Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Advertisements

Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Socialdepartementet Framtidens patientsäkerhet Nya utmaningar med nya vårdformer och flera aktörer.
Viktiga utgångspunkter
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister Mobil:
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Erbjudande från SKL Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister.
Vårdsamverkan Fyrbodal
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
SBAR för strukturerad kommunikation
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Äldresatsningen Äldresatsningen Läkemedel –Olämpliga läkemedel –D-interaktioner –Utsättning av neuroleptika Återinläggningar inom 30 dagar.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Resultat för Mål och mått hösten 2014 Det goda livet för sjuka äldre i Skaraborg 2014.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Undvikbar slutenvård Oplanerade återinskrivningar 1-30 dagar bland 65 år eller äldre Spridningskonferens Bättre liv för sjuka äldre
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre ”Jag skulle vilja hjälpa till med logistiken!” En rapport som redovisar situationen för 29 av de mest sjuka gamla i Uddevalla och Orust kommun under perioden oktober 2009 -mars 2010

Syftet Att få en gemensam bild kring multisjuka äldres behov av vård- och omsorg Identifiera systembrister i samband med dessa Att hitta systemlösningar som ger den multisjuka äldre personen bättre vård- och omsorgskvalité Öka den samhällsekonomiska nyttan av de resurser som finns samlade i vård- och omsorgssystemet kring multisjuka äldre

Totalt fyllde 211 personer från Uddevalla och Orust undersökningskriterierna Av dessa hade 29% avlidit under urvalsårets 12 månader 3 personer per vårdcentral valdes ut Från Orust tillfrågades 25 personer varav 9 sedan deltog, från Uddevalla tillfrågades 45 personer varav 20 sedan deltog

Undersökningspersonerna Ålder och kön –29 personer (20 Uddevalla och 9 Orust) –77-91 år –65% kvinnor –35% män –medianåldern 82 år

Kostnadsgrupperingar Grupper Kostnadsindelning Antal individer Högkostnad: 500.000 – 1.100.000 10 Mellankostnad: 250.000 – 499.000 8 Lågkostnad: 88.809 – 249.000 11

Detta diagram visar var inom slutenvården som personerna vårdats

ICD-10 Förklaring Kommentar I50 Hjärtinsufficiens J44 Kroniskt obstruktiv lungsjukdom [KOL] I21 Akut hjärtinfarkt N39 Andra sjukdomar i urinorganen Kan t.ex. vara urinvägsinfektion, stressinkontinens, annan specificerad inkontinens. I63 Cerebral infarkt Z51 Annan medicinsk vård Utesluter efterkontroll efter behandling. Kan t.ex. vara radioterapeutisk behandling eller komoterapeutisk behandling för tumör. Blodtransfusion. Förberedande vård för efterföljande Behandling. Palliativ vård. Ospecificerad medicinsk vård. I48 Förmaksflimmer och förmaksfladder I95 Hypotoni R07 Smärtor i luftstrupe och bröstkorg T.ex. strupsmärtor, bröstsmärtor vid andning, prekardiala smärtor, andra bröstsmärtor. I20 Anginösa bröstsmärtor (kärlkramp i bröstet) K59 Andra funktionsrubbningar i tarmen Utesluter: Funktionsrubbningar i magsäcken, förändringar i avföringsvanor UNS, intestinal malabsorption, psykogena tarmsjukdomar

Synpunkter på slutenvård Bemötande –bristande information –stressad personal –beroendeställning • Vård och behandling –vårdplaneringen kommer för tidigt –långa väntetider och dålig planering/plats på salar –bättre läkemedelsgenomgångar efterlyses –kände sig inte färdigbehandlade innan utskrivning - dåligt med uppföljning- återbesök - MÄVA- bra och tryggt • Miljö –maten, trångt, stökigt, högljutt ”MÄVA Uddevalla är bra men man får vara riktigt sjuk för att få vård”.

Synpunkter på akutvård Bemötande - bristande information - trygghet, när man snabbt behöver vård Vård & behandling -långa väntetider Miljö -hårda och smala sängar, stökigt, stressigt ” Mycket bra på sjukhusen. Duktig personal men det är för lite personal och de sliter”

Synpunkter på vårdcentral • Tillgänglighet -svårighet med telefontekniken • Kontinuitet -bristande, framför allt på läkarsidan -god kontakt med sjuksköterska -korta besök (svårigheter med hörsel och minne) • Helhetssyn och helhetsansvar -får söka för ett problem i taget -får inte besked om prov, undersökningar och uppföljning -måste själv hålla ihop alla kontakter -oro över läkemedel (läkemedelsgenomgångar) ”Långa väntetider till vård centralen, men de är bra”

Synpunkter på kommunens vård och omsorg Bemötande -många olika hemtjänstpersonal -kontaktperson upplevs saknas -saknar någon som har helhetsansvaret - biståndshandläggares roll upplevs oklar Stöd, service och vård - trygghet- tillsyn och trygghetslarm ett bra stöd -trygghet för anhöriga -serviceinsatsernas kvalitet -personal behärskar inte svenska Övrigt - vill kunna påverka innehållet i insatserna ”Har egentligen tyckt att jag inte behöver hemtjänst. Vill klara mig själv, men verkligheten ser nog inte ut sådan. Det är en trygghet för anhöriga att jag har hemtjänst! Dom tycker det känns skönt att nå´n kommer till mig varje dag.”

Tankar Samarbete ” När det gäller sjukhuset så har personalen bristande kunskaper om kommunens insatser. Brister i samverkan och kunskaper om varandras områden.” ”Jag har märkt att min anhöriga mått dåligt om sådant som handlar om att de talar över huvudet på honom, för han sitter i rullstol. Han har inte alltid fått det stödet han behövt” Stöd, service och vårdkvalité ”Jag önskade att jag fick komma ut mer på promenad” Förebyggande och rehabiliterande Helhet och ansvar ”Avsaknaden av meningsbärande möten med personal och verksamheter som ser och tar ansvar för hela den komplicerade behovs- och problemsituationen den äldre befinner sig i”

Inte den äldre i fokus utan….. Den äldres fokus