Metod Intervjuer med Stefan Gustafsson (Skeppargatan)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Kort om Matrisen Bildat anställda Cirka 2500 kunder
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Antal aktiebolag Omsättning Resultatutveckling.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Marknadsplan Sandström de Wit
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Marknadsföring av turism
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Ekonomisk och organisatorisk analys av Elitserien och SSL ”Projekt elitutveckling starka elitklubbar”
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
PA Consulting group ab.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Key Findings - rekryteringstrender
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Introduktionskurs Industriell ekonomi ht 2010 Tel
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
Marknadsplan Gymbolaget
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kollektivtrafikbarometern 2014
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
PSYKOLOGFÖRETAGARNA SOM BOLAG
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Arenabolaget i Linköping AB
(Företagsnamn) SWOT-analys
Presentationens avskrift:

Metod Intervjuer med Stefan Gustafsson (Skeppargatan) Intervjuer med Jörgen Lövgren (BDO)

Business mission ”Det som gör Skeppargatans Revision så speciellt är att vi besitter den stora byråns kunskaper samtidigt som vår organisation präglas av flexibilitet och kundanpassning. Vi har en unik bredd inom revision och andra ekonomitjänster. Vi har erfarenheten, flexibiliteten och förmågan att kunna hantera både små och medelstora kunder.” (Skeppargatan Revision AB)

Om Skeppargatan Revision AB Strategi Nyckeltal Konkurrenter

Strategi Differentierar sig genom personal och service ”Skeppargatans revision är ensam om att enbart använda kvalificerade revisorer till varje enskilt uppdrag” (Gustafsson, 2012) Kostnadseffektivitet kombinerat med hög kvalitet

Nyckeltal Skeppargatans Revision Revisorspoolen Matsson & Co BDO Revision Jämförelse

Skeppargatans Revision

Revisorspoolen Matsson & Co

BDO Revision

Jämförelse Stor förändring i Skeppargatans nyckeltal de senaste tre boksluten Större byråer har sämre nyckeltal än mindre byråer För och nackdelar med Skeppargatans höga kassalikviditet

STP-analys Segmentering Urval Positionering

Segmentering Små och medelstora företag samt stiftelser och föreningar Relativt brett utbud för att möta olika kundgruppers behov En majoritet av kunderna efterfrågar dock deras revisionstjänster

Urval Företaget har en odifferentierad marknadsmix ”They will discuss face-to-face with each customer their requirements, and tailor their services accordingly.”(Fahy & Jobber, 2012 s.125) Skräddarsyr sina tjänster efter kundens behov

Positionering

5P Produkt Pris Plats Påverkan Personal

Produkt Revision Ekonomikonsultationer Bokslut Årsredovisningar Deklarationer Skatterådgivning Koncernredovisning IFRS, USGAAP Intern kontroll/ Intern redovisning Bolagsbildning

Pris Skeppargatans erbjuder en annorlunda prisplan “Vi är väldigt kostnadseffektiva gentemot andra byråer. Många större kunder är glada att slippa studenter och nyanställda som ofta får sköta det mesta arbetet. En stor revisionsbyrå träffar ofta bara kunden 1h om året. Kunderna får ofta utbilda personalen i början då de saknar kompetens. Skeppargatan är ensamma med att enbart använda kvalificerade revisorer till varje uppdrag.” (Gustafsson, 2012)

Plats Skeppargatan har kontor belägna i Stockholm och Linköping Kundträffar sker enbart några gånger om året Centralt läge i Stockholm

Påverkan Linköpings Innebandy, Google, Eniro och Hitta Har på senare tid börjat använda mötesbokare Inga planer att utöka sin marknadsföring

Personal Godkända och auktoriserade revisorer Skeppargatan består av två auktoriserade och en godkänd revisor Gjorde sig av med personal

SWOT-analys Styrkor Svagheter Endast kvalificerade revisorer Inga studenter/nyanställda Liten revisionsbyrå- Korta beslutsled Tillgänglighet Centralt placerad Expandering- Sammanslagning med Sonorarevision   Svagheter Liten revisionsbyrå Missvisande namn Dyrare   Möjligheter Föråldrad revisionskår Slopad revisionsplikt som ger omvänd effekt Kojunktur- Behövs mer arbete och granskning hos kunderna i sämre tider då dem behöver mer hjälp   Hot Slopad revisionsplikt Utökad slopning av revisionsplikt Konjunktur  

PEST-analys Politiska faktorer Ekonomiska faktorer Sociala faktorer Teknologiska faktorer

Politiska faktorer 2010 slopades revisionsplikten för småföretag Kan vara en nackdel för småföretag att inte få hjälp Kvalitetsstämpel Gustafsson tror på en ökad efterfrågan på ekonomisk rådgivning

Ekonomiska faktorer Arbetet är väldigt säsongsindelat (70% av omsättningen första två kvartalen) Lösningen att erbjuda tilläggstjänster Konjunkturen påverkar inte branschen

Sociala faktorer Inga fysiska produkter Sociala faktorer kan nästan uteslutas

Teknologiska faktorer Viktigt att vara uppdaterat då branschen är digitaliserad Skrivaren ett viktigt hjälpmedel

Försäljningsmål, lönsamhet & marknadsandel Arbetar inte efter mål på samma sätt som andra Återkommande kunder bidrar till enkelhet Mål för reklamkampanjer

Ansoff-Matrix (Fahy & Jobber, 2012 s. 321)

Åtgärdsplan Brand management Marknadsmix 5P Kostnadskalkyler

Brand Management Då namnet inte överensstämmer med företagets position kan oklarheter uppstå Vi anser att ett namnbyte skulle underlätta en eventuell expansion Ett namnbyte är billigt men har även nackdelar

Marknadsmix 5P Produkt Skeppargatan bör öka sin profilering mot rådgivning och konsultering Använda andra metoder för merförsäljning

Marknadsmix 5P Pris För tillfället inga åtgärder Plats Flexibelt arbete med få kundbesök Städer mellan Stockholm och Linköping

Marknadsmix 5P Påverkan Förändring av hemsidan Servicefinder Personal Viktigt att arbetar efter samma riktlinjer Anställa en ekonomiassistent

Kostnadskalkyl Ekonomiassistent (”Att förstå externredovisning – faktabok”, s. 139, uppl. 1:1, 2010, av Gunnar Eriksson och Peter Johansson, Liber.), (Gustafsson, 2012).

Kostnadskalkyl Servicefinder

Slut

Källförteckning   Litteratur David Jobber & John Fahy, Foundations of marketing, upplaga 4 2012 Gunnar Eriksson & Peter Johansson, Att första externredovisning – faktabok, upplaga 1:1 2010, Liber Internet www.skeppargatanrevision.se (den 18 12 2012) http://www.bolagsverket.se/polopoly_fs/1.7662!/Menu/general/column-content/file/En%20frivilig%20revision.pdf (den 18 12 2012) www.lagen.nu/2001:883 (den 18 12 2012) http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/regelkrangel/minsta-foretagen-slipper-revisionsplikten_105968.html (den 20 12 2012) http://www.allabolag.se/5567398374/Skeppargatans_Revision_AB (den 02 01 2013) http://www.allabolag.se/5563221661/Revisorspoolen_Matsson_och_Co_AB (den 02 01 2013) http://www.allabolag.se/5565858007/BDO_AB (den 02 01 2013) Muntliga källor Stefan Gustafsson. (den 20 12 2012). delägare, Skeppargatans Revision AB Jörgen Lövgren. (den 21 12 2012). auktoriserad revisor, BDO Sverige AB Jesper Andersson. (den 08 01 2013). Säljare, Servicefinder AB