1 Frågor till Hjärt-Lungfondens Medlemsmöte om gåvoservice och tobak
Frågor till Medlemsmötet • Under 2012 så beslutade Hjärt-Lungfonden att upphöra med ”gåvoservice” i egen regi för att lägga ut detta på ett s.k. call-center. Jag upplevde det som en styrka att ha denna viktiga del med egna anställda som befann sig nära verksamheten. Min fråga är vad det ekonomiska utfallet av denna ”avknoppning” blev? • Frågan om förbud mot rökning har väckts igen av olika patientorganisationer. Hjärt-Lungfonden var för ett antal år sedan väldigt aktiva när det gällde förbud mot rökning på restauranger/caféer m.m. Var står Hjärt-Lungfonden i denna fråga idag? 2
Gåvoservice • Ökad flexibilitet för att bättre möta ojämna inflöden och stora variationer av inkommande samtal – bättre kundservice. • Förbättrad kundservice vid helgdagar • Växa, utan fasta kostander på ett balanserat sätt (ökar för varje år) • Minskad egen personaladministration • Call Center Uniguide har jobbat med HLF under en många år • Uniguide har även tagit över ett antal administrativa uppgifter; mötes inbjudningar LKP och seminarier samt utskick av minnesbrev Kvalitetsuppföljning • Daglig uppföljning, kontakt och ärendehantering • Veckovis kvalitetsprotokoll • Månadsvis rapport och avstämning • Besök 3
Hjärt-Lungfonden och tobaksfrågan • Informationsbroschyr • Debattartiklar i tobaksfrågan • Sponsrar Non Smoking Generation • Sitter i styrelsen för Non Smoking Generation • Med i nätverk mot NCD (icke smittsamma sjuk- domar), där tobaksfrågan ingår • European Heart Network driver frågan på europeisk nivå 4