Våra motiv för att satsa på processorientering av vården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prata inte med utan om en aktiv missbrukare
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Prestationbaserade statsbidrag till insatser för äldre.
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
Scanias motormontering Södertälje
Vad innebär val av vårdenhet?
Samordnad vårdplanering
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Avdelningen för somatisk specialistvård
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
The Capital of Scandinavia Utförarmöte Omvårdnadslyftet.
Fjärde järnvägspaketet
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Processorienterat förbättringsarbete
Patientsäkerhetsronder
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Varför patientsäkerhet?
Kvalitetssäkring ur den privata vårdgivarens perspektiv
Patientupplevd vårdkvalitet
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
Folktandvården Norrland
ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Morgondagens akutmottagning
BIDRA TILL ATT FÖRÄNDRA SVENSK SJUKVÅRD! Heldagsseminarium om sjukvården i Sverige 30 september kl – på IVA, Grev Turegatan 16, Stockholm.
Framtidens specialistläkare
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Utvecklingscentrums uppgift
Värdegrunden som hävstång
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Detta är God Vård.
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Kommunala friskolor i Linköping
Framtidens utmaningar
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vårdskador inom somatisk slutenvård (Sjukhusvård utom psykiatri) 4:e nationella konferensen om patientsäkerhet
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Start.
RUDOLPH HAHNENBERGER, VD se, www
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Produktionsplanering en viktig
Detta är God Vård
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Offensiv kvalitetsutveckling
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Presentation av ledningssystemet
Omställningen av hälso- och sjukvården
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Våra motiv för att satsa på processorientering av vården Birgir Jakobsson VD Capio S:t Görans Sjukhus

Capio S:t Görans Sjukhus i korthet Medelstort akutsjukhus Ligger på Kungsholmen sedan 1888 Ett av sex akutsjukhus i Stockholms län (1,9 miljoner innevånare) Huvudsaklig inriktning på akut bassjukvård - internmedicin, ortopedi, kirurgi. 98 % landstingsfinansierad vård Det första bolagiserade akutsjukhuset 1994 Det första privata akutsjukhuset 1999 Effektivt akutsjukhus – ca 10 % lägre kostnader i snitt

Fakta om Capio S:t Göran Capio S:t Göran erbjuder akut och planerad vård åt ca 400.000 innevånare i centrala och västra Storstockholm. Under 2004 hade Capio S:t Göran 21 673 patienter i sluten vård och 199 112 öppenvårdsbesök. 9 600 operationer utfördes (2003). Akutmottagningen tog emot 57 000 patienter. 76 % av vårdtillfällena på Capio S:t Göran var akuta, 24 % var planerad sjukvård. Här finns 250 + 50 vårdplatser, 9 kliniker, 13 specialiteter och subspecialiteter (+ 11 övriga specialkompetenser) samt 4 specialiteter i extern regi. 1.430 anställda, varav 220 läkare, 500 sjuksköterskor, 360 undersköterskor. År 2004 hade Capio S:t Göran en omsättning på 1,2 miljarder SEK. Medelvårdtid: 3,5 dagar (exkl Capio Geriatrik)

Vårdavtal med landstinget Vårdavtalet Antal DRG poäng Antal vårdtillfällen Antal öppenvårdsbesök Vårdmix Pris per DRG-poäng Kvalitet Miljöcertifiering Ersättningstak

Jämförelse DRG-pris per poäng akutsjukhus * * Karolinska Solna/Huddinge har fr o m 2004 övergått till s k kostnadsytterfallsmodell, vilket sammantaget innebär en höjning av Karolinskas ersättning med 20%.

Capio S:t Görans Sjukhus – Mission Hög kvalitet och kostnadseffektivitet Konkurrenskraft – Kostnadseffektivitet Ekonomisk självständighet Vi måste hitta nya vägar att bedriva sjukvård

Processernas förfall Ständiga förbättringar Ineffektiva processer ”Gårdagens lösningar är dagens problemträsk” Ständiga förbättringar Sunda och effektiva processer Ineffektiva processer med problemträsk ”Ständiga försämringar” Reagera på enstaka händelser Symtomlösningar (more of the same)

Huvudstrategier - Vilka vägar ska vi gå för att uppnå våra långsiktiga mål Decentralisering Processorientering Patientkvalitet och säkerhet Friskare medarbetare Strategisk tillväxt Har blivit

Motiv 1 Skapar en helhetsbild

Flödesdata för perioden januari-juni 2005 Akut ortopedi Flödesdata för perioden januari-juni 2005 Akutmott Rtg Konsult Op/An Smärt V-avd Mott S1 7340 Ca 5500 Rtg us Ca 1800 7573 ÅB kontroll 8404 7325 Akut omh Narkos- bed medel 4,76 median 3,67 145 Rtg us Konsult bed 1065 B Utr/beh Preop vård 162 Rtg us Operation 296 823 758 S2 Konsult bed Postop vård 370 388 Rtg us ÅB kontroll 767 Smärt beh

Motiv 2 Arbeta faktabaserat

Körschema – när problem presenteras Finns data? N Ett problem presenteras Ta fram data J Utforma ett styrdiagram J Identifiera sp. orsaker Gör inget! N Stabil process? Duglig process? J N Eliminera sp. orsaker Förbättra processen

Stabil process

Instabil process

Processen är stabil men inte duglig

Akut ortopedi – identifierade ”träsk” Akutmott Rtg Konsult Op/An Smärt V-avd Mott S1 3. Kontroll på mott Rtg us ÅB kontroll Akut omh 1.Väntetid Narkos- bed Rtg us Konsult bed B 2.Vänta på op Utr beh Preopvård 4. Utskriv- ning Rtg us Operation S2 Postop vård Rtg us ÅB kontroll Smärt beh

Datalagret – ett analysverktyg!

Motiv 3 Standardisering

Standardiserat arbete är basen för ständiga förbättringar 31 Processprincip 5 Standardiserat arbete är basen för ständiga förbättringar +

Standardisering Service lines Remisshantering Inskrivningsprocessen Vårdprogram Läkemedelshantering Operationsplanering Utskrivningsprocessen mm Service lines

Integrerar arbetet med patientsäkerhet Motiv 4 Integrerar arbetet med patientsäkerhet och kvalitet

Patientsäkerhet i sjukvården Stor tilltro till Professionellt ansvar Individuell perfektion ”Train and Blame” Liten förståelse för system i relation till människor och processer ”Småstadsmentalitet”

Förändring i synsätt Individen Vem gjorde misstaget Träning Disciplinära åtgärder Systemet Brister i rutiner Arbetsmiljö Bemanning Ledarskap Organisation MTO (Människa – Teknik – Organisation)

Kvalitetsredovisning Ett VU-system 4 Kvalitetsredovisning Definiera förbättringsprojekt A B C D E F II I Förbättra ”Lean, PDSA DMAIC” III Förbättrad process Åtgärda avvikelser Stödfunktioner

Mätetal 4: Återbesök för misstänkt bröstmalignitet skall ske inom 7 arbetsdagar Första kontakt Ny besök Opera- tion Åter besök Åter besök

Mätetal 5: Minst 95 % av patienterna med verifierad bröstcancer skall bli opererade inom tre veckor från operationsplanering Första kontakt Ny besök Opera- tion Åter besök Åter besök

Motiv 5 - 8 Decentralisering av ansvar och befogenheter Tillvaratar allas kompetenser i teamarbete Förtydligar ansvar och roller Delaktighet

Capio S:t Görans Sjukhus – Decentralisering Resource unit Outpatient dept. Ward Physiotheraphy Consultant secretary Anestesia & OR dept. Path./Radiology DRG “KÖKS” Sections Revenue Consultant Section A Anaesthesia/ Surgery Analysis/ examination Consultation Nursing Rehab Documentation P&L R - C R Anaesthesia/Surgery Analysis/ examination Consultant Section B Consultation Nursing Rehab Documentation Internal price SEK/day Cost Consultant Section C Consultation Nursing Internal price SEK/h Cost Consultant Section D Consultation Nursing Revenue Direct costs - Personnel - Facilities - Disposals - Equipment P&L R - C R Direct cots- Personnel - Facilities (offices) - Specific materials Cost

Processledning 1 Ledningsteam A B C D E F Processägare Facilitator Processteam

Utgår ifrån patientens behov Motiv 9 Utgår ifrån patientens behov

Elva punkter till förbättring Den sjuka vården – Fölster et al 2003 Öka antalet patientbesök per läkare Ge patienten mera makt Organisera om vården efter patientflödena Gör kvalitetssystemen offentliga Inför en nationell IT-strategi Inför prestations- eller resultatbaserad ersättning Öppna för flera finansiärer inom sjukvården Effektivare sjukhus med nischade specialister Ut med specialisterna från sjukhusen Bygg ut vårdcentralerna med betydligt fler specialister Bolagisera sjukhusen med professionell ledning som styr efter icke-finansiella mål

Problem- inventering Processens röst Patientens röst Styrtal BV indikatorer Medarbetarnas röst A B C D E F Resultat Q-register Vårdprogram Avvikelser Anmälningar Säkerhet Pågående förändringar

Varför processorientering? Finns det något alternativ?

Kontaktuppgifter Birgir Jakobsson VD Capio S:t Görans Sjukhus AB Tel +46 8 58 70 2050 Mobil +46 70 484 6147 E-mail birgir.jakobsson@capio.se