Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Vem ska jag tro på?.
Källkritik på Internet
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Anneli och Christians Datorskola
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Vetenskaplig Metod.
Källkritiska kriterier
Informationssökning & Källkritik
Informationssökning.
Källkritik på Internet
INTERNET - källkritik Spela Faktasökning Surfa Chatta Bankärenden
Informationssökning och källkritik
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
En fördjupning i en samhällsfråga
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Källkritik.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Etik och Källkritik Det största hotet mot sanningen är inte lögnen, utan myten. John F Kennedy Syns Kinesiska muren från månen? -Nej Vem sa ”play it again.
Källkritik.
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Vad är plagiat och hur unviker man det?
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att samla material och hantera källor
Källkritik.
UPPHOVSRÄTT – vad är det ?.
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik - kontrollera fakta
Källkritik.
Källkritik.
KÄLLKRITIK.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Informationssökning och källkritik
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Sanning eller myt…. Kontrollfrågor WWW  Vem säger….  Vad är det som sägs?  Varför sägs det?
Nyheter & Källkritik.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
En guide för arbeten i SO
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
KÄLLKRITIK En metod.
Introduktion källkritik
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet

Artikelns huvudfråga Är Internet överhuvudtaget en källa?

Vem säger vad till vem och i vilket syfte ?

Den traditionella källkritiken Metod: att klargöra och genomskåda textens tendens till propaganda beroende och påverkan av andra källor närhet till källan

Den traditionella källkritikens två grundförutsättningar Identifikation Var, när, hur har texten tillkommit ? Vem skrev ? Varför ? En beständig och oföränderlig källa

Vilken karaktär har ”nätet” enligt författaren? Samla, vispa ihop och rör om världens alla bibliotek pressbyråkiosker shoppingcentra Internet

Hur skall vi fånga och beskriva Internets karaktär? Material skall ha seriös avsikt Materialet skall gå att analysera

Kan man länka sin egen sida till andra sidor? Skall man ta hänsyn till länkade sidor när man bedömer en sida/text? Vilket förhållningssätt skall man ha till länkarn och länkarnas länkar?? Hypertexten

Objektivitet och subjektivitet Traditionell källkritik kan användas om den kompletteras med nya frågeställningar Går texten att befria från mytologiskt innehåll? Är objektivitet möjlig? Är sanningen ren och opåverkad?

Från källkritik till textkritik Mottagningsattityder Medvetenhet Avsändare och avsikt Manipulation

Adressfönstret- Suffixen Expressen.se Regeringen.se. com.org.se.nu.gov

När adressen ej indikerar någon trovärdighet Vem Kontaktbarhet Auktoritet i ämnet Nätets egna sökmöjligheter

Avsiktligt vilseledande Trovärdig Rimlig Kontroll Andra källor Ansvaret förskjutet från sändare till mottagare

Intuitiv medvetenhet Träna upp? Vuxit fram? Pedagogiska modeller Intuitivt ana avsändare och avsikter

Nätets pedagogiska betydelse Ny teknik ger nya infallsvinklar Hela utbudet måste värderas Inga medier är undantagna Allt måste ifrågasättas

Slutsats Är internet överhuvudtaget en källa? –Nej, inte i traditionell bemärkelse –Från källa till text –Avsändare och avsikt –Från sändare till mottagare

Diskussion Hur skall man träna barnen att värdera information på nätet? När skall man börja? Hur skall man gå tillväga? Intuition?