Logistik, Business Logistics

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hur ska vi transportera?
Logistikens grunder 20p Mål
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Logistik, Business Logistics
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Ruttplanering Vad är det??.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Affärsintegration och Asset Management
Konsten att göra bra inköp
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
…och vi startar med lite repetition
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
PA Consulting group ab.
Inköpsrutiner.
marknadsförarens verktygslåda
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Logistik, Business Logistics
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistik vid husbyggnad
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
De nya affärsrelationerna
Anslutning till Mina meddelanden
…och vi startar med lite repetition
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Logistik Vad är det?.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Logistik, Business Logistics
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Produktens olika delar
Föreläsning Lite Cyklett Lönsamhet KOP Logistikrörets delar
Roland Carlsson Logistik, Business Logistics Materialförsörjning Materials Management Produktionsstyrning Production Control Fysisk distribution Physical.
Roland Carlsson Tungvikts- artiklar (Hävstång) Strategiska artiklar Icke kritiska artiklar (Standard) Flaskhals- artiklar Låg Extern påverkan Hög Hög Intern.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Fredrik Adolfsson, Adam Lundin, Jonatan Rörsch & Christoffer Timelius.
Hur ska vi transportera?
Information på Uppföljningsmöte
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Information på Uppföljningsmöte
Presentationens avskrift:

Logistik, Business Logistics Kursens innehåll Logistik, Business Logistics Materialförsörjning Materials Management Produktionsstyrning Production Control Fysisk distribution Physical Distribution Leverantör Inköp Råmaterial- lager Produktion Försäljning Lager Kund Inbound Logistics Outbound Logistics Supply Chain Management Kvalitet Information

Logistik, Business Logistics Där vi fortsätter Logistik, Business Logistics Materialförsörjning Materials Management Produktionsstyrning Production Control Fysisk distribution Physical Distribution Sourcing Leverantör Inköp Råmaterial- lager Produktion Försäljning Lager Kund Inbound Logistics Outbound Logistics Supply Chain Management Kvalitet Information

Hur man tillfredställer företagets behov av material och tjänster Sourcing? Outsourcing Single sourcing Multiple sourcing Dependent sourcing Insourcing Hur man tillfredställer företagets behov av material och tjänster

Tidshorisonten varierar mellan olika branscher Vad är Inköp? Man skiljer på: Strategiskt inköp (1 - 5 år) Handlar om att stödja den strategiska affärsverksamheten med resurser till lägsta långsiktiga totalkostnad Taktiskt inköp (6 mån - 1 år) Handlar om att avgöra produktspecifikationer, välja leverantörer och skriva avtal Operativ upphandling (0 – 6 mån) Innebär att tillfredställa det dagliga behovet med rätt vara, i rätt tid och rätt mängd Tidshorisonten varierar mellan olika branscher

Inköpsprocessen Utveckla inköpsspecifikation. Bestäm kvantitet och kvalitet, identifiera alternativa produkter Välj leverantör. Kartlägg potentiella leverantörer, utarbeta anbudsinformation, ta emot och analysera anbuden, välj rätt leverantör. Kartlägg rätt pris. Kartlägg de indirekta kostnaderna med kontraktet. Utarbeta inköpsorder. Specificera kontraktet

Inköpsprocessen, forts Följ upp leveransen. Kontrollera att önskat leveransdatum och verkligt leveransdatum stämmer överens Ta emot och godkänn produkten. (mottagningskontroll) Godkänn leverantörens faktura för betalning. Kontrollera faktura gentemot avtalet.

Inköpsprocessen Ur avtalslagens perspektiv Offertförfrågan Offert Order Ordererkännande Leverans Faktura

Inköparens roll Att göra en avvägning mellan: Inköpspriset och =De totala kostnaderna Frakter Lagrings-kostnader Lagringskostnader Kapital-bindning Kapitalbindning Inköps-särkostnader Inköpssärkostnader Leverans-säkerhet Leveranssäkerhet Kvalitet OSV!

Frågeställningar vid inköp Några exempel Råmaterialets kvalitet: En avvägning mellan pris och nytta? Partistorlekar: Rabatter mot andra kostnader? Antalet leverantörer: Många eller en enda? Leveransklausuler: Cif, Fob......?

Inköpsfilosofi ”Den klassiska” Administrativ Lokala marknader Många alternativ Konkurrens Kort sikt Acceptabel kvalitetsnivå Just-in-case Prisorientering ”Den nya” Strategisk Globala marknader Ett eller två alternativ Samarbete Lång sikt Nollfel Just-in-time Kostnadsorientering

Inköps utveckling Lite historia Köpandelen ökar Köpvolymen ökar hos varje leverantör då leverantörerna blir färre En internationaliserad leverantörsmarknad Förhållandet köpare – leverantör: mera av partnership, jointventure, korsvis ägande JIT-leveranser, EDI-system, ISO-9000 –14000 osv Utvecklingsansvar på leverantören SCM, Supply Chain Management

Inköps utveckling Allt större andel av inköpen sköts elektroniskt Inköpsportaler blir vanligare Finns allmänna, branschspecifika och företagsinterna Ett exempel på inköpsportal för transporter http://www.delego.com/ Läs delego.pdf och gå gärna in på hemsidan

Köpandelen ökar! Trenden: Ökad specialisering, satsa på kärnkompetens, outsourcing Detta medför att mer och mer av kostnaderna förskjuts mot inköp Inköpskostnadens andel av totalen i några branscher

Inköps organisation Diskutera! Försök att finna ett ord som kort beskriver fördelarna med respektive organistionsform Centraliserat, fördelar Samordnade volymer ger förhandlingsstyrka Man undviker konkurrens mellan inköpare i samma företag Bättre överblick på totalkostnaden och flödeseffektiviteten Större möjlighet till standardisering Utrymme för specialistkompetens Decentraliserat, fördelar Närmare verksamheten, känner behoven bättre Lättare att kommunicera med den som ska ha varorna Kan reagera snabbare på akuta behov Lokalt kostnadsansvar – ansvarsfullare agerande Färre leverantörer att ha kontakt med för varje inköpare

Leverantörsstrategier Några alternativ Marknadsorientering Leverantörerna kan bytas ut från dag till dag Alternativa leverantörer Övervaka marknaden. Byt till den mest konkurrenskraftige Långtidskontrakt – ramavtal Avtal. Tex viss volym under en viss tidsperiod

Leverantörsstrategier Några alternativ, forts Samarbetsavtal Ofta ett ramavtal. Större möjlighet att anpassa till ett växlande behov Horisontell integration eller samarbete Gemensamma inköp via t ex branschförening eller gemensamt moderbolag Vertikal integration T ex köp eller joint ventures Utvecklingen går mer och mer mot samarbeten i olika former

Leverantörssamarbete Tydlig trend Intresset för samarbete mellan köpare och leverantör ökar SCM-tänkande ligger till grund för detta Samarbeten och nära relationer är dock varken lämpligt eller önskvärt med alla leverantörer

Drivkrafter för leverantörssamarbete Högre flexibilitet Högre planeringssäkerhet Kortare återanskaffningstid Lägre lagernivåer Högre säkerhet i efterfrågan

Drivkrafter för leverantörssamarbete, forts Bättre kapacitetsutnyttjande Bättre kvalitet Enklare administration Bättre konkurrensmöjligheter (SCM) Leverantörssamarbete kräver nära kopplingar mellan köpare och leverantör. Sådana kopplingar är resurskrävande. Man måste ha olika strategier för olika leverantörer.

Problemet tillverka - utveckla Internt eller externt? Internt Utveckla Externt Externt Tillverka Internt Lego-leverantör Leverantör med funktions-ansvar Eget total-ansvar Utvecklings-konsult

Segmentering för val av leverantörsstrategi Att tänka på Verksamhet: Tekniskt avancerat? Hög/låg utvecklingstakt? Kritikalitet: Är det en kritisk produkt för oss? Mycket viktig? Geografi: Bör den av någon anledning hämtas på nära håll? Något som riskerar att bli förstört under lång transport? Kundbehov: Vad ställer kunden för krav på oss och hur fortplantar sig det till våra leverantörer?

Kraljics matris Låg Extern påverkan Hög Tungvikts-artiklar (Hävstång) Strategiska artiklar Icke kritiska artiklar (Standard) Flaskhals-artiklar Hög Intern påverkan Låg

Kraljics matris Variablerna Intern påverkan (köpets betydelse): Materialkostnader, våra totala kostnader, betydelse för företagets lönsamhet. Viktig komponent för slutprodukten? Stor eller liten betydelse? Extern påverkan (leverantörsmarknades komplexitet): Hur ser marknaden ut? Hur är tillgängligheten? Finns det många alternativa leverantörer? Finns det substitut? Är utvecklingstakten hög?

Segmentering vid inköp Ditt företag tillverkar fåtöljer. Företaget sysslar endast med design och montering. Alla delar till fåtöljerna köps alltså in som halvfabrikat. Du får nu ansvaret för att lägga upp strategier för hur komponenterna till en ny produkt ska anskaffas. Den nya produkten är fåtöljen ”Exklusiv” (se bild). Som namnet antyder så är det en ganska exklusiv fåtölj (den ska åtminstone ge ett sådant intryck). Fåtöljen består av följande delar: • Stomme i spånskiva. • Spiralfjädersbotten (samma typ som i sängar) • Skruvar (två sorter, träskruv och skruv med mutter) • Stoppning (skumgummi) • Klädsel (skinn) • Ben i ädelträ • Häftor till att fästa klädseln Använd Kraljics matris för att positionera de ingående delarna och genom detta komma fram till lämplig leverantörsstrategi för dessa. Diskussionsuppgift!

Kraljics matris, Strategierna Hävstång: Volymsamordning, standardisera produkterna, leta efter substitut, jaga kostnader. Prispress. Arbeta aktivt. Strategisk: Ständig uppföljning och bevakning, långsiktiga relationer. Strategiskt beslut om att tillverka eller köpa Lägg mycket arbete. Standard Effektivisera rutiner, minska kostnader för transaktioner / administration. Arbeta så lite som möjligt med detta. Flaskhals: Stora risker, Säkra leveranserna, ha säkerhetslager. Bevaka marknaden

Köparen värderar sin egen styrka gentemot leverantören Marknadsanalys Köparen värderar sin egen styrka gentemot leverantören Leverantörens styrka: t ex lönsamhet, kapacitetsutnyttjande, kostnadsstruktur, marknadsandel Köpande företagets styrka: t ex andel av leverantörens omsättning, tillväxt för aktuella artiklar, lönsamhet för slutprodukter

Strategisk positionering utifrån marknadsanalysen Företagets styrka Leverantörsmarknadens styrka Stor Utnyttja Balansera Medel Diversifiera Liten

Fyra faser vid val av leverantörsstrategi Klassificering: Utifrån ekonomisk betydelse (intern påverkan) och riskprofil (extern påverkan) Marknadsanalys: Värdera sin egen styrka gentemot leverantörerna Strategisk positionering: Utifrån marknadsanalysen. Utnyttja när man är starkare och säkra sig när man är svagare Konkreta handlingsplaner: Utifrån ovanstående väljer man hur man konkret ska agera (välj strategi)

Och nu till något lite mera handgripligt!

Totalkostnadsanalys Att sträva efter att sänka den totala kostnaden för materialflödet i stället för enskilda kosnadsposter Detta innebär att: Man kan tillåta att en enskild kostnad ökar om den totala kostnaden därmed minskar!

Vad vi ska titta på nu berör…. Logistik, Business Logistics Materialförsörjning Materials Management Produktionsstyrning Production Control Fysisk distribution Physical Distribution Leverantör Inköp Råmaterial- lager Produktion Försäljning Lager Kund Inbound Logistics Outbound Logistics Supply Chain Management Kvalitet Information

Partiformning Det ”klassiska” problemet för totalkostnadsanalys Många metoder för att lösa detta Några exempel: Wilsonformeln Wagner & Whitin Silver & Meal Least Unit Cost

Avvägningen mellan Lagringskostnad och Ordersärkostnad Totalkostnad Lagringskostnad Optimal orderstorlek Orderstorlek

Totalkostnad vid partiformning Q = Orderkvantitet (st) K = Ordersärkostnad (kr/gång) D = Efterfrågan (st/tidsenhet) V = Produktens värde (kr/st) (i boken kallad p) W = Lagringskostnad, lagerränta (%/tidsenhet) (i boken, r)

Vad är K? några exempel Vid inköp Orderläggning Leveransbevakning Godsmottagning Ankomstkontroll Inlagring Ankomstrapportering Fakturakontroll Betalning

Vid beordring från egen produktion Vad är K? några exempel Vid beordring från egen produktion Orderplanering Framtagning av produktionsunderlag Materieluttag ur förråd Framtagning av verktyg Omställning av maskiner, STÄLLKOSTNAD Interna transporter Slutkontroll Inlagring, inrapportering

Ekonomisk OrderKvantitet EOK, EOQ, Wilsonformeln, Kvadratrotsformeln......

Exempel på partiformning med Wilsonformeln Företaget MoS, Möbler och Sån´t, tillverkar bla fåtöljen ”Exklusiv”. Till denna köper man in ben som är tillverkade av ädelträ. Det totala årsbehovet uppgår till 32 000 ben/år (fyra per fåtölj) och behovet är jämnt fördelat över året. Inköpspriset för ett ben är 55 kr. I samband med varje beställning har man en fast administrativ kostnad om 150kr för fakturahantering o dyl. Transportkostnaden består av en fast del om 400kr och en rörlig del om 0,25kr/st. Företaget tillämpar en lagerränta på 30% Hur många benska man köpa in vid varje inköpstillfälle? Hur stor är den totala inköpskostnaden för ett år? (Den del som påverkas av partiformningen)  Använd Wilsonformeln och formeln för Ctot.

Egen uppgift partiformning MoS köper också in sitsen, en spiralfjädersbotten, till fåtöljen. Man köper in 8 000 st om året och förbrukningen av dessa är jämnt fördelad, precis som för fåtöljen. Inköpspriset är 86 kr/st. De administrativa kostnaderna vid en beställning uppgår till 150 kr. Man har också lyckats träffa ett avtal med en åkare om en fast transportkostnad oavsett hur många bottnar som levereras. Priset för detta är 400kr. Företaget satsar på att hålla sina lagernivåer nere så man har satt lagerräntan till 30% Det blir nu din uppgift att beräkna hur många spiralfjädersbottnar som ska köpas in vid varje tillfälle. Du ska också göra lite andra beräkningar enligt nedanstående: Hur många bottnar ska man köpa in åt gången för att den totala kostnaden ska bli så liten som möjligt? Hur många inköpstillfällen om året blir det med denna partistorlek? Hur stor blir den totala inköpskostnaden? Hur stor är den genomsnittliga kapitalbindningen i förrådet? Ledning: Titta på hur stort medellagret är och priset för sitsen.  Fundera också på vad som händer om leverantören erbjuder ett lägre pris, 82 kr/st, om du köper 2 000 sitsar i taget.