Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Sesammottagningen Sesammottagningen Matilda Berntsson, Lise-lotte Lundgren, Marie Olsson Matilda Berntsson, Lise-lotte Lundgren, Marie Olsson SAHLGRENSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET
Bakgrund Patienterna klagade på att de inte kom fram under telefontiden. Patienterna klagade på att de inte kom fram under telefontiden. SAHLGRENSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET
- 90% ska komma fram samma dag under telefontiden. - 75% ska komma fram på < 3 påringningar. - 90% ska komma fram samma dag under telefontiden. - 75% ska komma fram på < 3 påringningar. SAHLGRENSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET Mål Mål
Olika PDSA-cykler testades, mättes och utvärderades. Olika PDSA-cykler testades, mättes och utvärderades. Testcykler som blivit bestående förändringar: - Separerar tidsbokning och rådgivning, med olika telefonnummer. - Ökade antal timmar i telefonen. - Olika personalkategorier tar emot olika typer av telefonsamtal. SAHLGRENSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET Genomförandet Genomförandet
Resultat SAHLGRENSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET
Tidigare var telefontiden integrerad för tidsbokning, rådgivning och provsvar. Detta ledde till svårigheter att komma fram under telefontiden. Genom att separera, tydliggöra och ändra personalkategorier har samtalen blivit kortare, fler patienter kommer fram i telefonen och rätt frågeställning till rätt personalkategori har gjort oss mer effektiva. De olika personalkategorierna har upplevt de nya arbets- uppgifterna som utvecklande och gett oss mer flexibilitet. Arbetsbelastningen har inte blivit ökad i negativ omfattning. Sammanfattning SAHLGRENSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET