Speltestning -Fuzzy Logic. Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ackord på piano Ett ackord består av minst tre toner som klingar tillsammans.
Advertisements

Passningsövning - Korset
Ackord på piano.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Rapportskrivning – rep.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Speltestning -Med Fuzzy Logic. Introduktion - Banor och fiender visar strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Funktioner och programorganisation
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Programmeringsteknik Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Speltestning -Fuzzy Logic. Bakgrund - Strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Pbs IT IT-undervisning: Lyx eller nödvändighet?.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 6 Asymtotisk analys.
Algoritm analys och rekursiva metoder kap 5,7
En PowerPoint om PowerPoint
Statistik.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Programmeringsteknik
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord ”Den enda verkliga utbildningen får man av det som går en emot.” André Gide ( )
Från idé till projektplan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Speltestning -Fuzzy Logic. Bakgrund ”Speltestning är den viktigaste aktiviteten en speldesigner ägnar sig åt, ironiskt nog är det oftast den aktiviteten.
Att arbeta vetenskapligt
DD1311 P ROGRAMMERINGSTEKNIK MED PBL Föreläsning 9 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
BREDDAD REKRYTERING.
Grundidén är... att utveckla en idrott som fungerar lika bra för både funktionshindrade som icke funktionshindrade. Detta för att inte särskilja utövare.
En guide för arbeten i SO
F4 - Funktioner & parametrar 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Modularisering ”svarta lådor” Väl definierade arbetsuppgifter Enklare validering Enklare.
En fråga per elev – bråk år 6
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Speltestning -Med Fuzzy Logic. Introduktion - Banor och fiender visar strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Fysikexperiment, 7.5 hp1 Oviktad linjär anpassning Om är det bästa estimatet (enligt minsta kvadratmetoden) av parametrarna a och b: Uppskattat.
Speltestning -Fuzzy Logic. Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel,
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
Formellt, skarpt och snyggt
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Föräldramöte 09 röd
Trender och fluktuationer
Data och att presentera data
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Ungdomsdomarutbildning 5-7 manna
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Svårighetsgrad: Medelsvår
Komma igång med Scratch
Klara Nordström Anders Vestin
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Fråga om [ditt ämne] [Ditt namn] [Datum].
Överklagningar av tvärvillkorsbeslut
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
Presentationens avskrift:

Speltestning -Fuzzy Logic

Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel, samt kunna jämföra detta mot hur speldesignern ämnat att spelet skulle spelas

Problemformulering - Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic?

Metod Spelet HP, Ammo, Bomb Fiender, Poäng 4 pass Pass 1 Uppifrån, Byter sida !Mitten, !Bomb

Fuzzy Evaluering

Egna Fuzzy Info från loggfiler till attribut Attribut = Medelvärde över passet Klass: Good / Bad Till: G-REX / Ramverket

Egna Fuzzyregler Predicera bra / Dåliga spelare Hur ska en bra spelare spela? Output = Poäng Träffsäkerhet

Egna Fuzzyregler Exempel: Pass 1 float fuzzyValue = 0; fuzzyValue += LowX; fuzzyValue += HighX; fuzzyValue += FiredShots / 2; fuzzyValue += UsedBombs; Vad säger regeln?

Egna Fuzzy med G-REX G-REX skapar regler Jämförs mot G-REX fuzzy 10 fold cross validation

G-REX Fuzzy Crisp-värden läses in i G-REX G-REX fuzzifiering HP istället för HighHP Klass: Good / Bad

G-REX Fuzzy G-REX fuzzy  Ramverket Bättre än ramverkets fuzzifiering?

G-REX Fuzzy G-REX skapar regler Jämförs mot ramverkets fuzzifiering

Alla pass i ramverket Alla pass räknas till en helhet i ramverket Kalkylerad poäng summeras

Alla pass G-REX Input = Fil med alla pass HP1, HP2, HP3, HP4 Generell regel för hela spelet

Analys Alla Pass

Analys Pass 2

Analys -Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic? -Ja, Vi har resultatet men inte hunnit analysera det djupare.

Slutsatser Egna regler fungerar bra men G-REX regler blir bättre. G-REX hittar regler som inte är triviala (per pass) Egna Fuzzy = G-REX fuzzy för G-REX G-REX hittar ej bra regler för alla pass Vissa attribut saknas / fel (usedBombs) Metoden fungerar bra pass för pass

Frågor?