Behovet av en ny skattereform

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Attitydkampanj för vita arbeten
Advertisements

Samhällsekonomi 2.
Att flytta till Frankrike – vad ska jag tänka på?
Placeringspaket En investering - två värdepapper.
Infrastruktur med OPS kan ge tryggare pensioner
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: •Att alla som kan och.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Fastighetsbeskattning
Konjunkturer.
Skatteinformation Höjda skiktgränser 2009 (statlig skatt)
JAKTEN PÅ DEN FÖRSVINNANDE SKATTEN GLOBALISERING OCH RÖRLIGA SKATTEBASER Klas Eklund 1.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Hur skulle ett effektivare skattesystem se ut?
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Internationell Ekonomi
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Spara smartare - få ut mer. Spara smartare - få ut mer Omvärlden har förändrats % 1% 1800.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Privat pensionssparande
Privat pensionssparande. Spara själv? Ska det verkligen behövas?
Kommundirektörsföreningen
Nya skatteregler - förslag
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Skatteplanering för småföretag – lönsamma tips och råd
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Klas Eklund 8 december Dåligt fungerande bostadsmarknad Bostadsbrist Stor brist på hyresrätter Svårt komma in på marknaden Blockerade flyttkedjor.
Skattepolitik i Sverige (och Danmark)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Enskild firma eller aktiebolag
Blått Rött. Med stöd av övriga högerpakten vill de: Pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar.
Företag.
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Svenskt Näringslivs reformagenda Lars Calmfors 16 juni 2014.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
TCO, 15 mars 2016 En ny skattereform för ett nytt århundrade?
Välkommen till seminariet En skattereform för ett nytt århundrade – Nu tar vi första stegen #skattereform.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Beskattning i Finland Presentation för skolungdomar Skatteförvaltningen.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Behovet av skattereform Lars Calmfors Folkpartiets skatteseminarium Almedalen 2/
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
School of Economics and Management | Department of Economics, Åsa Hansson Ett effektivt skattesystem Åsa Hansson.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Din privatekonomi 2015 Jörgen Kennemar, Senior Ekonom
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Presentationens avskrift:

Behovet av en ny skattereform Lars Calmfors pmj: Politik, Media, Juridik IVA, 22 januari 2014

1990/91 års skattereform Bredare skattebaser och lägre skattesatser Högsta marginalskatt på inkomster ca 50 procent Enhetlig moms på 25 procent Dual inkomstskatt: lägre (nominell) beskattning av kapitalinkomster än den högsta marginalskatten på arbetsinkomster Fastighetsbeskattning för att investeringar i eget boende skulle beskattas på samma sätt som andra kapitalplaceringar

Grundläggande principer Huvudprincipen bakom den stora skattereformen: enkelhet och neutralitet Inte så mycket optimal beskattningsteori och sysselsättningshänsyn Enligt optimal beskattningsteori ska de aktiviteter vilkas omfattning är mest känsliga för skattehöjningar beskattas lägst

Befogade förändringar RUT-avdraget - korrigerar för den snedvridning som uppkommer därför att marknadsarbete beskattas men inte egenarbete Jobbskatteavdraget - beslut om arbetskraftsdeltagande särskilt känsligt för beskattning - sysselsättningsskäl

Obefogade förändringar Lägre livsmedelsmoms - livsmedelskonsumtion är relativt okänslig för prisökningar Lägre moms på hotelltjänster, skidliftar, camping, kulturevenemang - aktiviteter som är komplement till fritid Finansiella tjänster

De högsta marginalskatterna Större effekter på beskattningsbar inkomst än på arbetade timmar - utbildning - kompetens - ansträngning Internationell rörlighet Små eller inga kostnader avskaffa värnskatten Ökad inkomstolikhet beror främst på ojämnt fördelade kapitalinkomster

Varierande kapitalinkomstskatter 30 procent på räntor, utdelningar och reavinster noterade aktier 25 procent utdelning och reavinster onoterade aktier 22 procent reavinster bostad 20 procent kapitalinkomster ägare fåmansbolag 15 procent avkastning pensionssparande Ännu lägre investeringssparkonto och kapitalförsäkring

Fastighetsbeskattningen Neutralitet med andra kapitalplaceringar kräver att förmånen att inte betala hyra beskattas Fastighetsskatt är en av de minst snedvridande skatterna Högre fastighetsskatt (beskattning av schablonintäkt) möjliggör att mer snedvridande skatter kan sänkas

Sociala avgifter för ungdomar I bästa fall dyr metod att öka ungdomssysselsättningen - 1-1,4 miljoner kr per ungdomsjobb - 6 000-10 000 ytterligare ungdomsjobb - undanträngning av jobb för äldre Ungdomarbetslöshet är mindre allvarlig än arbetslöshet för äldre - kortare arbetslöshetsperioder - feriejobb och jobb vid sidan av studier - mindre negativa långsiktsverkningar på inkomster och sysselsättning

Förutsättningarna för en ny skattereform Komplicerade frågor ger stort utrymme för populistisk argumentation - människor har svårt förstå varför nödvändiga aktiviteter ska beskattas högt - svårt förklara varför uteblivna kostnader (förmånen inte betala hyra vid eget boende) ska beskattas Inte lika stora problem som inför 1990/91 års skattereform Störst förutsättningar för bra diskussion om politiskt tryck om skattekvoten höjs för att finansiera högre offentliga utgifter