Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Takk som metod Förskolan strävar efter att använda tecken så mycket som möjligt så att barnen förstår att det är ett kommunikationssätt. Teckenanvändandet anpassas till barnets språkliga nivå. Tecken använd tillsammans med tal, Tecken och tal förstärker varandra. Man pratar samtidigt som man använder tecken. Tecken används bara för nyckelord/betydelsebärande ord. Tex. Nu ska vi äta. Nu och äta tecknas.
Vad är TAKK? Takk är inte samma sak som teckenspråket. Takk är en metod, inte ett eget språk. Takk används tillsammans med talat språk Takk används av hörande personer med eller utan utvecklingsstörning eller personer med bristfälligt tal.
Varför är det bra att använda tecken? Det förenklar för barnet att lära sig ord. Lättare för barnen att uttrycka sig och kommunicera när olika kulturer möts. Tecken ökar koncentrationen. Tecken kan hållas kvar längre än ord. (tex. flanosagor) Tecken tydliggör det talande språket. Tecken ger ytligare ett sätt att förstå att det finns ”namn” på saker. Tecken ger barnet redskap att samspela språkligt innan/om inte talet kommer.
Tips/material omTAKK N. Sirén Teckenkommunikation:Stöd och information till Barnomsorgspersonal… WWW.teckna.se WWW.babblarna.se