IT i Sverige 2009 Kort introduktion Källa: IT i Sverige 2009 Exido presentation
IT i Sverige 2009 Utgår från vad som förväntas av IT från ett affärsperspektiv. Tidsperspektiv tre till fem år Tre huvuddelar Vad ställer affären för krav på IT Hur kan IT utnyttjas effektivt för att skapa konkurrenskraft i företagen? Vad krävs av företagen för att kunna utnyttja förändringarna? Boken är idag kurslitteratur EXIDO och Dataföreningen
Agenda Vad ställer affären för krav på IT Hur kan IT utnyttjas effektivt för att skapa konkurrenskraft i företagen? Vad krävs av företagen för att kunna utnyttja förändringarna?
Affären ställer nya krav Påverkan från omvärlden, kunder, intressenter, globalisering, samverkan Förändrade affärsmodeller Förändrad syn på IT Förändring av ITs roll
Affärsmodellerna
Förändrad syn på IT
Hur kan IT utnyttjas effektivt för att skapa konkurrenskraft i företagen?
Paradigmskifte Våg 1 – Stordatorer Våg 2 - Klientlösning Våg 3 – Molnbaserad lösning
Molnbaserad tjänst
Web 2.0 Blogg, twitter, wikier mm Återanvända tjänster, standardisering Ny teknologi – snabb åtkomst Internet är plattformen för att fånga och kombinera data
Mobiliteten är en självklarhet Privatlivet hamnar på jobbet och arbetslivet hemma Caféerna är både vardagsrum och arbetsplatser Vi delar glatt och okritiskt med oss av information
Effektivisera processer Grön IT Tillverkning Energiförbrukning Pappersförbrukning Miljöbelastning Effektivisera processer
Säkerhet Hot eller möjlighet? IT säkerhet Behörighet Informationskvalitet Spårbarhet
Vad krävs av företagen för att kunna utnyttja förändringarna? Få insikt Ändrat synsätt och attityd Kompetens förskjutning Kompetensförsörjning
Tekniken är inte allt ”Jag kan få projekt att misslyckas, men jag kan inte få dem att lyckas. För att lyckas behöver jag mina [icke-IT-] kollegor.” CIO citat
Tekniken är inte allt ”Ingen teknik, oavsett hur imponerande – inte datorer, inte telekommunikation, inte robotar, inte internet – kan förändra ett företag från Good till Great … Ingen teknologi kan förändra fel människor till rätt människor ” Jim Collins, Good to Great