FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen Klara-färdiga-gå! – enkätstudie i S och DK
Metod: Intervjuer och enkät Slutkonsument Marknads-/potentialunderso ̈ kning via web enkät med (potentiella) resena ̈ rer på de fo ̈ r Halland viktiga marknaderna Danmark och Sverige, n=1000 respondenter per marknad
Om innehållet i den här förstudien Här följer en redovisning av hur (potentiella) kunder har besvarat frågorna i undersökningen. Materialet har sammanställts för att tjäna som inspiration och kunskapsplattform till den planerade processen ”Klara-färdiga-gå!” för och med besöksnäringen i Halland. Den samlade analysen av resultaten görs efter processens slut.
Resenärernas/potentiella kundernas bilder av Halland
Fokus för undersökningen – hur ser man på Halland som resmål? Marknads-/potentialunderso ̈ kning via web enkät med (potentiella) resena ̈ rer på de fo ̈ r Halland viktigaste marknaderna Danmark och Sverige, n=1000 (ca.) respondenter per marknad, fältperiod: våren Fokus för undersökningen – Hur ser man på Halland som resmål Vad är viktigt när man åker på semester Har man varit i Halland Planerar man att resa till Halland Vad står Halland för? Jämförelse med konkurrenterna?
Bilden av Halland enligt resenärer i Sverige
…I Sverige: sol, bad, städer och Ullared När du tänker på Halland som semesterdestination, vad tänker du på då?
Skåne en tuff konkurrent på svenska marknaden Vilka destinationer har du varit på/kommer du att resa till? HAR VARIT SENASTE 3 ÅREN PLANERAR KOMMANDE 3 ÅREN
Halland är lite suddigt i kanterna I vilken utsträckning tycker du följande stämmer in på destinationerna? Andel som anger att det stämmer in på destinationerna (sorterat efter vad som är viktigast på Sverigeresa)
Brist på unika attraktioner en svaghet i H I vilken utsträckning tycker du följande stämmer in på destinationerna? Andel som anger att det stämmer in på destinationerna (sorterat efter vad som är viktigast på Sverigeresa)
Halland inte “bäst” på någon gren I vilken utsträckning tycker du följande stämmer in på destinationerna? Andel som anger att det stämmer in på destinationerna (sorterat efter vad som är viktigast på Sverigeresa)
Enligt resenärer i Danmark
…I Danmark: natur När du tänker på Halland som semesterdestination, vad tänker du på då?
Skåne en ännu tuffare konkurrent på danska marknaden Vilka destinationer har du varit på/kommer du att resa till? HAR VARIT SENASTE 3 ÅREN PLANERAR KOMMANDE 3 ÅREN
Skåne en tuff konkurrent I vilken utsträckning tycker du följande stämmer in på destinationerna? Andel som anger att det stämmer in på destinationerna (Sorterat efter vad som är viktigast på Sverigeresa)
Tight race mellan Småland och Halland I vilken utsträckning tycker du följande stämmer in på destinationerna? Andel som anger att det stämmer in på destinationerna (Sorterat efter vad som är viktigast på Sverigeresa)
Halland inte “bäst” på någon gren I vilken utsträckning tycker du följande stämmer in på destinationerna? Andel som anger att det stämmer in på destinationerna (Sorterat efter vad som är viktigast på Sverigeresa)
Varumärket enligt allmänheten i Sverige och Danmark…
I Sverige: Halland ett av de mer kända landskapen Hur pass väl känner du till följande landskap som semesterdestinationer?
I Sverige: Kännedom avtagande med avstånd Andel som känner till Halland som semesterdestination Götaland: 71% Svealand: 53% Norrland: 34% I Danmark: 25%
I Sverige: Gekås Ullared och städerna något mer kända än Halland Hur pass väl känner du till följande ställen som semesterdestinationer?
I Danmark: Halland okänt, men ett av de mer kända landskapen Hur pass väl känner du till följande landskap som semesterdestinationer?
I Danmark: Lokala destinationer är också okända Hur pass väl känner du till följande ställen som semesterdestinationer?