Kartlegging av dataarbeidsplasser. Arbetslivsinstitutets Ergonomiprogram Bedömning av arbetsförhållanden vid datorarbete med hjälp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
24 Seven HälsOpen - Hälsotjänst - rådgivande! 1 •Inspirerande •Vägledande •Rådgivande •Upplysande.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Varför är det viktigt att mäta?
Nyttorealisering på 10 min
En helhetlig diskrimi-neringslov i Norge?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
Telenor Svarsservice Växel Telefonpassning.
E-post juni 2013.
Internet Explorer Browser - läsare
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
En steg för steg anvisning i arbetet med lönekartläggning
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Medborgarservice i Skellefteå kommun
SÅ TYCKER FORSKARNA OM VRs ANSÖKNINGSSYSTEM SYFTE: Mäta forskarnas åsikter om VRs elektroniska ansökningssystem Var tionde forskare, ca 400, ombads besvara.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING 5 enkla omvårdnads frågor att använda i 8 veckors enkäten Carina Zetterberg
Vems ansvar? vad kan vi göra?
En presentation av enheten
Stora IT-dagen E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Hälsokortet -friska företagare skapar friska företag och friska medarbetare Friska företagare ger underlag, upphov och skapar möjlighet till hållbar utveckling.
Tema Kär och galen.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
En hälso- och sjukvård som utgår från behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Kompletterande återkoppling till reflektionsuppgift 2 Sammanfattning av kvalitetsgranskningen.
Mina vårdkontakter. Svaranden Förra årets enkät låg ute i två veckor, i år låg den ute i 4 DAGAR!!! 66 % kvinnor 34 % män 66 % kvinnor 34 % män.
Välkommen till ett bildspel om
Kapitel 1 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Din hälsa Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
IT, SYSTEM OCH VERKSAMHET
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
Makron. Vad är Makron? Ett makro är en samling kommandon som du kan köra med en enkel musklickning. Makron kan användas för att automatisera praktiskt.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
KFR:s undersökning 2009 Våldsarbete i parrelationer på familjerådgivningar.
Dialect Unified En mobil växel olik alla andra Innehåll Växeln som molnstjänst En telefonväxel på dina villkor För användaren Vem vill du ringa? Telia.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Blir vi mulig et land? Siv Friðleifsdóttir, ordförer for Grensehindringsrådet, 22. mai 2014 jubileumskonferanse, Island.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Information inför Office 365
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Samverkan.
Barn- och Ungdomshälsan
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Undersökningsperiod: >
Tjänsteleverantör Stadsnät Underleverantör MÅL
Mail med länk.
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Undersökningsperiod: >
Artvise Kundtjänst Helpdesk Mobile Portalen för interna användare.
Artvise Kundtjänst -Handläggarutbildning.
-Administratörer.
Presentationens avskrift:

Kartlegging av dataarbeidsplasser

Arbetslivsinstitutets Ergonomiprogram Bedömning av arbetsförhållanden vid datorarbete med hjälp av ergonomisk checklista Arbetsförhållanden och upplevda besvär hos kvinnliga och manliga arbetstagare på ett callcenter

Callcenter Vad är ett Callcenter ? Ett callcenter är en verksamhet där arbetstagarna huvudsakligen hanterar inkommande och/eller utgående samtal liksom på senare tid även e-post, och där människor arbetar med telefon och dator som verktyg. Typexempel på tjänster med utgående samtal är reklamkampanjer, marknadsundersökningar och telefonförsäljning. Exempel på verksamheter med inkommande samtal innefattar exempelvis reception, kundtjänst, upplysning, ordermottagning, felanmälningar och helpdesk (hjälpcentral). Ett callcenter kan vara en funktion inom en verksamhet (inhouse) eller ett fristående företag (outhouse).

Metodevalg Spørreskjema Ergonomisk sjekkliste og videofilming Statisiske analyser

Perspektiver Bakgrunnsfaktorer Ledelse Arbeidsmoment og arbeidets karakter Type dataarbeide Arbeidsplassens utforming Arbeidsteknikk Arbeidsstillinger Fysiske arbeidsmiljøfaktorer Arbeidets krav Psykiske og sosiale forhold Sosialt fellesskap Opplevde plager Brukte tiltak for å lindre plager Opplevde plager Synsundersøkelse / briller

Anbefalte tiltak Se link / vedlagte dokumentlink / vedlagte dokument