Test och kvalitetssäkring i Ladok3

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
NUAK Förnyad förvaltning
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Test Center – en högre nivå
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Ladok3 NUAK
© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &
Högskoleförberedelse
Presentation av Ladok3s Tema 0
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
LPL-möte Umeå
Studentcentrum-Öppet hus
Kravspecifikation och IT-upphandling
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
Ladok3 .
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
LPL möte Förnyad förvaltning
Studentgränssnittet i Ladok3
Elektronisk attestering och signering
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Projekt och Arkitektur
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Nya föreskrifter och allmänna råd
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Balanced Scorecard Processen steg för steg
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Testledaren. Ansvar Sköter den dynamiska verifieringen och valideringen av systemet genom exekvering Finns kvalitetssamordnare tar denne hand om inspektioner.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ny mailtjänst vid LU Agenda –Nuvarande situation –Projektets mål –Framtida mål mars 2008, bild 1.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
ERASMUS+ EMREX Field trial on the impact of enabling Easy Mobility on Recognition of External studies Pamela Henriksson.
Ny leveransprocess för NyA
M ILJÖER OCH I NTEGRATIONER Erik Wallenberg LPL-möte, Uppsala
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
Erika Forsberg Så här arbetar vi med krav.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot.
Ladok3, informationsdag Arlandia, Målet med dagen Att sprida information om projektet och produkten Ladok3 genom att beskriva: »Vad har vi.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
L ADOK 3- PROJEKTET. F AS 2 NUAK Varför finns det en fas 2 ???
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ladok3 och studenttjänster
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Omställningen av hälso- och sjukvården
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Test & Kvalitetssäkring
Sprintdemo 30. Sprintdemo 30 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Test och kvalitetssäkring i Ladok3 Lisa Eliasson, Testsamordnare Göran Kero, Testarkitekt 2012-09-25

Vilka är vi? Lisa Eliasson Göran Kero Testsamordnare, Utforskande tester, Ladok3-projektet Kravsamordnare, Ladokkonsortiet Ladokansvarig, Högskolan Dalarna Göran Kero Testarkitet, Ladok3-projektet ITS, Umeå Universitet

Agenda Testöversikt Ladok3 Verksamhetstester Testmiljöer, införandestöd och integration Lärosätenas delaktighet Frågor och diskussion

Hur arbetar Ladok3-projektet med kvalitet? Syfte Stödja utveckling  Utvärdera produkten Förebyggande  Hitta buggar Bygga rätt produkt  Bygga produkten rätt Fokus Verksamhet  Teknik Ansats Verifiera  Utforska Mottagare Produktion  Förvaltning

Olika typer av test i Ladok3

Testöversikt Ladok3 Verksamhetsfokus Utvärdera produkten Stödja utvecklingen Utvärdera produkten Verksamhetsfokus Tekniskt fokus (Brian Marick’s Agile Testing Quadrant – fritt översatt med vissa justeringar)

Testöversikt Ladok3 Verksamhetsfokus Utvärdera produkten Stödja utvecklingen Utvärdera produkten Verksamhetsfokus Tekniskt fokus Enhetstester Interna integrationstester (Test-driven utveckling) (Brian Marick’s Agile Testing Quadrant – fritt översatt med vissa justeringar)

Enhetstester Vem? Utvecklingsteam När? Ständigt vid utveckling Hur? Automatiska tester (JUnit) Perspektiv? Tekniskt Varför? Stödja utveckling Testa produktens beståndsdelar

Interna integrationstester Vem? Utvecklingsteam När? Kontinuerligt Växer i takt med produkten Hur? Automatiska tester Perspektiv? Tekniskt helhetsperspektiv Varför? Stödja utveckling Säkerställa att produktens delar hänger ihop

Testöversikt Ladok3 Verksamhetsfokus Utvärdera produkten Stödja utvecklingen Utvärdera produkten Verksamhetsfokus Tekniskt fokus Cucumbertester (Prototyper) (Beteende-driven utveckling) Enhetstester Interna integrationstester (Test-driven utveckling) (Brian Marick’s Agile Testing Quadrant – fritt översatt med vissa justeringar)

Cucumbertester Vem? Områdesproduktägare/domänexperter tillsammans med utvecklingsteam När? Vid domänanalys (detaljering av krav) Hur? Exempel formulerade i klartext Implementeras som automattester av utvecklingsteam Perspektiv? Verksamhet (krav) Varför? Säkerställa rätt funktionalitet Tydliggöra kraven Stöd vid förändring

Testöversikt Ladok3 Verksamhetsfokus Utvärdera produkten Stödja utvecklingen Utvärdera produkten Verksamhetsfokus Tekniskt fokus Cucumbertester (Prototyper) (Beteende-driven utveckling) Utforskande tester Användbarhetstester Acceptanstester Enhetstester Interna integrationstester (Test-driven utveckling) (Brian Marick’s Agile Testing Quadrant – fritt översatt med vissa justeringar)

Utforskande tester Vem? Verksamhetstestare Utvecklingsteam När? Kontinuerligt Hur? Manuella funktionella tester Planeras och dokumenteras strukturerat Perspektiv? Verksamhet Varför? Utvärdera produkten Hitta buggar

Användbarhetstester Vem? Verksamhetsrepresentanter tillsammans med användbarhetsexpert När? Vid utvalda tillfällen Hur? Användargrupper Perspektiv? Verksamhet Varför? Tidigt bedöma om produkten är användarvänlig och uppmärksamma brister i användbarhet

Acceptanstester Vem? Mottagande förvaltning/lärosäten (i samarbete med projektet) När? Innan leverans till förvaltning Hur? Manuella tester Tvärsnitt av fullskalig produktion Perspektiv? Verksamhet Varför? Bedöma om produkten håller tillräckligt hög kvalitet för leverans Produktion och förvaltning Ta även upp dokumentation på denna punkt.

Testöversikt Ladok3 Verksamhetsfokus Utvärdera produkten Stödja utvecklingen Utvärdera produkten Verksamhetsfokus Tekniskt fokus Cucumbertester (Prototyper) (Beteende-driven utveckling) Utforskande tester Användbarhetstester Acceptanstester Icke-funktionella tester (Prestanda, säkerhet etc) Test mot externa system Leveranstester Enhetstester Interna integrationstester (Test-driven utveckling) (Brian Marick’s Agile Testing Quadrant – fritt översatt med vissa justeringar)

Icke-funktionella tester (ex prestanda, säkerhet, installerbarhet etc) Vem? Utvecklingsteam Specifik testkompetens När? Delvis kontinuerligt Delvis vid behov/”när det är klart” Hur? Tekniska tester, till stor del med verktygsstöd Perspektiv? Tekniskt Varför? Minimera risken för allvarliga incidenter

Test mot externa system Vem? Utvecklingsteam i samarbete med ansvariga för det externa systemet När? Då den aktuella kopplingen är tillräckligt klar Vid behov (ex förändringar på någon sida) Hur? Simulering av verkligheten Perspektiv? Tekniskt/verksamhet Varför? Säkerställa att produkten fungerar tillsammans med sin omvärld

Leveranstester Vem? Utvecklingsteam (CM/Sysadmin/DBA) När? Vid release av ny version Hur? Automatiska och manuella tester Perspektiv? Tekniskt Varför? Upptäcka om någon kritisk funktion fallerar

Testöversikt Ladok3 Verksamhetsfokus Utvärdera produkten Stödja utvecklingen Utvärdera produkten Verksamhetsfokus Tekniskt fokus Cucumbertester (Prototyper) (Beteende-driven utveckling) Utforskande tester Användbarhetstester Acceptanstester Icke-funktionella tester (Prestanda, säkerhet etc) Test mot externa system Leveranstester Enhetstester Interna integrationstester (Test-driven utveckling) (Brian Marick’s Agile Testing Quadrant – fritt översatt med vissa justeringar)

Utforskande tester A program is a collection of opportunities for things to go wrong

Utforskande tester För att utvärdera produkten Som ett komplement till alla andra tester Används för att hitta fel som inte hittas med vanliga maskinella tester. Varför används utforskande tester? -Utforskande tester är ett brett sätt att testa För att utvärdera produkten Att den inte är direkt felaktig har föregående tester kollat av. Är det den produkt vi var ute efter? Är den ”tillräckligt” bra att släppa? Som ett komplement till andra tester Som Göran visat tidigare Används för att hitta fel som inte hittas med vanliga maskinella tester Vissa fel och brister uppstår vid handhavandet – inte direkt av programmet

Utforskande tester Man testar inte samma sak på riktigt samma sätt två gånger Testfall som utvecklas hela tiden Testarna uppfinner sina testfall – utifrån givna ramar -Man testar inte samma sak på riktigt samma sätt två gånger -Ett maskinellt test kan missa samma fel om och om igen och aldrig hitta det, eftersom det inte är konstruerat för att hitta just det felet. -I ett utforskande test används den mänskliga faktorn -Testfallen utvecklas då hela tiden och nya fel och brister kan hittas -Testarna kan också snabbt växla till ett nytt prioriterat område -Testarna uppfinner sina testfall – utifrån givna ramar -utifrån en given ram kan testaren fritt utforska hela området och hitta stickspår att följa direkt eller senare

Utforskande tester Utförs av testare från den verksamhet som ska använda systemet. Vi kan testa STORT och vi kan testa smått Vi kan testa brett eller smalt Vi kan testa funktion eller upplevelse Här trycker jag extra på VI – jag är ju en representant för verksamheten -Utförs av testare från den verksamhet som ska använda systemet. - De kan relatera till hur systemet funkar i den dagliga verksamheten. De har god insyn i studieadminstration idag och hur vad som kommer att förändras i och med Ladok3 -Vi bygger våra test utifrån det som kommer fram i sprintarna, men är inte helt beroende av dem. Vi kan välja att under en viss period testa de små nya delarna för att sedan övergå till att testa hur det nya påverkar det gamla och då testa hela flödet.

Ytterligare tester Test av informationskonverterare I samarbete med införandeprojektet Test av integrationer hos lärosäten Tillhandahålla ändamålsenliga testmiljöer Testdata av god kvalitet Stötta lärosätenas tester Samla generella (återkommande) spörsmål Bidra till samverkan

Projektets interna testmiljöer Kontinuerlig integration Intern test inom sprintar Sprintdemo Verksamhetstester Test av informationskonvertering Prestandatester Nämna om testmijöernas uppgift

Externa testmiljöer Utvärderingsmiljö för REST-tjänster Hösten 2012 MIT – Migrerings- och integrationstestmiljö Fr o m våren 2013 Test av lärosätenas integrationer Informationskonvertering Acceptanstestmiljö Väldigt preliminär planering

Leveranser

FRÅGOR? Lisa Eliasson, lisa.eliasson@du.se Göran Kero, goran.kero@adm.umu.se