Praktiska exempel från gymnasieskolorna Hulebäck & Tingsholm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Advertisements

Barnets rättigheter från teori till praktik
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
SFI PÅ DISTANS VI FICK MÖJLIGHET ATT PROVA GENOM INNAN-PROJEKTET
Gymnasiearbetet p..
Vad ska våra elever kunna när de går ut åk 3?
Nyströmska skolan Söderköping
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
Yrkesutbildning, klass och kunskap
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
Andreas Cederbom Tillgänglighet i digitala lärplattformar Genomgång av dokumentationen.
En eftermiddag i det moderna klassrummet? Måns Barklund Johan Ekstrand Joke Palmkvist.
INFORMATIONSKOMPETENS 3
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Tingsholmsgymnasiet Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Strategi för användning av den sociala webben i Ingå bibliotek Barbro Nystedt Raija Selén
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya samlade läroplaner
Utbildningsdepartementet Vuxenutbildningen i BP 09.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Plattformen Idrottens barn- och ungdomsledarutbildning.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Nackas vuxenutbildning 2011 Kundval -35 anordnare -Ca kurser MVG- (Skolinspektio- nen) Full flexibilitet ”Alla får läsa allt” Hälften yrkesvux Integrationsverktyg.
Björnekullaskolan ÅSTORP BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Regionalt SYV-råd Mönsterås
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
Hjärntorgets beroenden av andra system
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Koha biblioteksdatasystem – ett litet initiativ Ann Lundborg.
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Elevdemokrati i praktiken
INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
ELEVERNAS DELAKTIGHET. Akuta åtgärder som görs genast! Flera klädhängare i nedre aulan flera sopborstar kortare bord i matsalen toalettborstar och tvål.
Regional samverkan i Halland
Kunskaper i informationssökning hos studenter vid Högskolan i Borås Katharina Nordling Bibliotek & läranderesurser Högskolan i Borås
Our arbete 28/ En halvdag för att arbeta med tre av forskargruppernas rekommendationer och att implementera ett nytt tankemönster på Åsaskolan.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Lärplattform Grupp3 Uppbyggnaden av plattformen och egenskaperna.
Agenda: Presentation Känslan i åk 4 Hur vi jobbar? Förväntansdokumentet Planeringsbok/Läxdagar/Läxhjälp Bloggen Datorer Utvecklingssamtal Viktiga datum.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Sjukhusbiblioteket på SUS i Lund - en presentation!
Gymnasium och vuxenutbildning
Dela läslust Dalarna 3-4 april 2017.
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Nu och framåt!
Välkommen på föräldraråd
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Idrottens barn- och ungdomsledarutbildning
Dialogmöte förskoleklass
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Praktiska exempel från gymnasieskolorna Hulebäck & Tingsholm En-till-en Praktiska exempel från gymnasieskolorna Hulebäck & Tingsholm Presentationen finns på korta.nu/6v3fc

Hulebäck i Mölnlycke Praktiskt & teoretiskt ca 1700 elever 200 personal åk 1-2 har bärbar dator Biblioteket 3 bibliotekarier Integrerat med folkbiblioteket. Tingsholm i Ulricehamn Praktiskt & teoretiskt ca 750 elever 120 personal alla har bärbar dator Vuxenutbildning (Vux, SFI) ca 550 elever Biblioteket 1 bibliotekarie, 1 biblioteksassistent

Att arbeta med lärplattformen HuleDu Att arbeta med nedslag i elevernas informationssökningsprocess: t ex Problemformulering Processredovisning Lämna in källförteckning halvvägs Loggbok Källberättelse HuleDu. På Hulebäck heter plattformen HuleDU. Moodle, lärplattform som bygger på öppen källkod. Haft HuleDu ganska länge på skolan, sen 2006. Intressant att det är först när vi börjat med en-till-en som HuleDu används fullt ut! Innan mer administrativt verktyg: istället för att kopiera papper till eleverna... Nu även pedagogiskt! Eleverna delaktiga. Skolbiblioteket integrerat i undervisningen – samma sätt att tänka även när det gäller lärplattformen. Vi har valt att inte ha något rum/kurs för biblioteket, utan det som ”är” biblioteket lägger vi upp i respektive ämne/projekt. ”Min livsstil – är den hållbar?” Gemensamt upplägg signalerar att det här projektet gör vi tillsammans! I det här fallet biologi, samhällskunskap, svenska och bibliotek. Alla delar lika viktiga. Ibland ”och så ska man vara källkritisk också…” Upplevs av eleverna som något som läggs på utöver uppgiften. Här inplanerat i seminariet med instruktioner på HuleDu. Gynnar samplanering! Slippa skicka filer fram o tillbaka till varandra. Lätt att ändra under projektets gång. Ex biblioteket: Lässtrategiövning. Att arbeta med elevernas informationssökningsprocess. Jmf Kulthau. Nedslag, avstämning. Ofta i form av inlämningar som en del av den större uppgiften. HuleDu som verktyg för att jobba med processen! Problemformulering – ”Min livsstil – är den hållbar?” – Forum Processredovisning och tidig källförteckning – ”NV-tvär termin 3” – Konflikter (byt roll till lärande) Loggbok – ”Projektarbete NV” – Personlig loggbok – PS3 Pedagogik

Att arbeta interaktivt Arbeta interaktivt för att möta eleverna Blogg – Facebook – Twitter Tingsholm: Att jobba en-till-en är inte bara knutet till de bärbara datorerna. Hela tänket på biblioteket måste ändras för att möta eleverna där de finns på nätet. I vårt bibliotek är vi aktiva på blogg, facebook & twitter, där mycket av arbetet är samordnat så att inlägg från bloggen ex per automatik förs över till twitter & facebook. Viktigt här är att inte låta det uppsluka kärnan i vårt arbete, en kärna som man hela tiden måste bestämma sig för vad den är. Vad den är för just ert bibliotek, vet jag inte, men för oss är det information, böcker, studiero och andra möjligen lite klichéartade ord som man använder för att beteckna något så stort som biblioteket. Databaserna för en aktiv informationssökning tillgängliggörs med direktinloggning efter att eleverna loggat in på lärplattformen. Integrera lärplattformen med databaserna Fronter

Reflektioner: Hulebäck ’Här och nu’ skapar diskussion Flexibilitet ”Fortbildning kopplad till pedagogiken” Flexibilitet – ex Artikelsök ”Här och nu” skapar diskussion – kommer med sina frågor samtidigt som de söker. Ex samtalsgoogla. Ett problem att eleverna inte tar med sig datorerna på lektionerna… Lärarutvärdering: Hur kan en-till-enpedagogiken och datorsatsningen utvecklas vidare – pedagogiskt + tekniskt + programvarumässigt + servicemässigt? Flest svar på pedagogiskt! ”Fortbildning kopplad till pedagogiken, inte bara tips om ”käcka” program för att skriva gemensamma dokument eller göra snygga ordmoln.” ”Bättre förberedelser och introduktion, dialog med lärarna innan inköp.”

Reflektioner: Tingsholm Tystare Biblioteket används mer Studiero Tingsholms erfarenheter Positiva erfarenheter: Tystare, fler i biblioteket (och upptäcker då fler böcker), studiero.  Negativa erfarenheter:  Fler frågor kring IT och datorerna, vilket tar tid. Utnyttja då denna möjlighet att lära sig nytt som bibliotek.  Elevernas frustration över IT-problem blir större när alla har varsin dator. 

Som avslutning… Var med i planeringen från början! Är du inte det – se till att biblioteket tar sin plats! Är du säker på din roll så blir andra det också. Fokus på elevernas behov. Skolbibliotek gör skillnad!