CoPLand Metoder och tekniker för ökad kunskapsspridning i lärande och mobila organisationer
Syfte Underlätta kunskapsspridning bland utövare inom yrken med hög grad av nomadiska aspekter, t.ex. lärare. Vi kommer ta fram sammanhängande tekniker och metoder som stödjer kunskapsspridning i denna typ av yrken. CoPLand – Metoder och tekniker för ökad kunskapsspridning … (Vinnova 2004-01-22)
Områden Kunskapshantering Awareness Praktikgemenskaper Nomadiska aspekter Informationshantering CoPLand – Metoder och tekniker för ökad kunskapsspridning … (Vinnova 2004-01-22)
Målgrupper Vi kommer fokusera på Som jämförelse lärare i skärgårdsskolor hemspråkslärare lärare utomlands Som jämförelse lärare i ”tekniktunga” skolor ”vanliga” skolor CoPLand – Metoder och tekniker för ökad kunskapsspridning … (Vinnova 2004-01-22)
Metoder Etnografi (intervjuer och observationer) Enkäter ”Cultural probes” (dagbok och andra sätt för ”självdokumentation”) Deltagande design Workshops Andra metoder som CARD, PICTIVE, Future workshop, Observation & Invention, etc. CoPLand – Metoder och tekniker för ökad kunskapsspridning … (Vinnova 2004-01-22)
Projektdeltagare Cid, KTH Myndigheten för skolutveckling Yngve Sundblad, projektledare Cristian Bogdan Kristina Groth Ovidiu Sandor Myndigheten för skolutveckling bl.a. Peter Karlberg, Mats Wennerholm Metamatrix development & consulting AB bl.a. Pär Lannerö, Tobias Lidskog, Johan Groth CoPLand – Metoder och tekniker för ökad kunskapsspridning … (Vinnova 2004-01-22)