MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Föräldramöte P Inför säsongen 2011/2012.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Beställare Konsult Projektnummer Datum Anna Söderman, Norrbottens läns landsting Lars Aldemark Information om svininfluensan i Norrbotten.
Kapitel 9 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Ett test för att definiera den fysiska konditionen utförs.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
1 ITK:P2 F2 Stilsättning av XHTML DSV Peter Mozelius.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Kapitel 9 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Presentationens avskrift:

MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1

Mätning sker endast i hemmet. Alla TV-apparater i hemmet har en mätare ansluten. TV-tittare – befinner sig i samma rum som en påslagen TV. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar hemma hos andra. Tittande tillfaller den kanal som har det längsta tittarpasset, dock minst 15 sekunder per minut. Repetition 2

MMS TV-tittarpanel Basundersökningen - Syfte - Genomförande - Vägning Panelen - Panelmatris, balansering - Rekrytering och installation - Administration och underhåll - Vägning Validering av tittardata - Kontroller 3

Basundersökningen - Syfte Syfte: - Kartläggning av befolkningen - Underlag för framräkning av tittarsiffror. - Rekrytering av panelhushåll. 4

OSU – Obundet Slumpmässigt Urval Aviseringsbrev Telefonintervjuer 4500 intervjuer per termin 1000 extra rekryteringsintervjuer med åringar. Fältperiod februari-april samt september-november Intervjun tar i genomsnitt 17 minuter Basundersökning och universumtal Basundersökningen - genomförande 5

Syfte med vägning: - Få basundersökningen så representativ för befolkningen som möjligt. Process - Hämta källdata från andra undersökningar - Beräkna universum för hushåll och individer Individuniversum= SCB:s individuniversum Hushållsuniversum= Individuniversum / medelhushållsstorlek - Tilldela vikter till hushåll och individer Basundersökningen - vägning 6

Rimvägning ”…en process som justerar variabler från ett urval så att dessa får samma fördelning som i befolkningen”. 7

Hushåll - Projicering till hushåll i riket: # Hushållsstorlek (Källa: Hushållens Ekonomi, (HEK)) # Bostadstyp (Källa Boende, byggande, bebyggelse från SCB) # LKF (Län, kommun, församling – koefficienter från SCB) Individer - Förvägning till hushållsvikt # Alla individer i samma hushåll får samma vikt, innan de delas upp som unika individer. - Projicering på individer i riket: # Ålder # Kön # LKF Vad är det som viktas? 8

Panelmatrisen När BU är klar och viktad uppdateras PM-systemet 9

Uppstår när matrisen visar att det finns behov av hushåll med specifika egenskaper. Rekryteringsdatabas med hushåll som har visat intresse i BU-intervjun. Telefonsamtal till matchande hushåll. Rekryteringsformulär. Skriftlig information, frågeformulär samt intresseformulär. När formulären kommit läggs hushållet in som ett installationsjobb hos tekniker. Rekrytering av panelhushåll 10

Tekniker ringer hushållet och bokar tid för information. Teknikern har med sig en bärbar dator med hushållets svar på de frågor som har ställts. Med hjälp av datorn konfigurerar och programmerar teknikern mätarna. Uppdaterar information om hushållets demografi och teknikinnehav i datorn. Vid kommande besök finns all data om hushållets status lagrat i teknikerns dator. Installation av panelhushåll 11

Sker om: -Det finns för många hushåll med vissa egenskaper. -Hushållets egenskaper ändras. -Hushållet inte sköter sig. Avinstallation av hushåll 12

Filip och Fredriks valvaka 13

Installerade och avinstallerade hushåll 14

Hushållen måste meddela Nielsen om: De köper ny TV. De ändrar kanalutbud. De ändrar mottagningssätt. De kopplar bort basenheten för mätaren som är kopplad till telefonjacket. De har fel på TV:n eller annan tekniskt utrustning. Familjeförhållanden ändras. Omkoppling av telefonen sker. De ska ha semester. De ska flytta. Hushållens medverkande 15

Kvalitetsundersökningar 16 Genomförs per telefon 2 gånger per år med samtliga hushåll i panelen. Syfte -Mäta panelriktighet -Verifiera faktiskt tittande. -Uppdatera information. -Komplettera med nya bakgrundsvariabler. -Dubbelkolla viss status, exempelvis Text-TV användning.

Panelriktighet 17 De individer som tittat på TV och varit registrerade. (A) De individer som tittat på TV utan att vara registrerade. (B) De individer som inte tittat på TV men ändå varit registrerade. (C) De individer som inte tittat på TV och inte heller varit registrerade. (D) 91 % gör helt rätt (resultat från våren 2010) IndividerA Tittat & tryckt B Tittat & ej tryckt C Ej tittat & tryckt D Ej tittat & ej tryckt Totalt Alla Endast IP

Panelens representativitet Hushållsnivå - primära variabler Vägning i grupperna Pay och Non- Pay enligt matrisens alla celler: - Utbildningsnivå - Uppskattat TV-konsumtion - Familjesituation Individnivå – sekundära variabler - Kön och ålder - Familjesituation (på individnivå) - Urbaniseringsgrad (H-regioner) 18

Vägning på hushållsnivå (primära) 19

Alla individer har samma ingångsvikt (hushållsvikten) Därefter delas individerna upp och rimvägs på: - Kön - Ålder - Urbaniseringsgrad - Familjesituation # Hushåll år, utan barn # Hushåll 45+, utan barn # Småbarnshushåll. Barn 0-6 år # Skolbarnshushåll, barn 7-19 år När vägningen på individnivå är klar slås individerna ihop till hushåll igen. Vägning av individer 20

Vägning på individnivå 21

Innan beräkningarna av tittandet kan rapporteras sker en validering och kvalitetskontroll av datat. - Både på hushålls- och individnivå. - Sker dagligen men kontrolleras även över längre perioder. Kontroller - Oregistrerat tittande (utan någon tittare registrerad) - Okalibrerat tittande (tittande på okänd kanal) - Om någon i panelen inte tittat på TV under längre period - Långa tittarpass Validering av People Meter-data 22

- Om hushållet ändrar någon inställning på TV:n. - Om någon mätare kopplas bort. - Om hushållet skaffar ny teknisk utrustning. - Om hushållet flyttar utrustning från en TV till en annan. - Om hushållets ändrar mottagningssätt Fler kontroller 23

Dataskydd i mätarna Mätarna är utformade för att: - Mäta tittandet korrekt - Minimera förlust av data - Undvika förvanskning av data - Rapportera eventuella dataförluster Data lagras i mätarens minne. Mätaren har batteriback-up om t.ex. elavbrott uppstår. Mätare som inte tömts föregående natt töms nästkommande natt. 24

Mer information - MMS hemsida – – där finns till exempel tidigare presentationer, gratis vecko-, månads och årsrapporter, gratis tjänsten HotTop och mycket mer. Tobias Lidholm Jannike Sköldebjer www.mms.se Tack för idag! 25