Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Advertisements

Skriftspråksförändringar
Att hantera två eller flera språk
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Ändra till startrubrik
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Kommunikation.
När blir ett ord svenskt då?
Svenska p Svenska p.
Teckenspråk Ett eget språk.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Urgermanskaurnordiskavästnordiskafornnorskafornisländskafornfäröiskaöstnordiskafornsvenskaforndanskavästgermanskaöstgermanska.
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Norge.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Färöiska Färöarna tillhör Danmark men har ett eget språk och styr lite själv Färöiskan fick ett eget skriftspråk under 1800 talet När dem hade fått egen.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Projekt ”TAKK för Språket”
IKT och lärplatta i förskolan
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Kommunikationsplan för ----
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Kommunikationspass Jag heter
STUDIETEKNIK.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
 Barn har vardagserfarenheter av matematik, tal och räkning innan de kommer till skolan  Skolan ska ge eleverna formella kunskaper i matematik, ett.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Indoeuropeiska språk Ca 80% i Norden talar Svenska, Danska och Norska – Förstår varandra Utvecklats ur gemensamt urnordiskt språk. Isländska och Färöiska.
Språklek med Ajja & Bajja
Svenskans språkhistoria
Introduktionsförskola i Rinkeby
Svenska språkets historia
STUDIETEKNIK.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Helhet och allsidighet
ESCRIBIR 1.Skriv och berätta om dig själv.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Y 4.3 Uttryck med parenteser
Presentationens avskrift:

Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

Takk som metod Förskolan strävar efter att använda tecken så mycket som möjligt så att barnen förstår att det är ett kommunikationssätt. Teckenanvändandet anpassas till barnets språkliga nivå. Tecken använd tillsammans med tal, Tecken och tal förstärker varandra. Man pratar samtidigt som man använder tecken. Tecken används bara för nyckelord/betydelsebärande ord. Tex. Nu ska vi äta. Nu och äta tecknas.

Vad är TAKK? Takk är inte samma sak som teckenspråket. Takk är en metod, inte ett eget språk. Takk används tillsammans med talat språk Takk används av hörande personer med eller utan utvecklingsstörning eller personer med bristfälligt tal.

Varför är det bra att använda tecken? Det förenklar för barnet att lära sig ord. Lättare för barnen att uttrycka sig och kommunicera när olika kulturer möts. Tecken ökar koncentrationen. Tecken kan hållas kvar längre än ord. (tex. flanosagor) Tecken tydliggör det talande språket. Tecken ger ytligare ett sätt att förstå att det finns ”namn” på saker. Tecken ger barnet redskap att samspela språkligt innan/om inte talet kommer.

Tips/material omTAKK N. Sirén Teckenkommunikation:Stöd och information till Barnomsorgspersonal… WWW.teckna.se WWW.babblarna.se