Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas. Spelförståelse ställer höga krav på att kunna anpassa sig till de uppkomna situationerna som i sig är unika men också närbesläktade med varandra. Vänd
Där av kan man snabbt dra slutsatsen att spelare som tidigare upplevt liknande händelser har större chans att fatta snabba och mer riktiga beslut. Spelförståelse handlar också om att ha en metodik för att komma fram till lösningar - att kunna förklara intentioner i spelet”. Ur ”Spelförståelse” av Magnus Frisk och Per – Olov Ström Grundförutsättningar i anfallsspel Grundförutsättningar i försvarsspel
Grundförutsättningar i anfallsspel Fotboll är ett spel fullt av motsatsförhållanden. Under en match växlar lagen ständigt mellan anfalls – och försvarsspel. Spelarna i det bollhållande laget är anfallsspelare som tänker offensivt – skapa målchanser och göra mål. Det icke bollhållande lagets spelare är försvarsspelare med ett defensivt tänkande – hindra att det uppstår målchanser och att det blir mål. Vänd
Den viktigaste utgångspunkten för ett bra anfallsspel är ett väl fungerande passningsspel. Dessutom finns det fyra grundförutsättningar som beskriver spelarnas förhållande till både bollhållaren och spelplanen. Vänd
Spelbarhet Position där man kan ta emot en passning – undviker passningsskugga Spelavstånd Avståndet mellan bollhållaren och medspelarna. Speldjup Bollhållaren har medspelare att passa till både framför och bakom sig. Spelbredd Bra spelbredd drar isär motståndarlagets försvarsspel i sidled. Uppgift Vill du veta mera
Uppgift 1 Spelavstånd Spelbarhet Spelbredd Speldjup Lyssna på grundförutsättningarnas instruktioner Spelbarhet Spelavstånd Spelbredd Speldjup Vänd
Uppgift 2 Läs sid 39 – 45 i Deltagarmaterialet och genomför därefter Övning 1 – 5 - Övningar Spelförståelse 1. Använd ett ungdomslag i din förening som övningstrupp. Tänk då på att använda Instruktionsmetod i spelförståelse som finns på sid 52 i Deltagarmaterialet.
Vill du veta mer ? Läs Fotbollens arbetsbok i grundskolan av Kent Nyström, Mikael Lidgren m fl. Materialet är avsett för ”elevens val i fotboll”. Varje avsnitt inleds med en teoretisk grund som följs av en praktisk tillämpning. Det finns också tips på grupparbetsuppgifter, fördjupningslitteratur och ytterligare tillämpningsuppgifter.
Grundförutsättningar i försvarsspel Försvarsspelet bygger på organisation och disciplin. Försvarsspelarna ska försöka att komma i numerärt överläge och på försvarssida - befinna sig mellan bollen och eget mål eller mellan en motståndare och målet. Försvarsspelet bygger på fyra grundförutsättningar – press, markering, täckning och understöd. Vänd
Markering försvararen ska komma så tätt inpå motståndarnas Press Den närmste försvararen ska komma så tätt inpå motståndarnas bollhållare att denne får problem. Markering Avsikten är att bevaka en motståndare på ett sätt som gör det svårt för denne att ta emot passningar. Vänd
Täckning Syftet är att hålla uppsikt över spelytor som är attraktiva för motståndarna. Understöd I numerärt överläge kan den spelare få hjälp som pressar eller utmanas av motståndarnas bollhållare. Uppgift Fundera på
Fundera på Diskutera följande frågeställning med någon i din förening. I målvaktens försvarsspel ingår matchsituationerna skott, djupledspassning – friläge och inlägg. Ge konkreta exempel på hur målvakten kan ha användning för sina kunskaper om försvarsspelets grundförutsättningar vid dessa matchsituationer.
Uppgift 1 Gör därefter följande instuderings uppgifter Press sid 47 Läs igenom grundförutsättningarna i försvarsspel i Deltagarmaterialet Press sid 47 Markering sid 48 Täckning sid 49 Understöd sid 50 Gör därefter följande instuderings uppgifter Tryck här Vänd
Uppgift 2 Läs sid 51 - 52 i Deltagarmaterialet och gör instuderingsuppgifterna. Uppgift 3 Genomför övning 6 – 11 i Deltagarmaterialet - Övningar Spelförståelse 1. Använd ett ungdomslag (yngst 15 år) i din förening som övningstrupp. Tänk då på att använda Instruktionsmetod i spelförståelse som finns på sid 52 i Deltagarmaterialet. Tryck här Tryck här