Kartlegging av dataarbeidsplasser
Arbetslivsinstitutets Ergonomiprogram Bedömning av arbetsförhållanden vid datorarbete med hjälp av ergonomisk checklista Arbetsförhållanden och upplevda besvär hos kvinnliga och manliga arbetstagare på ett callcenter
Callcenter Vad är ett Callcenter ? Ett callcenter är en verksamhet där arbetstagarna huvudsakligen hanterar inkommande och/eller utgående samtal liksom på senare tid även e-post, och där människor arbetar med telefon och dator som verktyg. Typexempel på tjänster med utgående samtal är reklamkampanjer, marknadsundersökningar och telefonförsäljning. Exempel på verksamheter med inkommande samtal innefattar exempelvis reception, kundtjänst, upplysning, ordermottagning, felanmälningar och helpdesk (hjälpcentral). Ett callcenter kan vara en funktion inom en verksamhet (inhouse) eller ett fristående företag (outhouse).
Metodevalg Spørreskjema Ergonomisk sjekkliste og videofilming Statisiske analyser
Perspektiver Bakgrunnsfaktorer Ledelse Arbeidsmoment og arbeidets karakter Type dataarbeide Arbeidsplassens utforming Arbeidsteknikk Arbeidsstillinger Fysiske arbeidsmiljøfaktorer Arbeidets krav Psykiske og sosiale forhold Sosialt fellesskap Opplevde plager Brukte tiltak for å lindre plager Opplevde plager Synsundersøkelse / briller
Anbefalte tiltak Se link / vedlagte dokumentlink / vedlagte dokument