MARKNADSFÖRING OCH SERVICE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Presentation av resmål
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Lisa.
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Turismen växer fram kapitel 2
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Att skriva en artikel.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Journalister har ofta kontakt med forskare
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Affärsidé - företagets vägvisare
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
marknadsförarens verktygslåda
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Kap 9: Kommunikationskanaler
Marknadsförarens yrkesroll
Media och reklam.
Varför reklam? Öka försäljningen
Marknadskommunikation och mediaval
Marknadsföring av Projekt X
Kap 10 Marknad för turism •
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
principer som beskriver
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
Ett praktiskt föredrag Lasse Axelsson Få dina medarbetare att Ett väl prövat koncept för företag Ledningsgruppsmöte Praktiska föreläsningar Middagsunderhållning.
Personligt brev.
Marknadsföring av turism
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Produktens olika delar
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Företags kommunikation med kunderna
Marknadsföringens källor
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Reklam eller redaktionellt budskap?
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

MARKNADSFÖRING OCH SERVICE

MARKNADSFÖRING Allt som görs för att skapa intresse hos en målgrupp. Ska leda till att en vara eller en tjänst blir såld. Hitta nya kunder eller behålla de gamla. Många tror att marknadsföring är samma som reklam.

Word of mouth = mun till munmetoden. Att kunder och samarbetspartners pratar gott om företaget är effektiv marknadsföring.

Marknadsföringen består för företagen bland annat av: God service Trevligt bemötande Skapa förtroende för företaget och dess produkter eller tjänster.

Marknadsföring inom företag har fyra viktiga mål: Hitta nya kunder. Behålla och sälja mer till gamla kunder. Ge information och bygga upp en positiv bild av företaget. Öka försäljningen och lönsamheten.

”Nöjda kunder är de bästa marknadsförarna – men missnöjda kunder är konkurrenternas bästa marknadsförare.”

Marknadsföring och konkurrens Företag som säljer liknande varor eller tjänster är konkurrenter. Det handlar många gånger om att hitta sätt att sälja mer och bli dominerande på olika sätt. På konkurrenternas bekostnad. En känd modell inom konkurrensmetoder är 4P-modellen.

4P-modellen Produkt Pris Plats Påverkan Personal Kundgrupp

MARKNADSFÖRINGSMETODER Via direktreklam. I tidningar och tidskrifter. Sociala medier Teknisk marknadsföring. Traditionella skyltar.

Direktreklam. Många företag köper adresser till personer i sin målgrupp för att marknadsföra sig direkt till en blivande kund. Brev adresseras personligt och den eventuella kunden känner sig utvald och blir positivt inställd till budskapet.

Tidningar och tidskrifter Ett av de äldsta sätten att marknadsföra sig är att annonsera i tidningar och tidskrifter. Företaget kan lätt nå en viss målgrupp genom att annonsera i rätt tidning eller tidskrift. Nackdel är att det är dyrt.

Sociala medier I dag sker mycket av marknadsföring via sociala medier. Många företag har en webbsida som ett skyltfönster där marknadsföring sker. Gäller för företaget att ha bra rubriker och sökord så att blivande kunder hittar informationen.

Oftast finns en gästbok eller ett anmälningsformulär så den blivande kunden kan bli medlem och få nyhetsbrev från företaget. Facebook . Twitter.

Smartphone. I de fall du köpt något via internet finns ditt namn och din mailadress bevarade och företaget kan fortsätta marknadsföra sig mot dig.

Teknisk marknadsföring http://www.youtube.com/watch?v=rlsPSq5s27Q http://www.youtube.com/watch?v=lmg3Rmon3G0 http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=BCeaKAMbC4U&feature=endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=n6sZz_Gj9yk http://www.youtube.com/watch?v=K1zy4wz6nxs http://www.youtube.com/watch?v=w10wRig4ORc http://www.youtube.com/watch?v=seUJhmi4cIw

http://www.youtube.com/watch?v=GQFqrOEu3Rc

Traditionella skyltar Allmänna transportmedel som bussar, taxi och tåg. Det är företag som köper reklamutrymme. Sporthallar och ishockeyrinkar eller fotbollsplaner.

Textning Tryckta eller handskrivna. Matsedel på lunchrestaurang eller bageri. Gäller att det är snyggt.