Hannes Johnson, doktorand Maritime Environment, Chalmers.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Dubai "En annan värld".
Varför bryr sig ingen om klimatförändringarna?
Geografi Henrik Carlsson.
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Kapitel 13, Likviditet.
Europaparlamentariker
Ett energieffektivt samhälle Våra flerbostadshus.
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
MDK.
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Landsbygdsutveckling med radikalt nya förutsättningar.
Levnadsvillkor och resursfördelning
Hur bör samhället organiseras
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Ett tema om befolkningen i världen
Utmaningarna i energiomställningen
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Främjande för energieffektivt byggande
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Renoveringsstrategi Workshop Bebo
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Neste generasjons fjernvarme Louise Trygg associate professor / docent Energisystem Linköpings universitet.
Horisontella mål i projektverksamhet
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Varför energieffektivisering?
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g. AIS kl
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Hur man beställer produkter och blir lojal kund..
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Val av transport till resmålet.
De nya affärsrelationerna
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Byggsektorns resursanvändning
Regionförbundet i Kalmar Län
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
NEA Seminarium 7 december 2004
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Analyser Budget K16 FÖR2 Styrmedel Nytta eller skada?
De svenska hamnarna En förutsättning för Sveriges näringsliv.
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
De prioriterade energimålen El-effektiviteten ska öka Förbrukningen av fossila bränslen ska minska.
EU-krav och vinster med att ha ISO 50001
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Presentationens avskrift:

Hannes Johnson, doktorand Maritime Environment, Chalmers

Sjöfartens utsläpp av CO 2 och omvärldens förväntningar EU: 20% 2020 EU: 40-50% 2050

Forskningsfrågor • Dagens globaliserade värld är beroende av effektiv tillförlitlig sjöfart. Samtidigt står sjöfarten för över 3% av världens koldioxidutsläpp, vilket förväntas öka dramatiskt (exponentiellt) allt eftersom världsekonomin förväntas växa (exponentiellt). • Kan vi öka energieffektiviteten inom sjöfarten snabbare än vad samhällets behov av handel ökar? Vilka kostnader är i såfall involverade? • Vi forskar kring varför rederier inte är tillräckligt bra på energieffektivisering idag, och hur de kan bli bättre. – Samarbetesprojekt tillsammans med Det Norske Veritas kring implementering av energiledningssystem (ISO och SEEMP) inom Transatlantic och Laurin Maritime. • Även forskning kring avancerade fartygskoncept (t ex luftsmörjda skrov), optimering av energisystem ombord, och ”eco-driving”.

Möjligheter och kostnader • IMO 2nd GHG report (Buhaug et al, 2009) – 25-75% CO 2 effektivisering möjlig, varav merparten p g a energieffektivisering • Future cost scenarios for reduction of ship CO2 emissions (Eide et al, 2011) – Uteslutande energieffektivisering – 33% minskning från baseline vid 2020, noll marginalkostnad – 47% minskning från baseline vid 2030, 100 USD/ton CO2 • Enorm potential finns i åtgärder med till synes stora negativa kostnader!

Möjligheter och kostnader

Fordonsutveckling... • Fordon och flygplan utvecklas och tillverkas av stora globala leverantörer • Utvecklingskostnaden fördelas på en lång serie leveranser. • Leverantörerna tar ett livscykelansvar för fordonets funktion. • Transportföretagen lägger därför inga egna resurser på utveckling av fordonssystem (Klippt ur presentation av Bengt-Olof Petersen, Laurin Maritime)

... kontra fartygsutveckling (problem 1) • Fartyg byggs i små serier av en fragmenterad varvsindustri • Varje fartyg byggs på beställning • Utvecklingskostnaden per fartyg är liten • Varvens konkurrensförmåga baseras på kapacitet och leveransförmåga • Varvet tar inget livscykelansvar för fartygets funktion. • Rederier som önskar vara innovativa måste således själva eller via nätverk utveckla kompetens och förmåga att driva teknikutveckling i en beställarroll

Institutionella barriärer (problem 2) • Fartygsägandet i en del sektorer (tank & bulk) sedan länge separerad från fartygsdrift, bemanning och operation. • Fartygsägandet ofta spekulativt! • Principal-agent relationer, ”split-incentives” – ”Det är ju ändå min kund som betalar bunker” Ägare Bemanning och drift FartygsoperationLastägare Hamn

Organisationella barriärer (problem 3) • Energieffektivisering: ett stort spektrum av åtgärder! – från operationella åtgärder som fartminskningar, – till systematisk mätning och uppföljning av skrov/propeller kondition, – till frekvensregleringar av sjövattenpumpar, – till miljardupphandlingar av nya fartyg, – till bättre kommunikation med hamnar och lastägare, osv. • Ur ett ledningsperspektiv: Hur internt kostnadseffektivt prioritera och koordinera åtgärder? Svårt även i ett helintegrerat rederi! Omöjligt i ett rent operativt? • Modellen med best practice (ISO) löser många problem. – Systematiserar arbete, fokus på att mäta och följa upp besparingar – ”Tvingar ihop” olika delar av organisationer – För upp kunskap till ledningen – Krav vid upphandling

Hannes Johnson