Ingemar Halvorsen Vägverket NVDB e-post: ingemar. se Tel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
Advertisements

Regional Innovativ GIS- och E-tjänstsamverkan
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
1 Vägen till ett transportprisgrundande avstånd TNE Användarkonferens sept 2007 Åsa Törlind, Verksamhetsledare Transport.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Att söka och förvalta kunskap
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Introduktionskurs för användare Del 3
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
SS Standard för tekniska försörjningssystem
Workshop 11 juni 2003 Redovisning av rekommendationer
Fjärde järnvägspaketet
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Introduktionskurs för användare Del 1
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
Välkomna till en dag om eArkiv
© StrateGIS och STG1 Problemet SGU LMV Lst SCB Komm. RAÄ ? ? Vem har data? Vilken innebörd & kvalitet har data? Stämmer leveransen med beställningen?
1Nordiskt NVDB-seminarium Väg- och järnvägsnät Stanli-metoden …för Väg- och järnvägsnät Vidareutveckling av standarden Mari-Louise Lundgren, Vägverket.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Nore Eriksson, GIS-Väst ADRESS Ca 80% av alla beslut i en kommun har någon form av geografisk koppling Efter det egna namnet är adressen den viktigaste.
Elips - Gränssnitt ABT Ulf Eriksson Lantmäteriet och
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Vägverkets användning av TNE
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Nyttan med standardisering
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Cartesia Skolskjuts Cartesia Skolskjuts är ett marknadsledande och kvalificerat beslutsstödssystem som effektiviserar och kvalitetssäkrar skolskjutsplaneringen.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Statusrapport SIS/Stanli Nordiskt möte, 3-4 maj 2006 Oslo.
KIV - Katalog I Väst KIV, är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en.
IT organisation Tjörn Verksamhetsuppdrag Organisation Arbetsuppgifter ”Burkpriset” Kostnader Vad händer 2003?
”Program Sätra brunn ”
Håkan Wiss Vägverket Region Norr
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
NEA Seminarium 7 december 2004
Tätortsdatabas för Västmanlands län GIS, men sen då? - ”TRÅK-GIS” Standardisering Strukturering Kvalitet Tillgänglighet Ajourföringsrutiner Datautbyte.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nätverks-RTK – var står tekniken idag?
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
6. Grundproblemet vid allt datautbyte – data från externa leverantörer SGU LMV Lst SCB Egen org RAÄ ? ? Vem har data? Vilken innebörd & kvalitet har data?
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Vägverket Vägverkets tjänster och leveranser till kund Gunilla Freij, VV.
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Information på Uppföljningsmöte
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Gatutyp och Vägslag.
Information på Uppföljningsmöte
NVDB Utbildning om företeelser Block 3
Presentationens avskrift:

Ingemar Halvorsen Vägverket NVDB e-post: ingemar. halvorsen@vv. se Tel

Innehåll Bakgrund Organisation Dataförsörjning Aktuellt innehåll Användning, nytta

Hur det startade

Regeringsuppdraget 1996 - 1997 NVDB skall utgöra en av samhällets grunddatabaser. Ansvar för NVDB ges till Vägverket. Intressenter bör kunna påverka verksamheten. NVDB skall göras åtkomlig för användare – inkl kommersiella aktörer – enligt fastlagda prissättningsprinciper. Tillhandahållandet skall bygga på upphovsrättsliga principer. Ingående data bör tillhandahållas på sådana villkor att en vidsträckt användning främjas. Data skall ha en garanterad och väl definierad kvalitet. För att undvika dubbelarbete bör registrering ske vid källan. De kostnader för NVDB som inte täcks av avgifter skall finansieras inom ramen för Vägverkets ordinarie anslag.

Några begrepp Vägnätet Företeelser Utbredning Alla vägar och gator som är upplåtna och byggda för motorfordonstrafik Statliga, kommunala och enskilda vägar Geometri och topologi Nationellt referenssystem Företeelser Egenskap för del av nätet (t.ex. hastighet) eller Fysiskt objekt knutet till nätet (ex.vägbom) Knyts till vägnätet med en eller flera utbredningar Utbredning Anger var på nätet en företeelse gäller Linjeutbredning eller punktutbredning

Organisation

NVDB - ett samarbetsprojekt Olika behov och olika förutsättningar.

Uppdraget - centralt Vägverket, Borlänge Lantmäteriet, Gävle Huvudman för NVDB-uppdraget Förvaltning och utveckling av modeller, metoder, teknik och rutiner Stöd till dataleverantörer Marknad och tillhandahållande Lantmäteriet, Gävle Produktionscentral Leveranser till kunder

Vägverket regionalt 7 regioner levererar data för statliga vägnätet Regionerna ansvarar för kontakter och stöd till kommuner NVDB

Kommunala leverantörer – olika lösningar Kluster av kommuner - regional produktionscentral LVDB NVDB NVDB Slussen NVDB:s tekniska lösning Kommersiella system med gränssnitt mot NVDB LVDB

Skogliga data Skogsnäringen SVDB norr Skogsnäringen 3 SVDB-regioner som levererar data åt medlemmarna, t.ex skogsbolagen SVDB mitt NVDB SVDB syd

Dataförsörjning

Dataförsörjning Initial uppbyggnad vägnät VDB GGD NVDB Omfattning: Hela vägnätet (540 000 km) Klart: 2001

Dataförsörjning Aktuellt läge Kommunalt vägnät VIS/VDB NVDB GGD Fungerande ajourhållning Vägnät Företeelser Successiv anslutning av kommuner för initial leverans Vägnät (Företeelser) NVDB Ersätter gamla data som underlag för kommuner och skog GGD (Vägnät) Företeelser Skogsbil- vägnät Sista säsongen med initial leverans. Under 2004 övergång till ajourhållning. Vägnät

Specifikation - innehåll

Företeelser i NVDB Specifikation Trafikregler Administrativa uppgifter Begränsad bruttovikt Begränsad fordonslängd Begränsat axel/boggitryck Bärighet Förbjuden/påbjuden färdriktning Förbud mot trafik Hastighet Inskränkningar transport av farligt gods Miljözon Motorväg/Motortrafikled Tättbebyggt område Administrativa uppgifter Väghållare Vägnamn Vägnummer Företeelser i NVDB är ca 40 på det totala vägnätet, några förekommer bara på t.ex. det skogliga

Företeelser i NVDB Specifikation Särskilda uppgifter för transporter på skogs-bilvägnätet Framkomlighet för vissa fordonskombinationer Svängmöjlighet Tillgänglighet Vägbom Vändmöjlighet Vägteknisk beskrivning Färjeled Höjdhinder upp till 4,5 meter Planskild korsning Slitlager Vägbredd Övriga företeelser Funktionell vägklass Rek. väg för farligt gods Fler förekommer, framgår av NVDB – Specifikation av Innehåll vilka. Ladda ner på hemsidan.

Aktuellt innehåll

Aktuellt innehåll Statliga vägar Vägnät Från Vägverket Ajourhållning Företeelser Vägnummer Hastighet Vägbredd Motorväg / Motortrafikled Väghållare Bärighet Funktionell vägklass 2003/2004 Färjeled Höjdhinder Planskild korsning Slitlager Förbjuden_Påbjuden färdriktning 2004 Förbud mot trafik

Succesivt ökat datainnehåll genom anslutning av kommuner Aktuellt innehåll Kommunala vägar och gator Vägnät 22 kommuner eget nät Ajourhållning Resterande kommuner GGD Från LMV Företeelser Gatunamn 300 största tätorterna Gatunamn resterande 1600 tätorter 2004 Hastighet Forcerad datainsamling Riks-täck-ande Succesivt ökat datainnehåll genom anslutning av kommuner

Aktuellt innehåll Enskilda vägar Vägnät Huvudsakligen GGD Från LMV Företeelser Skogligt nät Framkomlighet för vissa fordonskombinationer 2003/2004 Tillgänglighet Vändmöjlighet Funktionell vägklass Väghållare Vägnamn Företeelser på vägar med statligt bidrag Driftsbidrag 2003 Från Vägverket

Tillhandahållande

Tillhandahållande NVDB Trafik Olyckor etc Lastkajen Webb/FTP Intern- format .NVD NVDB Vidareförädlare nnn Shape Svensk Std XML SVENSK STANDARD Väg- & järnvägsnät SS 63 70 04 utgåva 2 TMGDB Esri Geodatabas Trafik CAD Olyckor GIS etc KORDAB

Kunder Direktanvändare Vidareförädlare Nyttjanderättsavgift Ajourhållningsavgift Royalty

Leverantörers nyttjande Rätt till grannkommuners data för internt bruk Kommuner Vidareförädla och sprida bear-betade data inom kommungräns till 3:e man Lantmäteriet Vidareförädla till grundläggande kartdata för spridning till 3:e man Leverantörer av data erhåller data för hela sitt geografiska verksamhetsområde för internt bruk NVDB Skogsnäringen Vägverket

Användning

Nyttan med NVDB a Men varför NVDB ? - grunden i all information om Sveriges vägar Samhälls- planering Projek- tering Väg- underhåll Trafik- styrning Miljö Säkerhet Fordons- navigering Transport- planering Total- försvaret Många tillämpningar använder samma källa Mer och bättre data ger bättre tillämpningar Vägdata Men varför NVDB ? a

Nyttan med NVDB a - grunden i all information om Sveriges vägar Samhälls- planering Projek- tering Väg- underhåll Trafik- styrning Miljö Säkerhet Fordons- navigering Transport- planering Total- försvaret NVDB lägger grunden för den mjuka infrastrukturen Tilläggsdata NVDB Gemensamt vägnät, nationella företeelser Statliga vägar Kommunala Vägar/gator Enskilda För en dataleverantör: - Kostnad för en datamängd ger tillgång till tre För en dataförädlare: Dataförsörjning från en källa Uppdatering på ett sätt a

Dataförädlare

Systemtillverkare anpassar sina system till NVDB

STRADA - Tillämpningar som nyttjar NVDB-data Swedish Traffic Accident Data Acquisition IT-stöd för uppföljning av skador och olyckor inom vägtransportsystemet Samarbetsprojekt mellan Polisen, Landstingsförbundet, Socialstyrelsen, SIKA, Kommunförbunden och SCB

Tillämpningar som nyttjar NVDB-data SOLEN RUTT – ruttplanering på NVDB vägnät Zonöversikt – avstånd från centrum och beräkning av tillhörande kostnader Exempel: Vilka områden ligger inom en radie av 1 km upp till 5 km från stadens skolor? Vilka kostnader för skolskjutsar hör till varje zon?

Tillämpningar som nyttjar NVDB-data Skolvägsplanering Tillsammans med Borlänge och Sollentuna kommuner genomförs utredning om bästa skolväg. En prototyp tas fram som visar hur den bästa skolvägen kan beräknas med hjälp av NVDB. Med ett enkelt och lättanvänt kartfönster kan man fråga efter elevs adress, skola och lämplig skolväg. Allt presenteras tydligt i kartan.

BASS - Tillämpningar som nyttjar NVDB-data BasApplikationer Skog och Såg Utvecklat av Berget Systemdesign AB Utgående från NVDB-data kompletterar man eget vägnät med beskrivningar, som används för både ruttoptimering och planering av vägunderhåll inom skogsnäringen

Frågor ? Kontakta oss! Web: www.vv.se/nvdb E-post: nvdb@vv.se Kundtjänst: 0243-75 900 Postadress: Vägverket NVDB 781 87 Borlänge