LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB
AGENDA MLH Dag 2 4 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 5 Juridik - Förfrågan - Offert - LOI Avtal Grupparbete 4 Dag 3 6 Utrustning Byggnad Grupparbete 5 Truckar Automation Grupparbete 6 Säkerhet Dag 1 1 Allmän orientering - Historik Begrepp Aktörer Grupparbete 1 2 Skapa värde - Grupparbete 2 3 Verksamhet Processer Lager Administration IT
Tredjepartslogistik Samsung Media Markt Kuehne+Nagel
Allmän orientering MLH Kursmål Ha god kännedom om den historiska utvecklingen Ha god kunskap om hur en 3PL verksamhet är uppbyggd Ha god kunskap hur en 3PL verksamhet kan generera värde till en kund
Allmän orientering MLH 3 PL/TPL VMI Vendor Managed Inventory 4 PL? LLP (lead logistic provider) SCI (supply chain integrator) LCT (logistic control tower) SCM (supply/demand chain management)
Allmän orientering MLH Historik - 70-talet och tidigare Transporter och lager integrerade Billiga lokaler Bristfälliga IT-system Primitiv kommunikation ASG – Bosch/Siemens, Miele…
Allmän orientering MLH Historik - 80-talet Nybyggnation av 3PL lager Realtidsbaserade IT-system EDI-lösningar Jönköping, Örebro…. 3PL profit center
Allmän orientering MLH Historik - 90-talet Större företag har accepterat 3PL Medelstora företag börjar visa intresse Nordiska lager allt vanligare Marknaden växer med 20-30% per år Norrköping en allt intressantare lokaliseringsort Green Cargo DSV (DFDS) Kuehne + Nagel Nova Lagerservice
Allmän orientering MLH Historik - 2000-talet Nordiska lösningar dominerar Globala koncept Supply Chain Management (SCM) Medelstora företag väljer 3PL Mindre företag diskriminerade Marknaden växer med 15-20% per år Norrköping nummer 2 i Sverige
Allmän orientering MLH Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören Tillväxt av stora distributionslager (> 10.000 m2) 2002 – 2012 tillkom ca. 2.500.000 m2 Jönköping Norrköping Örebro Borås Mälardalen Stockholm Göteborg Helsingborg Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören
Allmän orientering MLH Nya lager som öppnats under 2012 Göteborg RPG Logistics 20.000 Göteborg Apoteket m fl 18.000 Borås Speed Logistics 20.000 Arlandastad DSV 15.000 Arlandastad Beijer 20.000 Örebro Swedol 18.000 Falköping AB Gunnar Pellvik 12.000 Helsingborg Post Nord Logistik 53.000 Landskrona DSV 90.000 Norrköping Stadium 11.000 Norrköping Haugengruppen 11.000 Falun Samdistribution 11.000 Halmstad Biltema 18.900 Halmstad AJ Produkter 33.000 Jönköping Hyresgäst ej klar 14.000 Totalt 374.900 m2
Allmän orientering MLH Aktörer Totalt 160 3PL aktörer 2009 DHL Posten Nord Logistik > 350.000 m2 Schenker, DSV > 200.000 m2 Aditro > 100.000 m2 Kuehne + Nagel, Maersk Logistic, Bring, Itella, Transfargo, etc….. < 100.000 m2
Allmän orientering MLH Nya Logistikcentra etableras Landskrona Umeå DSV bygger 70.000 m2 i en första etapp. Planerar ytterligare 100.000 m2 i en senare etapp Umeå Kombiterminal för 300 MSEK byggs i anslutning till Botniabanan 40 hektar logistik park planeras DSV är först att etablera sig Gävle > nytt logistikområde i anslutning till E4:an Katrineholm > 100 MSEK satsas i ett nytt logistikområde med bl a en kombi- terminal
Allmän orientering MLH Grupparbete 1 Vilka faktorer är avgörande för en etablering av en 3PL verksamhet
Allmän orientering MLH Vilka faktorer avgör en etablering? Infrastruktur 100 % Anslutning till motorväg 100 % Logistikkostnader 93 % Tillgång till mark 85 % Miljö 85 % Expansionsmöjligheter 82 % Närhet till marknad 80 % Markpris 78 % Närhet till järnvägsterminal 58 % Närhet till hamn 36 %
Allmän orientering MLH Etableringar i Norrköping Egen regi 3PL Good Year Freudenberg Bauhaus Team Sportia Greif Duni Fatzer Samsung Bosch Verktyg Grundig Fuji Audio Pro Kenwood Casall Ericsson Akademibokhandeln Apoteket Hjärtat Candy King DT Group Beijer Byggmaterial Silvan Cheapy Lågprisbygg Egen regi Bröderna Edstrand Stadium OCL/Brorsson Bosch /IVT Kontorab Nordfarm Servera Mårdskog & Lindqvist Haugen Cloetta Swedhandling Cafébar m fl.
Skapa värde MLH Värde = Kvalitet x Service Kostnad x Tid
7. ”Företagsledningens engagemang” Skapa värde MLH 7. ”Företagsledningens engagemang” 3. Arbeta med processer 4.Arbeta ständigt med förbätt- ringar Sätt kunden i centrum 2. Basera beslut på fakta 5. Låt alla vara delaktiga 6. Skapa helhetsbild
Sätt kunden i centrum MLH Tag reda på kundens behov Service Kvalité Kundmöte Partnerskap
Basera beslut på fakta Mätningar KPI Ekonomiskt utfall Kund-enkät Rapport/ presentation Beslut
Arbeta med processer MLH En process är en kedja av aktiviteter, som i ett återkommande flöde skapar värde för en kund Kartlägg Avstämning Utbildning Produktion
Arbeta ständigt med förbättringar MLH Arbeta ständigt med förbättringar 1 2 Granska Mät Arbets- grupp 3 5 Prova Analysera 4 Ändra
Låt alla vara delaktiga MLH Information Återkopp-ling Utbildning Kunskap om hur värde skapas Kunskap om sin roll
Kunskap om hur värde skapas Skapa helhetsbild MLH Information Återkopp-ling Utbildning Kunskap om hur värde skapas Kunskap om sin roll
Företagsledningens engagemang MLH Företagsledningens engagemang Sätter mål Följer upp Återkopplar
Skapa värde MLH Grupparbete 2 Utgå ifrån de fyra värdeskapande faktorerna och ta fram exempel på dessa i en 3PL miljö
Verksamhet MLH Processer - kärnprocesser Inleverans ..\Logistik Park\Putaway process.doc Helpall Blandpall Utleverans ..\Logistik Park\Outbound picking Tools.doc Orderhantering Plockorder ..\Logistik Park\Outbound packing process.doc Artikelplock Kundorderplock Ersättning ”Cross Docking” ..\Logistik Park\Cross Docking process.doc Inventering Rullande Total VAS-aktiviteter Varuförädling
Verksamhet MLH Lager Pallställage Golvlager Hyllager Buffert Plockplats Golvlager Buffert/plockplats Hyllager Plockplatser
Verksamhet MLH Administration/Kundservice - stödprocesser Inleverans Ankomstplanering Kontroll av leveransdokument Redovisning av mottagna bilar Utleverans Orderplanering Plockplanering Bokning av utleveranser Utleveransrapporter Tullager Dokumentation per tullid Inventering Redovisning Dokumentering Analys
Verksamhet MLH Internt Externt Key Performance Indicators – KPI Produktivitet Inleveranser Utleveranser V.A.S. Lagring M2 faktor Externt Kvalitet Rätt tid – inleveranser Rätt tid utleveranser Rätt innehåll - utleveranser Inventarium Avvikelser
Verksamhet MLH IT kundservice Inleverans Utleverans Tullager Ankomstplanering Excel Kontroll av leveransdokument WMS Redovisning av mottagna bilar Excel Utleverans Orderplanering/Orderplock WMS/PMS Bokning av utleveranser TMS Utleveransrapporter TMS Tullager Dokumentation per tullid Excel/WMS Införtullning TDS Transitering TDS Inventering Redovisning WMS Dokumentering Excel Analys WMS
Verksamhet MLH IT produktion Planering Uppföljning EDI Ankomstplanering Utleveransplanering Bemanning Prioritering Transportplanering Uppföljning Produktionsläget Produktivitet EDI Mottagning från kund Bekräftelse till kund Transportinformation till transportören
Verksamhet MLH Kunder Ankom- mande PMS Lagerplats Artikel Order Tull/TDS WMS Invente- ring Kund TPS Transportör