Per Wising Enheten för IT och media 25 oktober 2002 Portale r.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för lärare En guide.
Advertisements

Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU
Ladok3 och studenttjänster »Västerås Behoven »Studenten vill se en samlad bild av sina studier •Nationell mobilitet ökar •Önskemål om att.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Agenda förmiddag Presentation av närvarande samt våra roller
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Page 1 GADD Software en introduktion Publik version, September 2013, gaddsoftware.com.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Att söka och förvalta kunskap
PETER Nicks Product Marketing Manager
Hardware OS Data, User settings Applications IT utmaningar Beroenden mellan PC komponenter hämmar flexibiliteten Vad förändras Beroenden bryts med hjälp.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Att bygga en fungerande webbplats
Affärsintegration och Asset Management
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Intranät – inte för alla?
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Det här bildspelet är till för dig som arbetar på Naturvårdsverket och vill ha.
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Microsoft Healthcare Desktop Microsoft AB Offentlig Sektor
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
<element name="ReportClient" minOccurs="0">. <simpleType>
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
Portalprojektet Historik Gruppering Målgruppernas behov Perspektiv och generaliseringar Lösningar Teknik Tidsplan Frågor.
Projekt och Arkitektur
Sammanslagning av ämnesportalerna AGORA, KvinnWebb, Rättskällan och SamWebb Ann-Sofi Cullhed Uppsala universitetsbibliotek.
Att komma igång Checklistor och tips.
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
A Federation-Ninja’s warstories from the field…
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
1 Svar på frågor. 2 Registrerade reseorder per avdelning – går inte! Per skola går det att söka fram alla resenärer som har reseorder Rapporter i KTH-RES.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
System arbetssystem informationssystem
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
LU Desktop.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Introduktion till Informationsvisualisering, del 2 Staffan Björk
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Headline Subheading 2 Kvalitet genom specialisering.
Rapport om ALMA-projektet
Continuing the work with scb.se.
Kvalitet genom specialisering
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Ladok3 och studenttjänster
Quality through specialisation
Kvalitet genom specialisering
SLL om tjänster för det kommunala området
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
IT Databas Göran Wiréen
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Kvalitet genom specialisering
Medarbetarportalen (MP)
Presentationens avskrift:

Per Wising Enheten för IT och media 25 oktober 2002 Portale r

Vad är en ”portal” egentligen? Några förslag…

Definitioner A one-stop client-oriented web site that personalizes the portal’s tools and information to the specific needs and characteristics of the person visiting the site, using information from university databases. University Web Developers’ Mailing List Portals FAQ v. 1.0

Definitioner The user-elected point of entry that will provide all constituents with a single, personalized, web interface to all information and application resources in a secure, consistent and customizable way. Bernard W. Gleason, Boston College

Definitioner En individualiserad, webbaserad informations- och kommunikations- plattform för studenter och lärare i en lärandemiljö. Definition av ”studentportal”, Lärandets galleria, Stockholms universitet

Anpassning Portalen anpassar sig Personalisering Du anpassar portalen Desktop Verktyg, program & filer ”Kunskapsportal” Stöd i arbete & studier Vi tränger lite djupare in i förklaringen…

Anpassning Sker när man loggar in (”single sign on”) Ju mer portalen vet om dig, desto bättre Förändras automatiskt när de roller, grupper och funktioner du har förändras Potentiellt olika presentation för olika typer av hårdvara Kan visa information och tjänster beroende tidpunkt

Personalisering Anpassa portalens innehåll efter dina egna behov och preferenser Gör personliga inställningar som portalen inte redan ”känner till” Ändra grafisk layout, färger och form

Desktop ”Genomsnittsanvändaren” blir i större utsträckning oberoende av operativsystem Portalen ersätter desktopmjukvara Ger förenklade, och rollbaserade, gränssnitt till expertsystem

”Kunskapsportal” Möjliggör olika typer av transaktioner Interaktion med expertsystem — ”for dummies” Kollaboration mellan studenter, mellan student och lärare, och mellan kollegor Dela resurser i organisationer och i grupper Stödjer processer i kunskapsbyggnaden

OK - det låter jättebra. Men… varför?

Varför portal? Administrativa processer kan underlättas Enkelt - innehåll är rollbaserat Urval - här finns det du berörs av Underlättar och ökar kvalitet i samarbete Dyrt att utveckla, relativt billigt att drifta (givet andra vinster!) Stärka universitetets identitet

Vad händer med webben?

New and Improved Formula!

En möjlig utveckling ”glassig broschyr” riktar sig till: potentiella studenter ”den intresserade allmänheten” andra myndigheter Institutioners och enheters allmänna information Ingen inloggning Portaler med versioner för: studenter anställda alumner Självservice Kommunikationslösningar Individanpassad information Inloggning: SU-konto Data Extern kommunikation Intern kommunikation

Portalens komponenter Notifikationer Kanaler Prenumeration Navigation Anpassning Personalisering Grafik Länkar Kataloger Administrativa verktyg Hjälpfunktioner Sökfunktioner

Portalens komponenter Fliksystem - en standardmetafor

Portalens komponenter Fliksystem - en standardmetafor HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5

Portalens komponenter Layout - du väljer HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kolumn 1Kolumn 2Kolumn3

Portalens komponenter Layout - du väljer HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kolumn 1Kolumn 2

Portalens komponenter Kanaler placeras in under lämplig flik HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kolumn 2

Portalens komponenter En kanal har ”widgets” som ändrar dess tillstånd HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 Kontextkänsl ig hjälpfunktion Fyll sidan med denna kanal Göm undan kanalen Tag bort kanalen

Tekniska krav Är vi redo för portaler vid Stockholms universitet? HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5

Tekniska krav Vad fordras? HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 En vision Kunskap Viss ”koll” på folk Säkerhet Separerad autentisering och auktorisation Skalbarhet Grafiskt gränssnitt Innehåll Data från bakomliggande system

Administrativa frågor Vad fordras? HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 PLANERING ! Vem äger frågorna? Hur hanterar vi data? Vem bestämmer? Ledningens stöd Ledarskap ! Pengar Tid Fråga användarna Driftfinansiering- och organisation

”Portalstrategi” HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 En portal - många typer av användare Utnyttja existerande teknisk infrastruktur maximalt Öppna standarder (uPortal et al.) Nationellt och internationellt samarbete KIS(S) Utgå från slutanvändare med relativt låg datorkompetens Sök stöd från ledningen, allierade i organisationen

Vet mer ! HemFlik 2Flik 3Flik 4Flik 5 people.su.se/~wisin