Ett samarbete mellan Möller Bil Uppsala och Karosseri/Lackeringsutbildningen på Westerlundska Gymnasiet i Enköping. RacingGolfen anländer till skolan.
Erik Gillberg från Möller Bil Uppsala lastar av bilen. Eleverna på karosseriutbildningen Daniel Malmborg, Mattias Nilsson och Mattias Thern assisterar och kollar av plåtskadorna på bilen.
Mattias.N gör en skadevärdering av bilen i Cabas för att där räkna ut reparationskostnaden av bilen. Kostnaden med reservdelar, lackering och arbete landar på 79 500 kr för bil 1 och 82 650 kr för bil 2.
Eleverna kollar av Cabas uträkningen om det stämmer överens med bilens skador. Dvs så dom inte glömt att ta med tex byte av Vä-bakskärm, riktning tak mm.
Nu ska vi bestämma vilken av bilarna vi ska börja jobba med.
Mattias.T byter Vänster framdörr.
Daniel byter motorhuv och monterar nytt huvlås.
Daniel riktar Hö-Bakskärm med hjälp av Multi-Spot.
Mattias.N riktar Hö-Framskärm, Daniel använder Multi-spoten och svetsbrickor för att rycka ut skadan.
Masktape markerar var Vä-Tröskel och Bakskärm skall bytas-skarvas.
Nu ska vi först grovkapa och sen ”mäta” in den nya detaljen.
Gamla skadade sidan tas bort, snacka om teamwork.
Mattias.N grovkapar nya kaross sidan.
Daniel och Mattias.N kollar så att nya karossdetaljen passar mot bakluckan, en del justering återstår. Svetsfiltar skyddar inredningen.
Här har vi provmonterat dörrar och bakluckan, allt passar perfekt. Dags att börja mag-svetsa, motståndspunkta o limma bakskärmen och tröskelplåt. Obs vi arbetar efter V.A.G reparationshandvisning.
Limmet på plats, dags för Daniel att börja Mag-svetsa. Motståndspunktsvets i bakgrunden.