Speltestning -Fuzzy Logic
Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel, samt kunna jämföra detta mot hur speldesignern ämnat att spelet skulle spelas
Problemformulering - Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic?
Metod Spelet HP, Ammo, Bomb Fiender, Poäng 4 pass Pass 1 Uppifrån, Byter sida !Mitten, !Bomb
Fuzzy Evaluering
Egna Fuzzy Info från loggfiler till attribut Attribut = Medelvärde över passet Klass: Good / Bad Till: G-REX / Ramverket
Egna Fuzzyregler Predicera bra / Dåliga spelare Hur ska en bra spelare spela? Output = Poäng Träffsäkerhet
Egna Fuzzyregler Exempel: Pass 1 float fuzzyValue = 0; fuzzyValue += LowX; fuzzyValue += HighX; fuzzyValue += FiredShots / 2; fuzzyValue += UsedBombs; Vad säger regeln?
Egna Fuzzy med G-REX G-REX skapar regler Jämförs mot G-REX fuzzy 10 fold cross validation
G-REX Fuzzy Crisp-värden läses in i G-REX G-REX fuzzifiering HP istället för HighHP Klass: Good / Bad
G-REX Fuzzy G-REX fuzzy Ramverket Bättre än ramverkets fuzzifiering?
G-REX Fuzzy G-REX skapar regler Jämförs mot ramverkets fuzzifiering
Alla pass i ramverket Alla pass räknas till en helhet i ramverket Kalkylerad poäng summeras
Alla pass G-REX Input = Fil med alla pass HP1, HP2, HP3, HP4 Generell regel för hela spelet
Analys Alla Pass
Analys Pass 2
Analys -Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic? -Ja, Vi har resultatet men inte hunnit analysera det djupare.
Slutsatser Egna regler fungerar bra men G-REX regler blir bättre. G-REX hittar regler som inte är triviala (per pass) Egna Fuzzy = G-REX fuzzy för G-REX G-REX hittar ej bra regler för alla pass Vissa attribut saknas / fel (usedBombs) Metoden fungerar bra pass för pass
Frågor?