Mental träning del 1 åk 1 NIU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Berättelsen om ”Myran”
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Motivation och förändring
Hälsoeffekter, tidiga tecken vid stress och psykisk ohälsa
cStress FT - See & Change - Stressmedicin.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Distanskurs Stresskompetens
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Frisksportarna Hallsberg 2013 Idrottspsykologi i teori & praktik.
Repetition och tillbakablick
Välkomna! Åk 3 Elit Idrottspsykologi IGU repetition
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Medicinska specialistkliniken utvärdering TaktiPro
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Mental träning Mål & Motivation
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Lokal Pedagogisk Planering
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Prestationsg lädje - OM KONSTEN ATT MÅ BRA OCH PRESTERA VÄL Johan Plate Friskportarna Hallsberg 2013 Johan Plate.
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Hantera en kronisk sjukdom
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
STRESS Vad kan ni sedan tidigare? Vad är stress? Symtom?
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
18 nov 2005 snf årsmöte / HM 1 1 Lokalisation av psykiska funktioner och dysfunktioner med hjärnavbildningsmetoder Helge Malmgren Filosofiska Institutionen,
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Vad ska ingå i uppgiften?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
OLIKA FORMER AV ETIK.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Utmaningar i arbetet med BfL
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Hälsa.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Livsstil och den praktiska uppgiften Vad ska ingå i uppgiften?
Charlotte L & Carolina W
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Barn och stress.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
SÖMN Mars Kort om sömn Sömnen är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig och bearbeta intryck. Det finns inget antal timmar som är rätt för.
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Hur undersöker man hälsa?. Synen på hälsa Medicinsk: hälsa = frånvaro av sjukdom Funktionell: hälsa = funktionsförmåga Subjektiv: hälsa = upplevt tillstånd,
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Presentationens avskrift:

Mental träning del 1 åk 1 NIU Spänningsreglering Mental träning del 1 åk 1 NIU

Kursplan specialidrott A Utdrag ur skolverkets kursplan Specialidrott A: Mål: ha insikt i idrottspsykologi och dess tillämpningar i specialidrotten.

Vad innehåller kursen i årskurs 1 Spänningsreglering Mål och motivation Koncentration/focus Varje del följs av en uppgift praktisk och teoretisk.

Varför mental träning? “Watch your thoughts, for they become words. Watch your words, for they become actions. Watch your actions, for they become habits. Watch your habits, for they become character. Watch your character, for it becomes your destiny.” Allt ditt handlande den du är i dag. Det du presterar startar med en tanke. Vilka tankar tänker du? Du blir bra på det du tränar vad tränar du på? Mental träning är precis som fysisk träning inte något man föds med utan i allra högsta grad träningsbart. Idrottspsykologi – ”Tankar, känslor, upplevelser & samspel i samband med idrott”.

Hjärnan Nästan 100% hjärnceller när man föds men… Arv – Miljö 1 cell kan ha 20000 förbindelser till andra celler Träning & repetition ger fler och snabbare kopplingar Hjärnan har svårt att skilja på tanke och handling Det är förgreningarna/kopplingarna av hjärnceller som ökar med åldern. Först mognar bakre delen av hjärnan. Utvecklas upp till 25 år. Övning tänk på ett redskap i eran idrott försök känna hur det luktar hur det låter, hur det känns. Fler sinnen ger fler nervkopplingar. Minnet finns inte på ett ställe i hjärnan utan består av många olika kopplingar. T.ex. minnet av en tennisboll: utseendet, formen, färgen, ljudet, känseln. Ser du bollen kan du också höra hur den låter etc. 120 miljarder nervceller i hjärnan. 10 000 olika typer av nervceller alla specialiserade på olika uppgifter. Fler och snabbare kopplingar (synapser) mellan cellerna ger ett bättre resultat. Använder man inte funktionerna dör de kopplingarna. Ett större huvud innehåller generellt sett en större hjärna. En normalstor människohjärna väger mellan 1200 och 1400 gram. Mäns hjärnor väger oftast lite mer än kvinnors. Miljö: rik, varierad, positiv och trygg skapar bäst möjligheter. Näring, vila ej droger och våld. Samma kemiska processer uppstår vid tanke såväl som utförd övning.

Anspänning Nervös Dåligt laddad Spänd Uppe i varv Loj Inte taggad Mental kollaps Överladdad Perfekt uppladdning Film Susanna Kallur Det har visat sig att idrottare som har någon typ av avslappningsrutin presterar bättre. Hantera och reglera spänningsnivå i samband med prestationer. Varva ner vid vila, få bort spänningar i kroppen, för att bygga andra mentala metoder på t.ex. målbildsträning. Framgångsrika idrottare har lärt sig reglera spänningsnivån. (forskning). Blir anspänningsnivån vid tävling för stor leder det i längden till att man slutar. Från djupsömn till extas. Test spänningsnivå

Test spänningsnivå 1,3,5,7,9 = Kognitiv oro 2,4,6,8,10 = Somatisk oro 11,12,13,14,15 = Allmän stressbelastning Kognitiv = Tankemässig karaktär Somatisk = kroppslig

Stress En betydande obalans mellan upplevda krav och upplevd förmåga att möta dessa krav, i situationer där misstag leder till viktiga konsekvenser Någon som känner sig stressad ibland av skolan/idrotten? Vi blir inte stressade av att ha mycket att göra eller att ha en viktig match utan av tankarna på att ha mycket att göra/ha en viktig match Kan man lära sig att påverka sin reaktion så påverkas också upplevelsen av stress.

Stress-process Stressrespons Fysiologiska Beteendemässiga Subjektiva upplevelser Kognitiva funktioner/beslutsfattande En situation-ett krav som blir en personlig tolkning. Om kraven upplevs som högre än förmågan upplevs situationen hotande. Situationen kan också tolkas som en utmaning om man upplever balans mellan krav och förmåga. Sedan sker stressrespons 1. fysiologiska (hög puls, muskelspänning, blodsocker, andningsfrekvens) 2 beteendemässiga (prata/röra sig snabbt) 3 subjektiva upplevelser (upplevelse av starkt obehag) 4 kognitiva funktioner/beslutsfattande. (virrig i tanken/förhastat beslut) Idrottarens prestation (verkar överladdad, mycket felpass/dubbelfel, inte focuserad osv.) Hur kan man göra för att hindra stressresponsen? Att tänka tanken nu får jag inte missa gör att kroppen ser att missa som en möjlighet och förbereder sig om vi skulle missa. Tänk gå på lina.

Positiv/negativ stress Samma situation upplevs olika Omvända U-hypotesen När har du upplevt pos./neg. stress inom din idrott. (match, skada, tidspress) Hur märks det om man har för hög/låg anspänning? (långsam, ofocuserad, oengagerad, ointresserad, uttalad neg. förväntningar, det här blir tråkigt, trött/låg energi.) Det står 1-1 i den avgörande seriefinalen, en vinst ger laget en biljett till div. 2. Coachen tittar ut över avbytarbänken. Hur känner sig spelarna. (oro, sista chansen, äntligen får jag chansen, nu skall jag avgöra) Utmaning eller hot? Rita omvända U-hypotesen. Elchocker med råttors förmåga att lära sig 1908. Svår uppgift-måste ha lägre intensitet på elchockerna. Hur ser din kurva ut i idrottssammanhang? S.147

Coping Alla försök att tankemässigt och beteendemässigt hantera en stressfylld situation. Copingförmåga Problembaserad coping Emotionell coping Film Alshammar Alla försök att tankemässigt och beteendemässigt hantera en stressfylld situation. Hur väl du lyckas förändra dina tanke- beteendemässiga reaktioner i en önskvärd riktning under stress. Exempel: tänk dig att din utrustning går sönder på uppvärmningen 20 min innan start. (Alshammar) Ändra eller hantera situationen/problemet. (äta, bli bättre på starter) Reglera tankar och känslor. Återta känslomässig balans, omvärdera situationen-minska det upplevda hotet. (det är bara idrott, solen går upp ändå) Avslappningsövningar, meditation. För att hantera förändringar så brukar man förklara det som att idrottaren använder sin coping förmåga. Om copingstrategierna är tillräckliga menar man att idrottaren har resurser som är starkare än de krav som ställs vid förändringen, för att lyckas med förändringen/ar, behövs resurserna väga över. Dessa resurser kan ligga hos idrottaren själv, i omgivningen och dom kan också vara känslomässiga eller praktiska.

Praktik, reglera spänningsnivån Höja spännings nivån Sänka spänningsnivån http://www.youtube.com/watch?v=JqnimvUMCAk Höja: Agera med mkt energi i uppvärmningen (danser damlandslaget fotboll/rugby), musik (kobra), andas snabbare växla näsa/mun, mentala strategier (nyckelord, peptalk, visualisering) Sänka spänningsnivån. Både för maximera prestationen men också för att öka återhämtningen. Muskelavslappning, meditation, hypnos, mindfullness, qigong, yoga Om oron är tankemässig väl mental avslappning Är oron kroppslig välj muskulär avslappning

Hemuppgift Identifiera situationer som du varit med om när anspänningen varit för hög eller för låg och att detta upplevts som negativt för prestationen. Beskriv upplevelsen, notera alla kroppsliga symtom och även hur tankarna upplevdes. Försök även konkret att beskriva vad som gjorde att anspänningen blev för hög/låg. Genomför muskulär avslappning med andningsövning minst 1 gång varje dag i minst 7 dagar. Beskriv vilka effekter du märker och hur du upplevt träningen. Analysera hur din anspänning vid tävling respektive träning brukar vara och ge förslag på hur du skulle kunna optimera din anspänningsnivå Lämnas senast 7/2 i facket i Steffenhuset (Petter Svensson) eller maila till: petter.svensson @havde.org. Tel:073-7658755 Börja avslappningen i lugn och mörk miljö för att sedan klara av det i stimmigare miljö