Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7 Fredag 22/2 Hörsal 3 OBS 15.15 – 17.45 Tisdag 26/2 Tentamen (Tenta) Onsdag 17/4 Omtentamen (Omtenta) Department of Swedish Language and Multilingualism
Hur är det? Hej! Hejsan! Hur mår du? Hur är läget? Tjenare! Bra! Fint! Toppen! 2
Dagens dikt Det är måndag idag. Det är februari. Det är vinter. Det är molnigt väder, och det blåser. I morgon är det tisdag. Kanske kommer solen då? Department of Swedish Language and Multilingualism
Vokaler A O U Å E I Y Ä Ö Department of Swedish Language and Multilingualism
abcdefg Hijklmn opqrstu vxyzåäö Alfabetet Department of Swedish Language and Multilingualism
en eller ett? en ett __ lektion __ lärare __ student __ fråga __ svar __ universitet __ skola __ klassrum __ bibliotek __ läxa en en en ett en ett ett en Department of Swedish Language and Multilingualism 6 6
Vokaler E I Y Ä Ö GATA GER GOD GILLAR GUL GYMNASTIK GÅR GÄRNA GÖR A O U Å E I Y Ä Ö GATA GER GOD GILLAR GUL GYMNASTIK GÅR GÄRNA GÖR Department of Swedish Language and Multilingualism
kaka kär ge gå k g sked sk sko aouå eiyäö Department of Swedish Language and Multilingualism
Uttal Maten matten talen tallen tak tack baka backa vis viss vit vitt vila villa tiga tigga här herr kär kärr mät mätt tjäna känna flyta flytta dör dörr föda födda ful full brun brunn Department of Swedish Language and Multilingualism
Årstider vinter vår sommar höst vår sommar höst Department of Swedish Language and Multilingualism
Mars, april har knopp i håret, maj och juni blommar mest. Månader Januari börjar året, februari kommer näst. Mars, april har knopp i håret, maj och juni blommar mest. Juli, augusti och september: härlig sommar är det då! Men oktober och november och december är så grå. Department of Swedish Language and Multilingualism
sju ett åtta två nio tre tio fyra elva fem tolv sex Siffror Department of Swedish Language and Multilingualism
Word order Idag Imorgon I övermorgon Igår I förrgår är det måndag. är det tisdag. är det onsdag. var det söndag. var det lördag. Department of Swedish Language and Multilingualism
Klockan Klockan är nio. Klockan är fem. Department of Swedish Language and Multilingualism
Klockan kvart i kvart över Klockan är halv två. Klockan är kvart i tio Department of Swedish Language and Multilingualism
- Det är måndag i dag. I dag är det måndag. - Vi sitter i hörsal 6. - Ordföljd – Word order X Verb Subjekt Objekt Adverbial - Det är måndag i dag. I dag är det måndag. - Vi sitter i hörsal 6. - Vi läser svenska. I hörsal 6 läser vi svenska. Svenska läser - vi i hörsal 6. Department of Swedish Language and Multilingualism
En typisk dag för en student Jag vaknar klockan nio. Jag dricker en kopp kaffe och lyssnar på radio. Klockan kvart i tio går jag till universitetet. Jag kommer dit klockan tio. Då börjar min lektion. Vi slutar kvart i tolv . Sedan går jag till Lantis och äter lunch. Klockan ett går jag till biblioteket och studerar. Klockan tre dricker jag kaffe på Café Prego. Kvart över fyra har jag en lektion i svenska. Lektionen slutar kvart i sex. Klockan sex går jag hem. Klockan sju äter jag middag. Sedan går jag ut på stan. Klockan tolv kommer jag hem. Jag läser lite och somnar klockan ett. Department of Swedish Language and Multilingualism
Bestämd form – definite form en student en lärare en klass en skola ett universitet ett bibliotek ett språk ett ämne studenten läraren klassen skolan universitetet biblioteket språket ämnet Department of Swedish Language and Multilingualism
Frågor och svar - Questions and answers. Jag heter … Jag kommer från Jag är född i … Jag bor på … Jag talar … Jag studerar … Vad heter du? Varifrån kommer du? Var är du född? Var bor du? Vad talar du för språk? Vad studerar du? Department of Swedish Language and Multilingualism
Ämnen (subjects) geografi geologi lingvistik statsvetenskap matematik engelska pedagogik ekonomi företagsekonomi nationalekonomi marknadsföring statistik litteraturvetenskap biologi kemi fysik historia juridik modevetenskap sociologi
Två flickor diskuterar Jan - Vem är det? - Det är en kille från Holland. - Vad heter han? - Jan. - Hur gammal är han? - Jag vet inte. 21 eller 22, kanske. - Var bor han? - Jag vet inte. På Lappis kanske. - Vad läser han? - Svenska och ekonomi, tror jag. Department of Swedish Language and Multilingualism
En klasskamrat intervjuar Jan. En klasskamrat intervjuar Jan. - Är hon kvar i Holland? - Ja, tyvärr. - Bor du i Stockholm? - Ja, i ett studentrum. - På Lappis? - Ja, just det. - Tack för intervjun! - Ingen orsak! Nu är det min tur! Vad heter du? - Vad heter du? - Jan Huysen. - Varifrån kommer du? - Från Holland. - Vilka språk talar du? - Holländska, engelska, tyska, lite franska och lite svenska. - Vad läser du? - Ekonomi. - Är du gift? - Nej. - Är du förlovad? - Nej, men jag har en flickvän. - Är hon också från Holland? - Nej, hon kommer från Frankrike. Department of Swedish Language and Multilingualism
Två personer talar om Jan - Vad heter han? - Han heter Jan. - Varifrån kommer han? - Från Holland. - Vilka språk talar han? - Holländska, engelska, tyska, lite franska och lite svenska. - Vad läser han? - Ekonomi. - Är han gift? - Nej. - Är han förlovad? - Nej, men han har en flickvän. - Bor han i Stockholm? - Ja, i ett studentrum. - På Lappis? - Ja, just det. Department of Swedish Language and Multilingualism
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7 Fredag 22/2 Hörsal 3 OBS 15.15 – 17.45 Tisdag 26/2 Tentamen (Tenta) Onsdag 17/4 Omtentamen (Omtenta) Department of Swedish Language and Multilingualism
Hej, då! Adjö! Vi ses! / - Vi hörs! Ha det så bra! Trevlig helg! Good bye! Hej, då! Adjö! Vi ses! / - Vi hörs! Ha det så bra! Trevlig helg! Slut för idag! Tack för idag! Department of Swedish Language and Multilingualism