Nya marknader.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Från idé till lönsamt företag
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (Nytt program – 1 september) LifePak ® (Exempel) – PSV kr med 5% rabatt= (59.19 PSV) Frakt=
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Uppgift 1 a) 15/17≈ 0,88 x 100= 88% Svar: 88% har smart phones i min klass b) 53% 27% 13% 7% Appl e Sony Ericsson Samsung Huawei & Andra.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
KURSUTVECKLING TILLVÄXTFONDER –
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
:44 Mäklarpanelen maj För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu, d v s i vilken utsträckning är det.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
Varumärket Luleå kommun
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Rådgivar- och Ordförandekonferens 18 – 20 maj LondonSt Giles/ St James´Court Ca 140 rådgivare, ordföranden och samarbetspartners.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
KONJUNKTURBAROMETERN 26 januari 2012 ROGER KNUDSEN.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Bokslutskommuniké 2011 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Statsstödsreglerna ur ett regionalt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Nya marknader

Krister Widström

Organisationer och offentliga aktörer Exportrådet Nordiska projektfonden ALMI Tillväxtverket Länsstyrelse Regionförbund Kommuner Export och utlandsetablering Swentec EKN/ SEK Företagar-organisationer Handels-kammare Vinnova Swedfund

New Trade Markets Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Kunskap Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Etableringsanalys Kompetens Rekrytering Interim management Outsourcing Kapital Eget kapital Lån Riskkapital Bidrag Ny marknad Lönsam tillväxt

Antal företag i Sverige Anställda Företag Exportföretag % 0 - 9 925 526 26 053 3 10 - 19 20 899 4 879 23 20 - 49 12 051 4 004 33 50 - 99 3 620 1 650 46 100 - 199 1 665 889 53 200 - 499 967 594 61 500 - 861 501 58 Summa 965 589 38 570 4

Exportutveckling Läkemedel 14% 3% 18% Livsmedel 5% 5% 1% Förändring Förändring 2:a kv. Förändring juni 2008 och 2009 2009 och 2010 2009 och 2010 Läkemedel 14% 3% 18% Livsmedel 5% 5% 1% Dessa poster utgjorde ca. 12% av Sveriges totala varuexport 2009 Energivaror - 30% 41% 34% Verkstadsvaror - 22% 16% 14% - Maskiner - 21% 11% 17% - Personbilar - 39% 20% 30% Järn och stål - 45% 55% 50% Dessa poster utgjorde ca. 55% av Sveriges totala varuexport 2009

Världsdel Värde januari-maj Andel i % Förändring i %   2010 2009 2010/2009 Totalt 446 283 410 649 100,0 9 Europa 324 062 300 855 72,6 8 EU-27 259 565 239 145 58,2 EMU-16 171 015 159 104 38,3 7 Övriga Europa 64 497 61 711 14,5 5 Afrika 16 326 14 218 3,7 15 Nordafrika 5 924 5 587 1,3 6 Västafrika 3 060 2 792 0,7 10 Central-, Öst- och Södra Afrika 7 342 5 839 1,6 26 Amerika 46 052 40 394 10,3 14 Nordamerika 34 887 31 817 7,8 Central- och Sydamerika 11 166 8 577 2,5 30 Asien 51 212 49 160 11,5 4 När- och Mellanöstern 11 189 10 649 Övriga länder i Asien 40 023 38 511 9,0 Oceanien och övriga områden 6 744 5 018 1,5 34

52,2 % 6,5 % Position Land Värde januari-maj Andel i % Förändring i %   Land Värde januari-maj Andel i % Förändring i % 2010 2009 2010/2009 Totalt 446 283 410 649 100,0 9 1 2 Tyskland 45 164 41 743 10,1 8 Norge 44 457 41 814 10,0 6 3 4 Storbritannien 33 605 28 470 7,5 18 Danmark 30 112 30 516 6,7 -1 5 USA 29 952 27 786 Finland 28 334 26 578 6,3 7 Frankrike 23 038 22 998 5,2 Nederländerna 20 745 19 310 4,6 Belgien 18 035 14 973 4,0 20 10 Kina 13 236 13 199 3,0 11 Italien 12 971 12 802 2,9 12 Polen 11 399 9 855 2,6 16 13 Spanien 10 108 8 964 2,3 14 15 Ryssland 6 908 5 932 1,5 Australien 6 094 4 665 1,4 31 23 Sydafrika 5 921 3 543 1,3 67 17 Japan 5 167 5 441 1,2 -5 Turkiet 5 088 6 156 1,1 -17 19 Indien 4 569 4 778 1,0 -4 22 Kanada 4 355 3 674 21 28 Brasilien 4 254 2 418 76 Österrike 4 243 3 960 Schweiz 3 980 3 927 0,9 24 Saudiarabien 3 721 3 929 0,8 25 29 Sydkorea 3 349 2 413 39 26 27 Estland 3 077 2 493 0,7 Singapore 2 970 2 527 Tjeckien 2 965 2 496 30 Portugal 2 582 2 385 0,6 Mexiko 2 570 2 181 52,2 % 6,5 %

New Trade Markets Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Kunskap Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Etableringsanalys Kompetens Rekrytering Interim management Outsourcing Kapital Eget kapital Lån Riskkapital Bidrag Ny marknad Lönsam tillväxt

Nulägesanalys Lönsamhet + - Tillväxt

Marknadsurvalsanalys Marknadspotential - Marknadsvärde Marknadstillväxt BNP/capita - Population Köpkraft Hög Marknads- potential Etableringspotential Tullar Import/produktion Regleringar Konkurrens - Försäljningsstruktur Låg Låg Hög Etableringspotential

DEVELOPMENT COOPERATION Ekonomiska brytpunkter GDP/Capita US $ 20,000 DEVELOPMENT COOPERATION SOFT CREDITS TRADE GDP/Capita US $ 5,000 Botswana 6 000 SA 5 800. Burundi 100 Sverige 45 000, GDP/Capita US $400 Subsistence Initial Economic Developments Rapid Industrialization Maturing Economy Time

Investeringsfaser Banking Consulting Education Post Aerospace Consulting Agriculture Automotive Education Post Oil & Gas Defense Extractive Industries Manufacturing Industries Service Industries Fishing Mining Beverages Legal Services Forestry Furniture Security Machine Tools Steel Insurance Public Transportation

BNP per invånare 2008 och 2009 14

Marknadsanalys Marknad Kunder Konkurrenter Volym Tillväxt Struktur Trender Geografiska skillnader Regleringar Nationella Internationella Huvudkonkurrenter Framgångsfaktorer Etableringsform Samarbetspartners Sortiment Segmentering Distribution Säljkanaler Slutkunder Köpbeteende Betalningsvilja Prissättning Paketering Kommunikation

Etableringsstrategi Företagsförvärv Dotterbolag Partnersökning Försäljning via förvärvat bolag Kravprofil Identifiering Utvärdering Urval Besöksprogram Dotterbolag Försäljning via eget bolag Registrering Administration Bemanning Partnersökning Försäljning via samarbetspartner Intervjuer 2-3 potentiella samarbetspartners Kundsökning Försäljning direkt till slutkund Mötesbokning

Urvalsprocessen Marknad Kravprofil Urval Final - Bransch - Kunder Konkurrenter - Företagsstorlek - Lokalisering Ägarstruktur Sortiment Kundstruktur Försäljning Image Företagskultur Bruttolista - Säljbrev Urval Nettolista Intervjuer (telefon) Finalister 2-3 partners Besöksprogram Intervjuer Referenser Aktivitetsplan Förhandlingar Avtal

New Trade Markets Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Kunskap Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Etableringsanalys Kompetens Rekrytering Interim management Outsourcing Kapital Eget kapital Lån Riskkapital Bidrag Ny marknad Lönsam tillväxt

Offentlig finansiering Swedpartnership - www.swedpartnership.se Nordiska projektexportfonden - www.nopef.com Konsultcheckar – Regionförbund/länsstyrelser

Kunder

Slutsatser Genomgång av nuläge, fokusera (avveckla eller omstart) Kick-off befintliga samarbetspartners, DB-VD Ta fram/uppdatera internationell strategi Prioriteringsordning nya marknader/regioner Besöksresor potentiella marknader (befintliga kunder) Urvalsprocess på nya marknader (be om aktivitetsplan) Utbildning och support (medarbetarperspektiv) Aktivitetsplaner och uppföljning Inkommande samtal (be om aktivitetsplan) Genomgång interna/externa resurser (personal & kapital) Använd nätverk och externa resurser

Varför New Trade Markets? Helhetssyn, fokus på affären och lönsam tillväxt - Nya och befintliga marknader Erfarna affärs- och strategikonsulter Kvalitetssäkrat internationellt nätverk Samlad kompetens, ”one-stop-shop” - En kontaktyta - Snabbt och enkelt Flexibel prissättning - Fastpris - Success fee, profit sharing

Vår arbetsmetodik Vägval Insikt Genomförande Uppföljning Lönsam tillväxt Insikt “Set the stage” Vägval “Decide what to do” Genomförande “Make it happen” Uppföljning “Make it stick”