Nya marknader
Krister Widström
Organisationer och offentliga aktörer Exportrådet Nordiska projektfonden ALMI Tillväxtverket Länsstyrelse Regionförbund Kommuner Export och utlandsetablering Swentec EKN/ SEK Företagar-organisationer Handels-kammare Vinnova Swedfund
New Trade Markets Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Kunskap Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Etableringsanalys Kompetens Rekrytering Interim management Outsourcing Kapital Eget kapital Lån Riskkapital Bidrag Ny marknad Lönsam tillväxt
Antal företag i Sverige Anställda Företag Exportföretag % 0 - 9 925 526 26 053 3 10 - 19 20 899 4 879 23 20 - 49 12 051 4 004 33 50 - 99 3 620 1 650 46 100 - 199 1 665 889 53 200 - 499 967 594 61 500 - 861 501 58 Summa 965 589 38 570 4
Exportutveckling Läkemedel 14% 3% 18% Livsmedel 5% 5% 1% Förändring Förändring 2:a kv. Förändring juni 2008 och 2009 2009 och 2010 2009 och 2010 Läkemedel 14% 3% 18% Livsmedel 5% 5% 1% Dessa poster utgjorde ca. 12% av Sveriges totala varuexport 2009 Energivaror - 30% 41% 34% Verkstadsvaror - 22% 16% 14% - Maskiner - 21% 11% 17% - Personbilar - 39% 20% 30% Järn och stål - 45% 55% 50% Dessa poster utgjorde ca. 55% av Sveriges totala varuexport 2009
Världsdel Värde januari-maj Andel i % Förändring i % 2010 2009 2010/2009 Totalt 446 283 410 649 100,0 9 Europa 324 062 300 855 72,6 8 EU-27 259 565 239 145 58,2 EMU-16 171 015 159 104 38,3 7 Övriga Europa 64 497 61 711 14,5 5 Afrika 16 326 14 218 3,7 15 Nordafrika 5 924 5 587 1,3 6 Västafrika 3 060 2 792 0,7 10 Central-, Öst- och Södra Afrika 7 342 5 839 1,6 26 Amerika 46 052 40 394 10,3 14 Nordamerika 34 887 31 817 7,8 Central- och Sydamerika 11 166 8 577 2,5 30 Asien 51 212 49 160 11,5 4 När- och Mellanöstern 11 189 10 649 Övriga länder i Asien 40 023 38 511 9,0 Oceanien och övriga områden 6 744 5 018 1,5 34
52,2 % 6,5 % Position Land Värde januari-maj Andel i % Förändring i % Land Värde januari-maj Andel i % Förändring i % 2010 2009 2010/2009 Totalt 446 283 410 649 100,0 9 1 2 Tyskland 45 164 41 743 10,1 8 Norge 44 457 41 814 10,0 6 3 4 Storbritannien 33 605 28 470 7,5 18 Danmark 30 112 30 516 6,7 -1 5 USA 29 952 27 786 Finland 28 334 26 578 6,3 7 Frankrike 23 038 22 998 5,2 Nederländerna 20 745 19 310 4,6 Belgien 18 035 14 973 4,0 20 10 Kina 13 236 13 199 3,0 11 Italien 12 971 12 802 2,9 12 Polen 11 399 9 855 2,6 16 13 Spanien 10 108 8 964 2,3 14 15 Ryssland 6 908 5 932 1,5 Australien 6 094 4 665 1,4 31 23 Sydafrika 5 921 3 543 1,3 67 17 Japan 5 167 5 441 1,2 -5 Turkiet 5 088 6 156 1,1 -17 19 Indien 4 569 4 778 1,0 -4 22 Kanada 4 355 3 674 21 28 Brasilien 4 254 2 418 76 Österrike 4 243 3 960 Schweiz 3 980 3 927 0,9 24 Saudiarabien 3 721 3 929 0,8 25 29 Sydkorea 3 349 2 413 39 26 27 Estland 3 077 2 493 0,7 Singapore 2 970 2 527 Tjeckien 2 965 2 496 30 Portugal 2 582 2 385 0,6 Mexiko 2 570 2 181 52,2 % 6,5 %
New Trade Markets Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Kunskap Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Etableringsanalys Kompetens Rekrytering Interim management Outsourcing Kapital Eget kapital Lån Riskkapital Bidrag Ny marknad Lönsam tillväxt
Nulägesanalys Lönsamhet + - Tillväxt
Marknadsurvalsanalys Marknadspotential - Marknadsvärde Marknadstillväxt BNP/capita - Population Köpkraft Hög Marknads- potential Etableringspotential Tullar Import/produktion Regleringar Konkurrens - Försäljningsstruktur Låg Låg Hög Etableringspotential
DEVELOPMENT COOPERATION Ekonomiska brytpunkter GDP/Capita US $ 20,000 DEVELOPMENT COOPERATION SOFT CREDITS TRADE GDP/Capita US $ 5,000 Botswana 6 000 SA 5 800. Burundi 100 Sverige 45 000, GDP/Capita US $400 Subsistence Initial Economic Developments Rapid Industrialization Maturing Economy Time
Investeringsfaser Banking Consulting Education Post Aerospace Consulting Agriculture Automotive Education Post Oil & Gas Defense Extractive Industries Manufacturing Industries Service Industries Fishing Mining Beverages Legal Services Forestry Furniture Security Machine Tools Steel Insurance Public Transportation
BNP per invånare 2008 och 2009 14
Marknadsanalys Marknad Kunder Konkurrenter Volym Tillväxt Struktur Trender Geografiska skillnader Regleringar Nationella Internationella Huvudkonkurrenter Framgångsfaktorer Etableringsform Samarbetspartners Sortiment Segmentering Distribution Säljkanaler Slutkunder Köpbeteende Betalningsvilja Prissättning Paketering Kommunikation
Etableringsstrategi Företagsförvärv Dotterbolag Partnersökning Försäljning via förvärvat bolag Kravprofil Identifiering Utvärdering Urval Besöksprogram Dotterbolag Försäljning via eget bolag Registrering Administration Bemanning Partnersökning Försäljning via samarbetspartner Intervjuer 2-3 potentiella samarbetspartners Kundsökning Försäljning direkt till slutkund Mötesbokning
Urvalsprocessen Marknad Kravprofil Urval Final - Bransch - Kunder Konkurrenter - Företagsstorlek - Lokalisering Ägarstruktur Sortiment Kundstruktur Försäljning Image Företagskultur Bruttolista - Säljbrev Urval Nettolista Intervjuer (telefon) Finalister 2-3 partners Besöksprogram Intervjuer Referenser Aktivitetsplan Förhandlingar Avtal
New Trade Markets Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Kunskap Nulägesanalys Marknadsurval Marknadsanalys Etableringsanalys Kompetens Rekrytering Interim management Outsourcing Kapital Eget kapital Lån Riskkapital Bidrag Ny marknad Lönsam tillväxt
Offentlig finansiering Swedpartnership - www.swedpartnership.se Nordiska projektexportfonden - www.nopef.com Konsultcheckar – Regionförbund/länsstyrelser
Kunder
Slutsatser Genomgång av nuläge, fokusera (avveckla eller omstart) Kick-off befintliga samarbetspartners, DB-VD Ta fram/uppdatera internationell strategi Prioriteringsordning nya marknader/regioner Besöksresor potentiella marknader (befintliga kunder) Urvalsprocess på nya marknader (be om aktivitetsplan) Utbildning och support (medarbetarperspektiv) Aktivitetsplaner och uppföljning Inkommande samtal (be om aktivitetsplan) Genomgång interna/externa resurser (personal & kapital) Använd nätverk och externa resurser
Varför New Trade Markets? Helhetssyn, fokus på affären och lönsam tillväxt - Nya och befintliga marknader Erfarna affärs- och strategikonsulter Kvalitetssäkrat internationellt nätverk Samlad kompetens, ”one-stop-shop” - En kontaktyta - Snabbt och enkelt Flexibel prissättning - Fastpris - Success fee, profit sharing
Vår arbetsmetodik Vägval Insikt Genomförande Uppföljning Lönsam tillväxt Insikt “Set the stage” Vägval “Decide what to do” Genomförande “Make it happen” Uppföljning “Make it stick”