DESIGN METODIK GRUPP 4 JOHAN BERGSTEN | JENNY DAFGÅRD | PIA HAMMARGREN
DESIGN FÖR & MED BARN METODER Rapid Ethnography Still Photo-Survey Investigating User Behaviour User Paper Prototype
RAPID ETHNOGRAPHY PÅ KORT TID FÖRSTÅ HUR EN UPPGIFT UTFÖRES I vilken miljö? Ensam eller i grupp? Vilka verktyg? VI FICK INBLICK I VAD SOM VAR SPECIELLT MED VÅR MÅLGRUPP I UTÖVANDET AV AKTIVITETEN KONCEPTUTVECKLING DIVERGENSFASEN Secondary research Rapid Ethnography Still Photo-Survey TRANSFORMATIONSFASEN Enkät KONVERGENSFASEN Quick & Dirty Prototyping
HUR BORSTAR BARN?
STILL PHOTO-SURVEY KONCEPTUTVECKLING Grupp 4 DIVERGENSFASEN Secondary research Rapid Ethnography Still Photo-Survey TRANSFORMATIONSFASEN Enkät KONVERGENSFASEN Quick & Dirty Prototyping
FÅNGA DETALJER
HÄNDELSEFÖRLOPP
HELHETSBILD?
INVESTIGATING USER BEHAVIOUR UTVÄRDERING DIVERGENSFASEN Användartest -Investigating User Behaviour -User Paper Prototyping -Still Photo-Survey TRANSFORMATIONSFASEN Team Analysis KONVERGENSFASEN Priority Tick List
FUNGERAR PROTOTYPEN?
USER PAPER PROTOTYPING LÅTA BARN UTTRYCKA SIG I BILD Utgår ifrån Paper Prototyping Få idéer, se vad barnen uppskattar UTVÄRDERING DIVERGENSFASEN Användartest -Investigating User Behaviour -User Paper Prototyping -Still Photo-Survey TRANSFORMATIONSFASEN Team Analysis KONVERGENSFASEN Priority Tick List
BARNENS DRÖMTANDBORSTAR
METODANVÄNDNING HUR VAR DET ATT ARBETA MED METODER? Hur upplevde vi det var att arbeta metodiskt? Gav oss riktlinjer, struktur, planering Koordinering inom gruppen HUR VAR DET ATT ARBETA MED BARN? ”Barn är inte minivuxna” (Druin, 1998) Vilka metoder är lämpliga att använda med barn? Vad bör man tänka på? Kontextberoende, i barnens miljö Viktigt anpassa utförandet av metoden