FÖRENKLING & DEFINITION AV SOLUTION SELLING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TRAFFITECH extended transport solution. TRAFFITECH Traffitech XTS hanterar helt automatiskt samtliga aktiviteter i transport och leverans processen Detta.
Advertisements

Samtala om böcker.
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Tidsplanering Tidsplanering
Waymaker Online Testkunder & Implementationsprocess
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Vad är det egentligen som gör ett team effektivt?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Sammanhållen hemsjukvård i Gävleborg Stöd för förändringskommunikation
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Skapa en lönsam kundrelation
Skapa ideala kundprofiler
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
till en presentation av System och lösningar med RFID
Affärsintegration och Asset Management
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Förra måndagen gick vi igenom:
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Hur funkar de egentligen?.  Noa  Josua  David  Daniel  Sadrak, Mesak, Abed-Nego.
AMP Kickoff - Stockholm
Användbarhet - projektledarens dröm eller mardröm
Eva Göransson TRESON Kompetens & Utveckling AB Konsulter sedan 1981
Modul 1 Använda teamwork-färdigheter
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Inköpsrutiner.
E-hälsa och strategisk IT
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Fråga 14 Oy Företag Ab:Kund 12345:Beställning P1023:Produkt
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
INFORMATIONSMÖTE Instruktioner De efterföljande PPT-bilderna kommer att lotsa gruppen genom informationsmötet för att presentera forum-året och undersöka.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lions Clubs International  Utbildning för zonordförande.
Kartläggning av inköpsprocessen
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Intern/extern kommunikation
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Köprätt.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Dialect – Thomas Eriksson
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Överlämning Distrikt 21. MÅLET med överlämning Zontas mission Zontas vision Conviction Commitment Courage.
Kostnadshantering Ansvarar för att de IT-tjänster som levereras har kostnadstäckning och att pris är i relation med kvalitén. Det finns indirekta och direkta.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
på personer i behov av hjälp
Choice Sales Introduction
Ikett Personalpartner AB
Kommunikationsprocesser
Coachande samtal.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
När /Var /Hur ska aktiviteten genomföras?
Företagets intressenter
Kontinuitetshantering – Ett fiktivt exempel
Presentationens avskrift:

FÖRENKLING & DEFINITION AV SOLUTION SELLING UTBILDARE: BJÖRN STRID, SÄLJCOACH Hej och välkommen till Fältsäljare – Så ska du jobba! Mitt namn är Björn Strid, säljcoach och utbildare inom försäljning, beteende & kommunikation. Jag har över 55 000 timmars erfarenhet från försäljning där just rollen Fältsäljare är den rollen som ligger mig närmast om hjärtat. Du kommer under denna utbildning få kunskap om hur du ska arbeta i din roll som Fältsäljare, från nyanställd till de kommande tre åren. Anledningen till att jag valt just tre år som tidshorisont, är att då har du hunnit så, skörda och njuta av denna roll. Dessutom har din arbetsgivare hunnit tjäna bra med pengar på dig, så att du har möjlighet att avancera vidare inom företaget. Eller om det inte är möjligt kunna gå vidare till ett externt jobb. Då kommer din arbetsgivare motvilligt att ge dig dina varmaste rekommendationer och du kommer att ha en arbetsgivare som du alltid är välkommen tillbaka till, om det nya jobbet inte var som du tänkt dig. Dessutom har du hunnit att själv ge dig en ärlig chans i din roll.

AGENDA: SOLUTION SELLING 1. Intro Vad är solution selling? Målet med utbildningen 2. Utbildning 1. Beteende stil: Extended DISC 2. Identifiera problem 3. Säkra datum 4. Säkra sponsor (Påverkare 1) 5. Säkra powersponsor (Beslutsfattare) 6. Säkra lösning 7. Säkra prisnivå 8. Skriva offer 9. Skicka offert 10. Offert accepterad 11. Skriva avtal 12. Avtal accepterat 13. Uppföljning

C D S I Extended DISC – Det spontana beteendet Innovativ Mål fokuserad Energisk Resolut S I Inspirerande Öppen Pålitlig Generös Lojal God lyssnare Samarbetsvillig Lugn Fakta baserad Kunskapsrik Systematisk Diplomatisk

Identifiera problem Fältsäljare Fältet Ställ frågor Komma till insikt

Sponsor brev Kontraktsdatum Leverans startdatum Leverans slutdatum Säkra datum Säljkordinator Sponsor brev Kontraktsdatum Leverans startdatum Leverans slutdatum

Värdera kontakter -3 till +3 Säkra sponsor Relations- byggare Värdera kontakter -3 till +3 Gillar och förstår Notera aktiviteter Genomför aktiviteter

Värdera kontakter -3 till +3 Säkra powersponsor Ansvarig Värdera kontakter -3 till +3 Uppskattar beteendestil Få personen att gilla dig

Har de förstått deras problem? Säkra lösning Ansvarig Har de förstått deras problem? Har de förstått värdet? Förstår de vad de köper? Kan vi och vill vi leverera?

Summer det totala värdet Säkra prisnivån Ansvarig Summer det totala värdet När ska de sparat in detta värde? Vad blir den årliga besparingen? Vilka konkurrerar vi mot? ”Test sälj nu”

Avtals ansvarig – Tar hjälp av ansvarig Skriv & skicka offert Säljkordinator Avtalskunnig Ansvarig Avtals ansvarig – Tar hjälp av ansvarig Gemensam genomgång Skicka Följ upp

Stäm av igen alla inblandade för avtal Offert accepterad Ansvarig Stäm av igen alla inblandade för avtal Något kunden måste ha med i avtalet Övrigt

Avtals ansvarig – Tar hjälp av ansvarig Skriv & skicka avtal Säljkordinator Avtalskunnig Ansvarig Avtals ansvarig – Tar hjälp av ansvarig Gemensam genomgång Skicka

Intern genomgång – Sucess story Avtal accepterat Ansvarig Intern genomgång – Sucess story Överlämning till start-up teamet Var på plats vid uppstart Säkerhetsställ leverans Uppföljningsmöten

Sales methods Simplyfyied by Salesbox