för gränssnittsprogrammering Har en del.
Programmeringsteknik för Media1 & K1
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
1 ITK:P1 Föreläsning 8 Multimedia för spelkonstruktion DSV Peter Mozelius.
Next previous GRIP 2000 Föreläsning 4 Innehåll Inmatningstyper Modeller för interaktiva applikationer Observer MVC Lyssnare Pluggbara komponenter Exempel.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Java paket och jar-filer
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Spelprogrammering med bilder och ljud
OOP F14:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 14 Repetition Tips inför inlämningsuppgift 2.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
0. Kod, Klassdiagram och Sekvensdiagram import java.awt.event.*; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class TwoThreads implements ActionListener.
1 Objektorienterad programmering i Java Föreläsning 5 Kort om Java-Applets.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Programmeringsteknik Föreläsning 8 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 7 Programmeringsteknik och Matlab DD1315 Kommandotolk parametrar Klass Instans Metod konstruktor.
1 Föreläsning 11 Grafisk användargränssnitt med Tkinter.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
Programmeringsteknik Föreläsning 17 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
1 Föreläsning 8 Mer om klasser och objektorientering.
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Programmeringsteknik
Programmeringsteknik för K och Media
Knappar och rutor. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 System.ComponentModel System.Windows.Forms.
Föreläsning 5 Klasser och instanser
OOP&M - teori1 OOP del III–vecka 15 Mer NetBeans MouseEvent Graphics Threads TIJ Chapter 14 Menus sid Drawing File Dialogs
Chapter 8: Getting Started with Graphics Programming
Föreläsning 9 Sökning, sortering, grafiska gränssnitt (GUI)
OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 23 vecka 15 Graphics Graphics2D Menyer JMF.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
DA7351 Programmering 1 Skapa och placera en komponent i en container Layoutmanagers Applet Händelser och lyssnare Föreläsning 15.
Illustrator introduktion.
Föreläsning 14: Grafik & mera händelsehantering
Föreläsning 13: Swing (GUI), händelser, timer
Hit har vi kommit! Nu går vi vidare!.
Repetitionsföreläsning 1: Lite rekursion & problemlösning
Presentationens avskrift:

1 Föreläsning 8 Grafik AWT

2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är ett komponent där man vill kunna rita.

3 Arv (extends) Genom att använda nyckelordet extends vid deklaration av en klass så ärver man en del metoder och attribut från en annan klass. Class SpelPlan extends Frame {…}

4 Klassen Graphics Ett objekt ur klassen Graphics representerar den yta man ritar på. I klassen finns metoder för att rita linjer, rektanglar, ellipser och polygoner samt skriva text. Skriv import java.awt.*; och import java.awt.event.*; i början av programmet.

5 Koordinatsystemet (0,0) x y

6 Linjer drawLine(xstart, ystart, xslut, yslut) (xstart, ystart) (xslut, yslut)

7 Rektanglar drawRect(xstart, ystart, bredd, höjd) fillRect(xstart, ystart, bredd, höjd) (xstart, ystart) höjd bredd

8 Lyssnare Om man vill att en knapp ska agera när man klickar på den så använder man en lyssnare som heter ActionLystener Det finns andra lyssnare som t.ex reagerar på mus-rörelse och klickningar o.s.v. WindowsListener är en lyssnare som kan användas till händelse som rör sig om fönster.

9 AWT komponenter

10 Component

11 Hur ser komponenter ut?

12 Container

13 Layoutmanager

14 Placering av komponenter beroende på vilken Layoutmagnager som används