1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fakta och information om högskolan
Advertisements

Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Examensarbete - ett projekt
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Kvalitet i grundutbildningen1
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Björknässkolan Nacka kommun
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Samverkan för programutveckling Lars Bengtsson Det är av yttersta vikt att studenter, högskolor samt företag uppfattar våra Masterprogram som program i.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Lärande utvärdering genom följeforskning
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Ekonomi/Juridik programmet Sociologi Fördjupningsuppgift i utbildning och delaktighet.
Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?
Förordningstext Speciallärarexamen
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Palliativ vård och samordning
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
Processtekniska Gymnasiet
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Programhantering - studieplan
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Föreläsning Svenska II
VÄLKOMNA NYA STUDENTAMBASSADÖRER!
Värdegrund - Vision - Mission
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Korta vägen Anna Tuomas.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik och planering Bra kursföljd Social miljö Social miljö, mottagning Studiemotivation och sociala faktorer Jämn arbetsbelastning Förkunskaper Individuell uppföljning Utbildningsplan, tydlig struktur Koppling till ingenjörsrollen Förkunskaper Motiverade studenter Lärarna Kontakt lärare- student

2 Hinder enligt programansvariga (SKILL) GenerelltTermin 1 o 2 I fas med utbildningen Programstruktur Motivation och kunskap hos studenterna Bristande förkunskaper ”stoppkurser” tidigt i utbildningen Bristande samarbete inom utbildningen Kurskvalitet och programstruktur Studieovana Bristande intresse för ingenjörsrollen Organisatoriska behov av samläsning Föråldrad pedagogik Otydliga förväntningar Bristande studiemotivation och studievana Låg studiemotivation

3 Framgångsfaktorer / studenter (SKILL) GenerelltTermin 1 o 2 I fas med utbildningen Program- struktur Förkunskaper, förväntningar, Ambition Kombination av nöjen och studier under mottagningen Studera i grupp Poäng på kurser överensstämmer med den tid kursen kräver Social miljö FörkunskaperStödfunktioner Bra koppling till verkligheten, arbetsmarknaden Lärare med engagemang och pedagogisk kompetens En kurs som är kopplad till inriktningen på programmet Blandad form av examination för kontinuerligt lärande Tillgång till grupprum Uppehåll mellan gymnasiet och universitetet Omtentamenstillfäll en nära det första tentamenstillfället

4 Hinder / studenter (SKILL) GenerelltTermin 1 o 2 I fas med utbildningen Program- struktur Bristande information Bristande förkunskaper Halkar efter tidigt i utbildningen Svårt att se en röd tråd i början av utbildningen Att det inte anses viktigt att ta examen Felaktiga förväntningar Inte hittar en grupp att studera med Bristande koppling till arbetsmarknaden Bristande studievägledning För svåra kurserAtt inte hitta rätt studieteknik Inte har en fallenhet för ingenjörsämnen Inte är delaktig i mottagningen

5 Framgångsreceptet Studenter med goda förkunskaper och hög motivation God social miljö Program med god struktur och kurser som följer varandra Tydlig verklighetsanknytning Engagerade lärare Individuell uppföljning Kontinuerliga och alternativa examinationsformer ”Framgångsrecept” - för ökad genomströmning, tolkning SKILL