Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet
Artikelns huvudfråga Är Internet överhuvudtaget en källa?
Vem säger vad till vem och i vilket syfte ?
Den traditionella källkritiken Metod: att klargöra och genomskåda textens tendens till propaganda beroende och påverkan av andra källor närhet till källan
Den traditionella källkritikens två grundförutsättningar Identifikation Var, när, hur har texten tillkommit ? Vem skrev ? Varför ? En beständig och oföränderlig källa
Vilken karaktär har ”nätet” enligt författaren? Samla, vispa ihop och rör om världens alla bibliotek pressbyråkiosker shoppingcentra Internet
Hur skall vi fånga och beskriva Internets karaktär? Material skall ha seriös avsikt Materialet skall gå att analysera
Kan man länka sin egen sida till andra sidor? Skall man ta hänsyn till länkade sidor när man bedömer en sida/text? Vilket förhållningssätt skall man ha till länkarn och länkarnas länkar?? Hypertexten
Objektivitet och subjektivitet Traditionell källkritik kan användas om den kompletteras med nya frågeställningar Går texten att befria från mytologiskt innehåll? Är objektivitet möjlig? Är sanningen ren och opåverkad?
Från källkritik till textkritik Mottagningsattityder Medvetenhet Avsändare och avsikt Manipulation
Adressfönstret- Suffixen Expressen.se Regeringen.se. com.org.se.nu.gov
När adressen ej indikerar någon trovärdighet Vem Kontaktbarhet Auktoritet i ämnet Nätets egna sökmöjligheter
Avsiktligt vilseledande Trovärdig Rimlig Kontroll Andra källor Ansvaret förskjutet från sändare till mottagare
Intuitiv medvetenhet Träna upp? Vuxit fram? Pedagogiska modeller Intuitivt ana avsändare och avsikter
Nätets pedagogiska betydelse Ny teknik ger nya infallsvinklar Hela utbudet måste värderas Inga medier är undantagna Allt måste ifrågasättas
Slutsats Är internet överhuvudtaget en källa? –Nej, inte i traditionell bemärkelse –Från källa till text –Avsändare och avsikt –Från sändare till mottagare
Diskussion Hur skall man träna barnen att värdera information på nätet? När skall man börja? Hur skall man gå tillväga? Intuition?